+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

17

Януари 2017

8979

Какво трябва да знаете за зимните гуми?

СБА СБА

Шофирането с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с минимум 4 милиметра дълбочина на протектора, става задължително у нас от 21 януари, когато влиза в сила изменения Закон за движение по пътищата. Депутатите гласуваха изискването за гумите да важи в периода от 15 ноември до 1 март.

Съвсем основателно това поражда редица въпроси сред автомобилистите: дали „обувките” на колата им в момента отговорят на новите правила; дали грайферът вече не е изтрит; ако трябва да купуват нови гуми, каква марка да изберат и  как да разтълкуват всички символи по продукта; какви са предимствата на лятната спрямо зимната гума, на зимната спрямо всесезонната и т.н.

Вероятно вече ви е направило впечатление, че в изменения Закон за движение по пътищата (ЗДвП) депутатите никъде не са записали, че през зимния сезон у нас трябва да се използват т.нар. „зимни гуми”. Точната формулировка е „гуми, предназначени за зимни условия”.

Има ли разлика и каква е тя?

Зимната гума (или „гума за сняг” в съответствие с Директива 92/23 / ЕИО на Съвета) се определя като гума „с шарка на протектора и структура, които са предназначени основно, за да се гарантира по-добра работа от тази на нормална гума в кал и пресен или топящ се сняг, разясняват от една от водещите компании в бранша Goodyear.  Маркировката за гуми, одобрени за използване при кални и снежни условия, е M + S (или M.S, M & S, което означава Mud & Snow-кал и сняг).

От 2012 година в ЕС се прави разлика между „гума за сняг” маркирана с M + S (M.S, M & S) и „гума за използване при тежки зимни условия”. Последната е маркирана с два символа -  M + S и нов символ - тривърха планина със снежинка (3 PMSF).

В новия вариант на българския ЗДвП никъде не се споменават тези два символа - M + S и/или M + S и три върха със снежинка.

За сравнение в някои страни в Европа, в които зимните гуми са задължителни през съответния сезон, е записано, че водачите са длъжни да се движат с гуми 4М+S с минимум 3мм дълбочина на грайфера.

Следователно у нас освен зимните могат да се използват и други категории гуми. Дълбочината на протектора им обаче трябва да е равна или над 4 мм.

Според друг водещ производител на гуми  - MICHELIN, всесезонните гуми и гумите за всякакви метеорологични условия също са допустими за зимна употреба. Когато обаче температурите паднат под -5 градуса, трябва да се монтират задължително зимни гуми, е посочено в техния сайт.

Безспорно е, че няма универсален вид гуми. Всяка една категория е подходяща за конкретните условия. В този смисъл най-подходящата гума за зимата е зимната, независимо от либералния режим, който нашето законодателство допуска и след последните изменения на ЗДвП.

Много автомобилисти недоволстват, че желанието да се наложи и у нас употребата на зимни губи през снежния сезон, е продиктувано от лобистки интереси. Истината е, че те са по-подходящи за това време на годината.

Комбинацията от специални смеси и шарки на протектора значително подобряват сцеплението на гумата при студени, влажни пътища и температури под 7°C.  Колата става по-стабилна, а спирачният път – близо три пъти по-къс. Най-новите тенденции включват „разкрасяване” на зимната гума с многобройни ламели и ръбове, хидродинамични канали и дизайн на протектора, осигуряващ максимален контакт на гумата с настилката при различни действия, напр. при ускоряване, шофиране с постоянна скорост, завой, спиране.

В интернет може да се намерят десетки клипчета в подкрепа на това твърдение. Статистиката също е показателна: употребата на зимни гуми при леки автомобили може да намали броя на инцидентите причинени от липса на сцепление при зимни условия с 46%. От Goodyear съветват за максимално представяне и безопасност на всяко колело да се монтира зимна гума. Когато се сменят зимни гуми само на един мост, се препоръчва те да бъдат поставени отзад, за да се запази контролът и сцеплението.

Употребата на лятна гума в студ и особено при температура под 7 градуса влошава качествата й. Каучукът се втвърдява, а сцеплението с пътя дори при сух асфалт, не е достатъчно добро. На завои автомобилът не е толкова стабилен и като цяло возилото стои неуверено на пътя.

Всесезонните гуми и гумите за всякакви метеорологични условия също имат своите специфики.

Всесезонните гуми например осигуряват по-добро сцепление с настилката при заснежени и заледени пътни условия спрямо летните гуми, но при високи температура са по-малко ефективни от тях. При дизайна им се проектират ламели на протектора, предназначени за зимни и за летни условия.

Новата категория „гуми за всякакви метеорологични условия”, която се предлага от Michelin, имат сцепление и спирачен път като на зимните гуми. Освен това попадат в един и същ клас с лятната гума с най-ниско съпротивление при търкаляне, посочват оттам.

От специализирания център за гуми „Диана” обръщат внимание на още няколко съществени момента, които са от значение не само през зимата: „Има три основни причини за проблеми с гумите, които могат да се избегнат: неправилното налягане, шофирането с висока скорост и претоварването. Предприемането на предпазни мерки за тяхното предотвратяване ще гарантира по-сигурна мобилност и по-дълъг живот на гумите”.

Шофьорите, които ще купуват нови „обувки” на колата, трябва да могат да разчетат обозначенията върху тях и да знаят на какво да обърнат внимание. Вижте какво означават някои от символите върху гумата: gumi

Снимка: Център за гуми „Диана”

автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.