27
Януари 2020
Създаването на нови структури, писането на програмни документи и подробни анализи, промените в законодателството, поредицата кризисни мерки, полицейските спецоперации и кръгли маси за пътната безопасност не доведе до нищо по-добро по пътищата на страната. Точно обратното – налице е увеличаване на броя на загиналите в катастрофи. През 2019 г. 626 души са издъхнали в резултат в автомобилни инциденти, докато предходната година те са били 611. На какво се дължат влошените статистически данни, институциите вероятно през цялата нова година ще анализират и ще ни предлагат още повече мерки с доказан нисък или никакъв резултат.
Общо 6722 тежки пътнотранспортни произшествия са регистрирани през миналата година. Особено притеснителен е фактът, че всеки четвърти загинал в ПТП е бил пешеходец. По тази причина от МВР обявиха специализирана акция за спазване на правилата за движение, която ще продължи до 31 януари.
При тази категория участници в движението също има увеличение на жертвите - 149 души спрямо 123 за 2018 г. Ранените пешеходци са 1673 от общо 8466 пострадали хора в ПТП-та. В повечето случаи вината за инцидентите с фатален край е на водачите, сочат предварителните статистически данни на МВР. Това се отнася както за инцидентите с пешеходци, така и като цяло за всички катастрофи със загинали. От общо 626 убити 602-ма са починали заради нарушения, извършени от шофьорите.
От тях 22-ма са били прегазени на пешеходна пътека, а осем на спирка. Общо 49 пешеходци са издъхнали поради отнемане на тяхното предимство.
По причина „нарушение на пешеходеца” са станали 74 катастрофи с осем души (малко над 1%). Най-честата причина за инцидентите с фатален край са внезапно навлизане на пътното платно от страна на минувачите.
От Пътна полиция отбелязват също, че са станали и 135 катастрофи заради нарушения на пешеходци, регистрирани независимо от тяхната вина за настъпилото ПТП. При тези случаи има 19 загинали и 118 ранени. Такива нарушения отново са внезапно навлизане на платното за движение, пресичане при намалена видимост, прескачане на ограничения и мантинели и др.
Единствената област, в която няма загинал пешеходец, е Смолян. За този регион това не е нещо необичайно - статистиката с пътните произшествия там почти винаги е с най-ниски показатели.
Най-многобройна част от загиналите пешеходци са на възраст над 65 години (80). През 2019-та девет деца под 18 години са загубили живота си, докато пресичат.
Според агенцията по пътна безопасност най-уязвимата група деца са на възраст между 10 и 17 години - това е периодът, в който ходят самостоятелно на училище. Помните, в края на миналата година станаха няколко поредни тежки инцидента с ученици, които завършиха фатално. Трагедиите с тези деца постави на вниманието много важна тема: Нормално ли е непълнолетни ученици да приключват учебни занятия в 18,30-19,00 ч., особено през зимата, когато се стъмва още в 5 следобед, да се придвижват сами по улици с липсващо или лошо улично осветление, с липсващи или изтрита маркировки и др. Все въпроси, които засега решение нямат.
Пак според статистиката на МВР най-много инциденти с пешеходци стават от октомври до януари и то в тъмната част от деня – между 17 до 19 часа. Особено застрашени са онези минувачи, които изскачат на платното или излизат внезапно на пешеходна пътека без да се огледат изобщо, вперили поглед в мобилния си телефон или със слушалки на ушите. В някои държави има предвидени солени глоби именно за такива хора, които използват смартфони или слушат музика, докато пресичат дори на „зебра”.
снимка: БГНЕС
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За изминалите 70 години системите за задвижване на четирите колела на автомобила са се развили драстично. Струва ли си обаче да доплащате за такава система?
Изследване на Центъра за умствено здраве в Канада твърди, че сърдитите, гневни и агресивни водачи по-често претърпяват ПТП.