20
Октомври 2020
В поредица от статии заедно с Матс-Оке Белин, старши съветник в Шведската автомобилна администрация, ще Ви представим идеите, залегнали в концепцията Vision Zero. Нейна цел е да намали броя на загиналите при пътни инциденти до нула.
Иновативната политика за пътна безопасност Vision Zero започва на около 3000 км на север от България – в Швеция. Началото дава група експерти, работещи в Шведската пътна администрация. Те представят концепцията си през 1995 г., но първоначално предложенията им срещнали скептицизъм. Впоследствие обаче идеите им придобиват повече популярност, а с това и подкрепа. Година по-късно Министерството на комуникациите поставя сред приоритетите си пътната безопасност. Благодарение на политическата подкрепа от всички партии и кооперацията между всички заинтересовани страни в страната Vision Zero се налага като държавна политика. През есента на 1997 г. шведският парламент приема с голямо мнозинство концепцията Vision Zero.
Започва от Швеция, но днес мерките по инициативата Vision Zero се прилагат в различна степен и в други части на Европа, Северна Америка и Азия. Тя преобръща традиционния възглед за пътната безопасност наопаки. Vision Zero изхожда от етичната гледна точка, че никой не трябва да загине или да получи травми за цял живот в пътен инцидент. Това означава, че възприятието за безопасността в автотранспортната система съвпада с ценностите, които важат за безопасността в обществото като цяло. В трудовия живот, както и в секторите на железопътния, корабоплавателния и въздушния транспорт се приема, че не трябва да настъпват смъртни случаи в резултат на произшествия. Защо автомобилният транспорт да бъде по различен?
Според Vision Zero основният проблем на пътя не е, че се случват инциденти, а че инцидентите водят до смърт или трайни увреждания. Концепцията подчертава факта, че пътнотранспортната система е цялост, в която различни компоненти като пътища, превозни средства и участници в движението трябва да бъдат да взаимодействат помежду си, за да се гарантира безопасността. От съществено значение за предотвратяването на сериозни произшествия е пътищата и превозните средства да отговарят на възможностите на хората, които ги използват.
Vision Zero е дългосрочна цел. При постигането ѝ се залагат междинни цели за постепенното свеждане на жертвите на пътя до 0. През първите 10 години от въвеждането ѝ целта не бива постигната – намаляване на годишния брой загинали на пътя наполовина – под 270 за 2007 г. Загиналите през 2007 г. в Швеция са 471, а за сравнение в България те са 1006. След независими проучвания се установяват недостатъци и се прилагат нови мерки, които представяме накратко в таблица:
До 2007 г. |
След 2007 г. |
Заинтересовани страни, различни от правителството и публичните органи, които имат потенциал да допринесат за целта, не са участвали в разработването на целите |
Сътрудничество със заинтересованите страни при разработване на междинни цели |
Определянето на целта за смъртните случаи не дава достатъчно насоки за предприемане на ефективни мерки |
Междинни цели, изразени както по отношение на общия резултат за безопасността (смъртни случаи и тежки наранявания), така и по показателите за ефективност на пътната безопасност. Тези показатели описват състоянието на пътното движение, например: трафик, дял от обема на трафика по обществените пътища с високо ниво на безопасност. Условията се основават на концептуалните принципи на Vision Zero. |
Управлението на работата по пътната безопасност е било неясно и недостатъчно |
|
Мониторингът и оценката на текущата дейност са неадекватни |
Систематична оценка на ефективността на пътната безопасност ежегодно. Тя се основава на редовен анализ на крайния резултат при смъртните случаи и тежките наранявания, но също и на показателите за ефективност на пътната безопасност. Оценката се извършва в тясно сътрудничество с широк кръг от заинтересовани страни в областта на пътната безопасност. |
Първоначално работата по безопасността на пътното движението е фокусирана върху управлението по правила. При реализирането на Vision Zero управлението по правила все още съществува, но заема по-малко място, отколкото в миналото. Въведени са нови мерки, при които системността и управлението по цели са основни подходи.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.