24
Април 2023
Историята на ФИА е история на автомобилостроенето и на автомобилния спорт. Както е известно, първите автомобили се явяват в европейските столици през втората половина на ХIX век. Днес 150 години по-късно по световните пътища се движат почти 850 милиона МПС, а до 2025 година се очаква техния брой да достигне 1 милиард!
Когато автомобилът става факт, не закъсняват и първите сдружения на техните собствениците. Пионер е Автомобилният клуб на Франция, създаден през 1895 год., последван от други такива в Германия, Австрия, Великобритания, Холандия, Швейцария и др.
Съвсем естествено на 20 юни 1904 год. в Париж се ражда и първата международна автомобилна организация, наречена Международна асоциация на признатите автомобилни клубове, която по-късно се преименова във ФИА. Група ентусиасти, разбира се с възможности, събират значителната сума от 15 млн. фр. франка и закупуват две сгради от ХVІІ век в центъра на Париж, на площад Конкорд, където и до днес е седалището на ФИА. Мястото не е избрано случайно: именно на пл. Конкорд Бенджамин Франклин подписва документ, с който официално се признава независимостта на САЩ. Пак там е подписан документ за създаване на Лига на нациите, който поставя началото на бъдещата ООН. На Конкорд е и щабът, който ръководи осъществяването на плана „Маршал” след Втората световна война.
Днес, 150 години по-късно, ФИА обединява 241 автомобилни и туринг организации от 152 страни. Чрез своите национални Клубове, в нея членуват над 100 милиона автомобилисти от целия свят.
След раждането на автомобила, хората започват да се състезават с тях. В началото това са национални състезания, като първото е Париж-Бордо-Париж от 1895 г. с рекордно разстояние от 1178 км. Участват 22 души, от които само 9 успяват да завършат. Средната скорост на участниците е 24 км/ч. Няколко години по-късно, състезанията стават и международни като Париж-Мадрид-Париж от 1903 год.
Днес, една от основните задачи на ФИА е да ограничава скоростта на състезателните автомобили с оглед безопасност на участници, зрители и официални лица.
През дългите години на своето съществуване, ФИА се превръща в основен фактор не само в спорта, но и в автомобилното движение. Нейните по-важни инициативи и предложения са:
В годините след Втората световна война, ФИА става инициатор на редица предложения, улесняващи международното автомобилно движение, като международно свидетелство за управление, карнет за преминаване през граница и много други.
Именно поради това, че Федерацията не се е ограничила само и единствено върху проблемите на автомобилния спорт, а е работила за подобряване на автомобилното движение и предимно за неговата безопасност, ФИА е една от малкото, а може би единствена спортна федерация, която има консултативен статут към ООН.
ФИА е и незаменим помощник на Европейската комисия в Брюксел, където работи и отделно бюро на федерацията. Неговата основна задача е да следи и информира членовете на федерацията за актуалните решения в областта на пътната безопасност – закони, правилници, разпоредби и др.
Не на последно място, следва да се каже, че информационният център ОТА в Лондон разполага с най-богатата база данни в света за международни автомобилни пътувания, основно с цел туризъм.
Световно признати и с доказана полезност са резултатите от краш тестовете, извършвани от ФИА в рамките на нейната организация /Euro NCAP/. Не отдавна бе създадена и световна структура – World NCAP.
Фондацията на ФИА – автомобилът и обществото е световен център за информация и опит в автомобилното движение. Тя финансира и клубни проекти, свързани с тази тема.
Къде сме ние в структурата и дейностите на тази международна федерация?
Само няколко месеца след своето създаване през 1957 год. СБА става действителен член на ФИА.
Съюзът участва активно в дейността на федерацията и през годините немногократно е заемала място в ръководните органи на ФИА.
Определен успех има и българският автомобилен спорт, който през 2010 г. бе част от световния рали шампионат на ФИА - WRC.
СТАВАЙКИ ЧЛЕНОВЕ НА СБА, БЪЛГАРСКИТЕ АВТОМОБИЛИСТИ СЕ ПРИСЪЕДИНЯВАТ КЪМ ГОЛЯМАТА ОБЩНОСТ НА ФИА, ЗАЕДНО С ПОВЕЧЕ ОТ 100 МИЛИОНА ВОДАЧИ В ЦЕЛИЯ СВЯТ.
И НЕ САМО ТОВА. ТЕ ПОЛУЧАВАТ ПРАВО НА УСЛУГИ И ПОМОЩ В ТЕЗИ СТРАНИ, С КОЕТО ТЯХНОТО ПЪТУВАНЕ СТАВА МНОГО ПО-БЕЗОПАСНО И ПО-СПОКОЙНО.*
*Услугите зависят от вида членство в СБА.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за технически прегледи и офисът на СБА Ловеч, няма да работят на 25.09.2023 г. (понеделник).
Тази година, кампанията се фокусира върху разсейването при използване на мобилен телефон по време на движение.
Майсторско шофиране, приложно колоездене и рисунка на тема Пътна безопасност, бяха част от първото семейно състезание по БД на СБА.