07
Януари 2020
Изборът на маршрут, по който кандидат-шофьорът ще кара за книжка, ще става чрез електронен навигатор, а не по усмотрение на изпитващия. Целта е двупосочна – от една страна ще се преодолее субективизмът, а от друга – ще се оцени умението на кандидата за взимане на самостоятелни решения по време на практическия изпит. Това става ясно от публикувания проект за изменение и допълнение на Наредбата за шофьорските изпити.
При влизането в стаята за провеждане на теоретичния изпит кандидатът ще минава през проверка като на летището – ще го проверяват с металодетекторна рамка за наличие на метални или електронни устройства. С друго устройство пък ще проверяват за наличие на радиоизлъчвания. Система избира на случаен принцип листовките, които се решават на таблет. Тестът съдържа текстови изпитни въпроси и въпроси със стационарни графични изображения, е записано още в наредбата. Отчитането на отговорите също става автоматично. Тестовете за различните категории обхващат само темите за съответната категория.
Тестът на всеки кандидат е индивидуален и обозначен с уникален номер. Преди да седнат да го решават изпитваните лица трябва да оставят всички метални предмети, смартфони и всякакви електронни устройства в индивидуални шкафчета. Те нямат право да държат у себе си и материали на хартия. Председателят на комисията прави снимка на лицето на кандидата, която автоматично се сравнява със снимката от документа за самоличност. При несъответствие – човекът не се допуска на изпит.
Снимките в произволно избрани моменти от изпита на кандидата към решените тестове ще се съхраняват 12 месеца.
Лицево разпознаване ще има и на практическия изпит. В проекта също така е предвидена възможност кандидатът да прегледа записа от видеонаблюдението, за да може да види грешките си, маркирани в контролната електронна карта по време на изпита по кормуване. При невъзможност за отразяване на грешките чрез електронното устройство, изпитът се провежда с контролна карта на хартиен носител, пише още в проекта.
В момента след преминаване на теоретичното обучение кандидатите задължително се представят на теоретичен изпит от учебния център. В предложения проект е предвидено кандидатите да могат и сами да подадат заявление, като това може да става и по електронен начин.
С цел ограничаване на некоректни действия от страна на определени учебни се предлага за първо явяване на практически изпит кандидатът да бъде представен от учебен център, различен от учебния център, където е обучен. Това може да стане само по искане на кандидата, за което е подал заявление в съответното регионално звено на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
Провеждането на практическият изпит на кандидатите за придобиване на правоспособност от категории С1, С, D1, D и С1Е, СЕ, D1Е, DЕ може да се извършва и в извън населени места.
Другата новост е, че се детайлизират и разширяват изискванията към камерите, с които е оборудвано помещението за провеждане на теоретичните изпити.
Срокът за обществено обсъждане на проекта на транспортното министерство е до 29 януари тази година.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.