+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

21

Ноември 2019

4736

Инж. Емил Панчев: Новото предложение за бонус-малус е по-добро

Позиции СБА

"Новият проект за въвеждане на системата "бонус-малус" е по-мек от предишния и би дал по-добри резултати". Това заяви в ефира на БТВ инж. Емил Панчев - председател на Съюза на българските автомобилисти (СБА).

"Безспорно е, че трябва да се въведат нови мерки за намаляване на пътнотранспортните произшествия и "бонус-малус" е система, доказала положителния си ефект в цяла Европа. СБА продължава със своя анализ и оценка на новите предложения за "бонус-малус". Според някои не е редно веднъж шофьорите да се наказват от Пътна полиция за едно нарушение, втори път ще бъдат наказани и от застрахователя. Ако от тяхното нарушение е последвала щета по автомобила им, те ще трябва да заплатят от джоба си трети път за отстраняване на щетите. В тази посока ние очакваме заедно с Гражданската отговорност да се вдигне цената и на Каското за т.нар. рискови шофьори", заяви още инж. Панчев

"Шофьорите трябва да бъдат подготвени за някои неприятни за тях следствия за въвеждане на системата "бонус-малус". При сключване на Гражданска отговорност те трябва да посочат хората, които имат право да шофират автомобила им. Ако на по-късен етап им се наложи да впишат още някого, може да им се наложи на място да доплатят, ако този човек има нарушения от предишни години", разясни още председателят на СБА.

Какво включва новият проект за "бонус-малус"?

Комисията за финансов надзор (КФН) публикува тази седмица новият проект за въвеждане на системата "бонус-малус". Предходният проект, публикуван преди година, срещна голямо обществено недоволство, заради което беше "замрaзен".

Предвижда се бонусите за изрядните шофьори да бъдат до 25%, а малусите за нарушаващите да стигат до 400% от цената на застраховката Гражданска отговорност. 

КФН предлага шофьорите да се класифицират най-общо в 15 класа - 5 групи изрядни шофьори, които ще ползват бонуси, един неутрален и 9 класа шофьори с нарушения, които ще бъдат наказвани с малуси. В коя категория попадат шофьорите ще се определя с точки, които се натрупват за всяко нарушение.

Така например превишаването на скоростта с 21-30 км/ч извън населено място ще носи +1 точка, а в населено място +3. Тежко ще се наказва шофирането в нетрезво състояние - с +5 точки, както и шофирането след употреба на наркотични вещества +7 точки.

Основна тежест се очаква да има причиняването на ПТП и нанасянето на телесни повреди. Ако извършителят помогне на пострадалия, наказанието ще бъде +7 точки, но ако избяга от местопроизшествието, то ще бъде +15 точки. При ПТП с причинена смърт, наказанието отново е +15 точки. Това е и максималният брой точки, които шофьор може да получи за нарушение на пътя.

Всяка наказателна точка води до преминаване с един "бонус-малус" клас по-високо.

Наименование на класа Номер на класа Коригиращ коефициент
Бонус клас 1 77%
Бонус клас 2 80%
Бонус клас 3 82%
Бонус клас 4 85%
Бонус клас 5 88%
Базов "неутрален" клас 6 100%
Малус клас 7 125%
Малус клас 8 150%
Малус клас 9 175%
Малус клас 10 200%
Малус клас 11 240%
Малус клас 12 280%
Малус клас 13 320%
Малус клас 14 360%
Малус клас 15 400%

Важно е да се знае още, че малусите ще се изчисляват на база всички лица, които имат право да управляват автомобила. Застраховката ще "върви" и със собственика на автомобила, и с шофьора, но не и с колата.

Към момента проектът е в етап обществено обсъждане. Ако стане реалност, 2020 година ще бъде нулева за всички водачи. Тоест, през 2020 година няма да се начисляват нито отстъпки, нито увеличения от цената на ГО на база предходни нарушения. Първите бонуси и малуси шофьорите могат да очакват през 2021 г. като те ще са само на база нарушенията след 1 януари 2020 година. 

Пълният проект на КФН можете да откриете тук. Ако желаете да се включите в общественото обсъждане, можете да го направите тук:

- телефон, КФН: 0800 44 444
- мейл КФН:  bonus-malus@fsc.bg
 

Можете да изпратите своите позиции и към СБА на имейл info@uab.org, както и във Facebook страницата на СБА




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.