+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

16

Декември 2019

7074

Кога Пътна полиция има право да глобява шофьорите в молове?

Казуси Ваня Георгиева

Има ли право Пътна полиция да налага глоби за нарушения по Закона за движение по пътищата в молове, на паркинги на търговски обекти, банки, затворени жилищни комплекси и др.?

Този въпрос възникна преди дни, след като МВР обяви специализирана акция срещу неправомерното паркиране на места, предназначени за хора с увреждания. Операцията бе част от календара на Европейската мрежа на службите на Пътна полиция (TISPOL) и се проведе във всички страни-членки. В България за 24 часа бяха установени 1330 нарушители от 4788 проверени водачи.

След полицейската операция много хора попитаха подлежат ли паркингите на големите търговски вериги например на подобен контрол? Някои водачи са на мнение, че вътрешно устроеният ред на един частен паркинг, който е на територията на мол или голям хранителен магазин, както и регулацията на движение в него, не би следвало да подлежи на санкция от страна на Пътна полиция.

За да разясни спорния казус, потърсихме Алекси Стратиев - един от най-изтъкнатите експерти по пътна безопасност у нас. Повече от две десетилетия той е работил в МВР, бил е началник на отдел „Пътна полиция” и зам. директор на Главна дирекция „Охранителна полиция”.

Ето неговия коментар:

„В Закона за движение по пътищата (ЗДвП), в чл. 2 (2), се казва, че всеки има право да се движи по пътищата, отворени за обществено ползване, като спазва установените правила за движение. В следващата алинея е посочено, че този закон се прилага и за пътищата, които не са отворени за обществено ползване, освен ако собственикът или администрацията, управляваща пътя, определи нещо друго. Изрично законът казва, че  органите за контрол нямат правомощия да санкционират върху пътищата, които не са отворени за обществено ползване.

Но както вече стана ясно, законът прави уговорката: освен ако собственикът или администрацията на пътя реши нещо друго! Според мен това означава, че тогава, когато собственикът има необходимост от контрол, законът му дава право да се обърне към органите на Пътна полиция и те да му окажат съдействие.

Така че този контрол в моловете, който бе осъществен по отношение на местата за паркиране за хора с увреждания, е право на администрацията да потърси и получи съдействие от полицейските органи, в случаите, когато те самите не могат да наложат ред в свои обекти.  В един от репортажите служител на охранителна фирма в търговски обект каза: „Ние не можем да се справим”. Което ме навежда на мисълта, че вероятно те самите са искали да се осъществи ред и да се потърси отговорност от онези, които неправомерно ползват места на хора с увреждания.

Наказанието за паркиране в извън разрешените места, в паркове, градинки и др. е от 50 до 200 лв. Законът предвижда максимална глоба от 200 лв. и за лице, което без да има това право, паркира на място, определено за превозно средство, обслужващо хора с трайни увреждания, или за превозно средство, приспособено и управлявано от хора с трайни увреждания (чл. 178д от ЗДвП).

Собственикът или администрацията на пътя може да потърси съдействие от Пътна полиция не само за неправомерно паркиране на места за хора с увреждания, но и при други ситуации. Например, да поиска униформените да контролират за скорост на необществен път. Или да поиска проверка на пиян шофьор. Ето например има много затворени комплекси с ресторанти.  Ако някои реши да отиде с колата си на другия край на комплекса, да пие три ракии и да се върне обратно до дома си с колата, собственикът не може да го спре, но може да поиска съдействие от Пътна полиция този водач да бъде проверен за алкохол.”




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.