+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

05

Януари 2022

7774

Хибридите – всичко, което трябва да знаете за тях? Част 2

Автомобили Светозар Димитров

Те са преходна технология, но с ненадминати характеристики

Не беше отдавна времето, когато хибридите бяха сочени за екологичния избор в личния транспорт. Днес те вече се разглеждат като преходна технология. От потребителска гледна точка, все пак те ще продължат да се произвеждат поне в следващите 10 години. И определено има защо да се обмисли такава покупка, тъй като има предимства, които превъзхождат дори напълно електрическите автомобили.

В поредицата статии се използват английските означения при описание на хибридните разновидности. Често те биват изписвани по този начин и в официалните ценови листи от производителите – ще бъде по-лесно да се ориентирате.

Какви са разликите между настоящата ви кола и хибрида?

Приемаме, че в момента използвате кола с бензинов или дизелов двигател. Разликите между тях и хибридите са:

  • Хибридите консумират по-малко гориво от обикновените автомобили, тъй като електрическият мотор задвижва колелата за по-кратко време, особено от място или при по-ниски скорости. Това е полезно за цялата част от пътуването. Когато двигателят се запали, не се налага той да работи толкова усилено, тъй като автомобилът вече е в движение, което допълнително подобрява икономията на гориво.
  • В електрически режим няма вредни емисии от изпускателните тръби, което прави хибридите особено подходящи в гъсто населените райони.
  • Електромоторите са почти напълно безшумни и по този начин по-тихи от двигателя, както и по-плавни при работа. А така се подобрява комфорта.
  • Добавянето на електродвигател осигурява полезно допълнително количество мощност и въртящ момент за по-силно ускорение и реакция на газта.

Хибридният автомобил използва два източника на енергия, с което повишава ефективността си. Думата произлиза от гръцкия език и означава от два произхода. Целта е на тези коли е да съчетаят най-доброто от двете системи и да минимализират недостатъците им. Те имат и някои предимства пред изцяло електрическите. В таблицата са обобщени някои основни предимства между автомобилите задвижвани от двигатели с вътрешно горене, хибридите и електромобилите. Най-голямото число отбелязва положителната стойност, а най-ниското – маркира недостатъкът.

 

Двигатели с вътрешно горене

Хибриди

Електрически

Пробег

3

2

1

Цена

3

2

1

Разход за гориво

1

2

3

Емисии

1

2

3

Шум

1

2

3

Ускорение и динамика

1

2

3

Места за зареждане

3

2

1

ОБЩО ТОЧКИ

13

14

15

Както виждате разликите са минимални, когато бъдат обобщени, но таблицата сравнява много малък брой характеристики. В някои случаи хибридите могат да бъдат поставени рамо до рамо с електрическите, но те разполагат и с някои изключителни характеристики:

  • По-евтини са от електрическите
  • Не се тревожите за заряда на батерията, тъй като има и двигател
  • Не се налага да чакате батерията да зареди
  • Няма нужда да търсите паркинг място, където да зареждате, тъй като работещият двигател сам я зарежда

Как работят хибридите?

Всички хибридни автомобили използват комбинация от двигател с вътрешно горене,  най-често бензин, и един или повече електрически мотора за задвижване на колелата. За да имаме работещ хибрид, той трябва да има добре работещи:

  • Електрически мотор, който стои в основата със своите две функции: да задвижва колата с електричество и да бъде генератор на кинетична енергия от спирачките в електрическа енергия, която да се върне обратно към батерията, чрез инверторът. Този процес е известен сред собствениците на тези автомобили като рекуперация.
  • Двигател с вътрешно горене е конвенционалната система, която взима енергия от бензина, много рядко от дизелово гориво. Двигателят е особено ефективен, когато работи на постоянна скорост.
  • Устройство за електрически контрол свързва електромотора с двигателя и автоматично превключва на оптималния режим за шофиране.
  • Инвертор – свързва батерията с електрическия мотор. Неговата задача е да преобразува постоянния ток в променлив и да контролира електродвигателя.
  • Батерия – доставя електричество за електродвигателя. При хибридите литиево-йонната батерия работи заедно със система за управление на батерията. С изключение на mild хибридите, с 48V батерии, всички останали използват високоволтови батерии.
  • Резервоар за гориво – съхранява петролния продукт. На практика максималния пробег се варира от неговия общ обем.

    Любопитен факт: Среден пробег, без замърсяване и изцяло на електричество в хибридните автомобили е приблизително 50 километра.

Хибридите, макар да работят по-сходен начин, се различават – в някои случаи съществено. Общо има четири типа – някои от тях са силно разпространени, спрямо други, които рядко бихте срещнали дори в чужбина.

  1. Най-често срещания тип хибрид е хибридното превозно средство без външно захранване – HEV.
  2. Следващият най-често срещан е plug-in хибрида, който е с външно захранване – PHEV. Той има по-голяма батерия, която може да се презарежда с електричество от външен източник. Например от домашен контакт. И двата вида имат двигател, сдвоен с електромотор, батерия и генератор, за да се създаде задвижване поотделно или едновременно към колелата.
  3. Третият вид е mild хибрид, който използва малко количество електрическа помощ.
  4. Хибриди с удължен пробег – при тях, двигателят с вътрешно горене се използва единствено като генератор. Това е причината те да са значително по-малки и на всъщност те са изцяло задвижвани от електрическата батерия. Така те се приближават най-много до изцяло електрическите коли, но такива хибриди няма да срещнете по българските пътища. Още повече, че проявяват някои дефекти.

     

В следващата трета част акцентът попада върху предимствата и недостатъците на хибридите.

Вижте първа част на статията тук




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

10.10.2025
СБА Кърджали няма да работи на 13.10.2025г.

Пункт за ГТП на СБА гр. Кърджали няма да работи на 13.10.2025г.

08.10.2025
Всичко, което трябва да знаем за контрола осъществяван от тол системата - обобщено

Тъй като информацията е разпокъсана във времето - обобщаваме всичко, което се промени и влезе в сила в следващите редове.

19.09.2025
Злополука с пътник в колата – има ли обезщетение? (продължението)

В продължението ще прочетете, какво е съпричинително поведение и как се определя размерът на обезщетение и неговото изплащане.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.