17
Януари 2017
Шофирането с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с минимум 4 милиметра дълбочина на протектора, става задължително у нас от 21 януари, когато влиза в сила изменения Закон за движение по пътищата. Депутатите гласуваха изискването за гумите да важи в периода от 15 ноември до 1 март.
Съвсем основателно това поражда редица въпроси сред автомобилистите: дали „обувките” на колата им в момента отговорят на новите правила; дали грайферът вече не е изтрит; ако трябва да купуват нови гуми, каква марка да изберат и как да разтълкуват всички символи по продукта; какви са предимствата на лятната спрямо зимната гума, на зимната спрямо всесезонната и т.н.
Вероятно вече ви е направило впечатление, че в изменения Закон за движение по пътищата (ЗДвП) депутатите никъде не са записали, че през зимния сезон у нас трябва да се използват т.нар. „зимни гуми”. Точната формулировка е „гуми, предназначени за зимни условия”.
Има ли разлика и каква е тя?
Зимната гума (или „гума за сняг” в съответствие с Директива 92/23 / ЕИО на Съвета) се определя като гума „с шарка на протектора и структура, които са предназначени основно, за да се гарантира по-добра работа от тази на нормална гума в кал и пресен или топящ се сняг, разясняват от една от водещите компании в бранша Goodyear. Маркировката за гуми, одобрени за използване при кални и снежни условия, е M + S (или M.S, M & S, което означава Mud & Snow-кал и сняг).
От 2012 година в ЕС се прави разлика между „гума за сняг” маркирана с M + S (M.S, M & S) и „гума за използване при тежки зимни условия”. Последната е маркирана с два символа - M + S и нов символ - тривърха планина със снежинка (3 PMSF).
В новия вариант на българския ЗДвП никъде не се споменават тези два символа - M + S и/или M + S и три върха със снежинка.
За сравнение в някои страни в Европа, в които зимните гуми са задължителни през съответния сезон, е записано, че водачите са длъжни да се движат с гуми 4М+S с минимум 3мм дълбочина на грайфера.
Следователно у нас освен зимните могат да се използват и други категории гуми. Дълбочината на протектора им обаче трябва да е равна или над 4 мм.
Според друг водещ производител на гуми - MICHELIN, всесезонните гуми и гумите за всякакви метеорологични условия също са допустими за зимна употреба. Когато обаче температурите паднат под -5 градуса, трябва да се монтират задължително зимни гуми, е посочено в техния сайт.
Безспорно е, че няма универсален вид гуми. Всяка една категория е подходяща за конкретните условия. В този смисъл най-подходящата гума за зимата е зимната, независимо от либералния режим, който нашето законодателство допуска и след последните изменения на ЗДвП.
Много автомобилисти недоволстват, че желанието да се наложи и у нас употребата на зимни губи през снежния сезон, е продиктувано от лобистки интереси. Истината е, че те са по-подходящи за това време на годината.
Комбинацията от специални смеси и шарки на протектора значително подобряват сцеплението на гумата при студени, влажни пътища и температури под 7°C. Колата става по-стабилна, а спирачният път – близо три пъти по-къс. Най-новите тенденции включват „разкрасяване” на зимната гума с многобройни ламели и ръбове, хидродинамични канали и дизайн на протектора, осигуряващ максимален контакт на гумата с настилката при различни действия, напр. при ускоряване, шофиране с постоянна скорост, завой, спиране.
В интернет може да се намерят десетки клипчета в подкрепа на това твърдение. Статистиката също е показателна: употребата на зимни гуми при леки автомобили може да намали броя на инцидентите причинени от липса на сцепление при зимни условия с 46%. От Goodyear съветват за максимално представяне и безопасност на всяко колело да се монтира зимна гума. Когато се сменят зимни гуми само на един мост, се препоръчва те да бъдат поставени отзад, за да се запази контролът и сцеплението.
Употребата на лятна гума в студ и особено при температура под 7 градуса влошава качествата й. Каучукът се втвърдява, а сцеплението с пътя дори при сух асфалт, не е достатъчно добро. На завои автомобилът не е толкова стабилен и като цяло возилото стои неуверено на пътя.
Всесезонните гуми и гумите за всякакви метеорологични условия също имат своите специфики.
Всесезонните гуми например осигуряват по-добро сцепление с настилката при заснежени и заледени пътни условия спрямо летните гуми, но при високи температура са по-малко ефективни от тях. При дизайна им се проектират ламели на протектора, предназначени за зимни и за летни условия.
Новата категория „гуми за всякакви метеорологични условия”, която се предлага от Michelin, имат сцепление и спирачен път като на зимните гуми. Освен това попадат в един и същ клас с лятната гума с най-ниско съпротивление при търкаляне, посочват оттам.
От специализирания център за гуми „Диана” обръщат внимание на още няколко съществени момента, които са от значение не само през зимата: „Има три основни причини за проблеми с гумите, които могат да се избегнат: неправилното налягане, шофирането с висока скорост и претоварването. Предприемането на предпазни мерки за тяхното предотвратяване ще гарантира по-сигурна мобилност и по-дълъг живот на гумите”.
Шофьорите, които ще купуват нови „обувки” на колата, трябва да могат да разчетат обозначенията върху тях и да знаят на какво да обърнат внимание. Вижте какво означават някои от символите върху гумата:
Снимка: Център за гуми „Диана”
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.