+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

03

Юни 2016

6073

СБА: Започваме подписка за излизане на държавата от шофьорските изпити

СБА СБА

На пресконференция на 2 юни в София, организирана от Съюза на българските автомобилисти (СБА), Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и Асоциацията за обучение в транспорта (АОТ), стана ясно, че стартира подписка сред инструктори в цялата страна за отмяна на измененията в Наредба №38 за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, както и за излизането на държавата от изпитите. "Преди няколко години от ИААА много шумно огласиха, че въвеждането на камери и електронно решаване на тестове е най-добър вариант и изкореняващ корупционните практики. Още тогава от СБА казахме, че това няма как да стане, камерите не са средство за контрол, а са просто едно техническо средство. Съжаляваме, че се оказахме прави. Корупцията е двустранен процес. Действително всички колеги от учебните центрове са изключително обидени от факта, че с предлагания нов проект на Наредба №38 вината отново се хвърля върху тези, които обучават. Да приемем, че ние сме виновни и корумпирани, ако от другата страна обаче стоят едни принципни, високо морални и честни хора, защо тогава взимат рушвети и подкупи?" - попита реторично Малинка Бондаренко, председател на СБА София-Младост. "С голяма изненада научихме от интервю на новия изп. директор на ИААА, че проектът за Наредбата бил разработен съвместно с бранша. Това е учудващо, защото от години насам тези практики на ИААА с работни групи, където всеки изказва мнение без да удря по масата и където в спора се ражда истината, винаги ни оставяха изненадани, когато излизаха с последни редакции и се чудехме дали изобщо сме работили по тях. Тогава поне ни изслушваха, а сега това липсва. Само се заблуждава обществеността, че браншът иска и той решава, а няма подобно нещо. Отново ще се похарчат милиони, а резултатите ще са такива, каквито сега коментираме на база камерите. Те нямат капацитет да контролират. Същото се случва и с пунктовете за год. технически прегледи. Камерата не решава проблема. Проблемът се решава по друг начин – не ѝ е работа на държавата да извършва такива дейности, тя има единствено контролни и законодателни функции, за да следи процеса. Оттам нататък стопанската дейност не следва да се извършва от нея. Трябва да спрем с поредния експеримент. Изпитите трябва да излязат от ИААА и Министерство на транспорта, защото не им е там мястото" - заяви Бондаренко. Тезата ѝ беше подкрепена и от председателя на СБА инж. Емил Панчев. "Браншът има съвсем различно мнение от Министерство на транспорта. Смятаме, че предложените изменения на Наредба №38 няма да подобрят безопасността на движението, което е наша крайна цел. Смятаме, че с такива козметични изменения няма да се пресече корупцията в автомобилната администрация, тъй като пак същите хора ще изпитват. Нищо съществено не се променя, а само се харчат държавни пари. През това време инструкторите в нашите центрове именно по този начин отнасят обидата, че те са корумпираните и те извършват корупцията" - каза той. От думите на инж. Панчев стана ясно, че СБА подема инициатива за събиране на подписка сред инструктори в страната за отмяна на измененията в Наредба №38 и излизане на държавата от изпитите. "В крайна сметка всичко опира до изпитите. Ние от Съюза на българските автомобилисти често питаме какъв е смисълът от броя на часовете практика – 30, 40 или 50? Разберете, че в България няма никакво значение, след като просто може да извадиш едни пари, независимо колко са, и да си купиш изпита. Тогава защо са тези часове? Защо Министерство на транспорта се опитва да ощетява учебните центрове, вместо да се въведе някакъв ред? Истината е, че в Европа също има корупция в тези изпити. Обаче държавите предприемат мерки. Установено е, че решението е държавата да излезе от изпитите. В Холандия от 1926 изпитва частна фирма. Австрия, Хърватия, Чехия, Германия, Люксембург, Норвегия, Швейцария, Черна гора, Македония са сред останалите с частни фирми, изпитващи за придобиване на книжка. Ние сме за завишаване на контрола, без значение кой го извършва, но нека държавата не се контролира сама себе си. Нека изпитите да се провеждат от спечелили конкурс. Започваме подписка сред колеги инструктори в цялата страна за отмяна на измененията в Наредба №38, както и за излизането на държавата от изпитите" - завърши Панчев.


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.