+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

27

Януари 2020

3227

15 повече загинали в катастрофи през 2019г.

Пътна полиция Ваня Георгиева

Създаването на нови структури, писането на програмни документи и подробни анализи, промените в законодателството, поредицата кризисни мерки, полицейските спецоперации и кръгли маси за пътната безопасност не доведе до нищо по-добро по пътищата на страната. Точно обратното – налице е увеличаване на броя на загиналите в катастрофи. През 2019 г. 626 души са издъхнали в резултат в автомобилни инциденти, докато предходната година те са били 611. На какво се дължат влошените статистически данни, институциите вероятно през цялата нова година ще анализират и ще ни предлагат още повече мерки с доказан нисък или никакъв резултат. 

Общо 6722 тежки пътнотранспортни произшествия са регистрирани през миналата година. Особено притеснителен е фактът, че всеки четвърти загинал в ПТП е бил пешеходец. По тази причина от МВР обявиха специализирана акция за спазване на правилата за движение, която ще продължи до 31 януари.

При тази категория участници в движението също има увеличение на жертвите - 149 души спрямо 123 за 2018 г. Ранените пешеходци са 1673 от общо 8466 пострадали хора  в ПТП-та. В повечето случаи вината за инцидентите с фатален край е на водачите, сочат предварителните статистически данни на МВР. Това се отнася както за инцидентите с пешеходци, така и като цяло за всички катастрофи със загинали. От общо 626 убити 602-ма са починали заради нарушения, извършени от шофьорите.

От тях 22-ма са били прегазени на пешеходна пътека, а осем на спирка. Общо 49 пешеходци са издъхнали поради отнемане на тяхното предимство.

По причина „нарушение на пешеходеца” са станали 74 катастрофи с осем души (малко над 1%). Най-честата причина за инцидентите с фатален край са внезапно навлизане на пътното платно от страна на минувачите. 

От Пътна полиция отбелязват също, че са станали и 135 катастрофи заради нарушения на пешеходци, регистрирани независимо от тяхната вина за настъпилото ПТП. При тези случаи има 19 загинали и 118 ранени.  Такива нарушения отново са внезапно навлизане на платното за движение, пресичане при намалена видимост, прескачане на ограничения и мантинели и др.   

Единствената област, в която няма загинал пешеходец, е Смолян. За този регион това не е нещо необичайно - статистиката с пътните произшествия там почти винаги е с най-ниски показатели. 

Най-многобройна част от загиналите пешеходци са на възраст над 65 години (80). През 2019-та девет деца под 18 години са загубили живота си, докато пресичат.

Според агенцията по пътна безопасност най-уязвимата група деца са на възраст между 10 и 17 години - това е периодът, в който  ходят самостоятелно на училище. Помните, в края на миналата година станаха няколко поредни тежки инцидента с ученици, които завършиха фатално. Трагедиите с тези деца постави на вниманието много важна тема: Нормално ли е непълнолетни ученици да приключват учебни занятия в 18,30-19,00 ч., особено през зимата, когато се стъмва още в 5 следобед, да се придвижват сами по улици с липсващо или лошо улично осветление,  с липсващи или изтрита маркировки и др. Все въпроси, които засега решение нямат.

Пак според статистиката на МВР най-много инциденти с пешеходци стават от октомври до януари и то в тъмната част от деня – между 17 до 19 часа. Особено застрашени са онези минувачи, които изскачат на платното или излизат внезапно на пешеходна пътека без да се огледат изобщо, вперили поглед в мобилния си телефон или със слушалки на ушите. В някои държави има предвидени солени глоби именно за такива хора, които използват смартфони или слушат музика, докато пресичат дори на „зебра”.

снимка: БГНЕС




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.