24
Януари 2020
Ако еднообразието на зимата ви е омръзнало, защо да не си организирате един вълнуващ дълъг уикенд в Белград? Основания за такова кратко бягство никак не липсват. Сръбската столица ще ви посрещне гостоприемна, с красивите си централни улички и сгради, с кафаните с хубава храна и с все още коледно настроение. Освен това градът не е толкова далеч и цените са сходни с нашите.
Не е нужно дори дълго планиране. Възможностите за резервиране на място за преспиване са много – хотели, хостели или през платформи за наемане на ваканционни жилища. Ценовият диапазон е широк и покрива различните финансови възможности на туристите. При внимателно търсене може да се намери цял апартамент за самостоятелно ползване в топ центъра на стария Белград за около 50-60 евро на нощ. В широк център може да се открие и оферта за 40-50 лв. нощувката. Преди да поемете на път поинтересувайте се обаче къде ще паркирате вашия автомобил.
Освен лични карти или паспорт, за пътуването с автомобил ще са ви необходими сертификата „Зелена карта“ и пълномощно, ако автомобилът не е ваш. Дали ще го проверяват е друг въпрос, но и нашите, и сръбските гранични полицаи изискват талона на колата. Попитайте вашия застраховател дали не е необходимо да си извадите добавък към каското, който да покрива кражба и грабеж на МПС. Полезно е при излизане извън България да имаш и здравна застраховка.
Разстоянието от границата до Белград е по-малко от 350 км и от края на миналата година на сръбска територия вече се пътува само по магистрала. Пътната такса за този участък е 1290 динара, или 11 евро. Първият тол пункт се намира малко след преминаването на сръбския ГКПП-Градина. Там не се плаща нищо. Автомобилистите минават през бариера и получават карта с регистрационния номер на колата. Тя важи 24 часа и трябва да се пази до излизането от аутобана, където се плаща с динари, евро или банкова карта. Тол таксите в двете посоки – към Белград и обратно към Калотина – излизат общо около 43 лв.
Тол пункт.
По новите участъци на магистралата се пътува комфортно, но старите наподобяват на нашата магистрала „Тракия“. Ограничението на скоростта е 130 км/ч, а най-честите нарушители са автомобили с българска регистрация. Преди време от Външно предупредиха, че сърбите засичат средната скорост от пункт до пункт. По магистралата табели за радари няма. Полицейски патрули по трасето също почти не се забелязват. В аварийната лента има големи бели точки и ако се чудите каква е тяхната роля, те са там, за да ви предупредят как да карате в мъгла. Според пътните табели при нормална видимост трябва да виждате поне 3 такива бели точки. Ако виждате само две точки, трябва да намалите на 60 км, а само една – на 40 км.
Нов участък от магистралата за Белград.
За влизането в Белград няма как да се обърка човек, защото магистралата стига до града, както магистрала „Тракия“ „влиза“ в София. За съжаление както при нас, първото впечатление на туристите е от старите, олющени соцблокове. Иначе сръбската столица е разположена на място, където река Сава се влива в Дунав. От едната страна е Нови Белград, а от другата - старата част на града. Макар по-красивите снимки да стават, ако снимаш от новата, за да хванеш с обектива си красивите старинни здания, то по-добре е да не губите време и да се насочите направо към Стари Белград.
Мястото, където р. Сава се влива в Дунав.
Там най-известната търговска улица се казва „Княз Михаил“. Кръстена е (поне така се твърди в редица исторически източници) на българския княз Борис I (Борис-Михаил), който през lХ в. издава документ за основаването на града. Дотам лесно може да се стигне, следвайки пътните указателни табели. В това отношение има по-добра организация, отколкото в София, което се отнася и за състоянието на пътната маркировка.
Улица „Княз Михаил“ носи особения дух на отминалите векове с красивите старинни фасади, с десетките кафенета, ресторанти, книжарнички, галерии, магазинчета, клубове... Накъдето и да свиеш ще се озовеш в някаква пряка, която ти предлага още от същото. Много е оживено, заведенията са пълни и вече не навсякъде се пуши. Изобщо централната част представлява мрежа от тесни или по-широки улици и улички, където са „скрити“ много от забележителностите и култовите места. Не случайно градът е известен парти център в цяла Европа.