11
Януари 2021
Шведската инициатива Vision Zero за свеждане на загиналите вследствие на пътни инциденти до 0 води до анализ на ограниченията за скорост по различните видове пътища заедно с преглед на пътните стандарти. За повишаване на безопасността и по-добър контрол на пътя при ограниченията на скоростта се използват камери за пътна безопасност и ISA системи.
Най-важният фактор, влияещ върху безопасността при движението по обществени пътища, е скоростта. Това заключение е направено след множество проверки и изследвания от въвеждането на концепцията Vision Zero до днес. Възприетият основен принцип при определяне на ограниченията на скоростта е, че тя трябва да отговаря на техническите стандарти на пътищата и превозните средства.
В градските райони на Швеция отделянето на незащитените участници в движението, пешеходци и велосипедисти от автомобилите е решаващо за определяне на максималната допустима скорост.
В провинцията също се следва подобен принцип на разделение на движението, но и на нормата за крайпътните зони – те са решаващи фактори за зададените ограничения на скоростта. Какво означава това? На практика се позволява скорост над 80 км/ч. само по пътища, при които участниците в двупосочното движение са разделени с ограничителни бариери. Обикновено това не са стандартните за нашите пътища мантинели, а гъвкави кабелни бариери. Също така е задължително да липсва възможност за противоположно движещи се автомобили да се сблъскат челно или странично. Това са т.нар. 2+1 пътища, а единственото изключение от това правило са участъците с малко трафик.
За първи път подобна пътна отсечка от типа 2+1 е отворена за обществено ползване в Швеция през лятото на 1998 г. Това било част от експеримент на път с голям брой фатални инцидент, но първоначално бил посрещнат със значителен обществен скептицизъм. Промяната обаче се оказала добро решение при намаляването на челните сблъсъци. От края на 90-те години досега в употреба са около 3000 км пътища, следвайки модела 2+1 макар и с направени технически промени. Но от гледна точка на шофьорите дизайнът им остава еднакъв – по една лента в двете посоки и една средна, отделена с разделителна бариера, променяща посоката на всеки 1 до 3 километра.
Друго решение, доказало положителния си ефект в практиката, са кръговите кръстовища, които все повече заместват тези със светофарни уредби. Те имат свойството да забавят ритъма на движение. Ако все пак се случи съприкосновение между две МПС-та, последиците не са сериозни, колкото биха били при традиционното пътно пресичане. Причините са различните ъгли на удара и по-ниските скорости. Изборът между кръгово кръстовище и такова със светофари изразява новия възглед при пътната безопасност, въведен с Vision Zero. И тъй като концепцията дефинира, че основен проблем не са катастрофите сами по себе си, а инцидентите, водещи до смърт и травми за цял живот, заключението е, че:
В Швеция е въведена система за Автоматичен контрол на движението. Тя извършва наблюдение на скоростта с помощта на камери за пътна безопасност. Тяхната цел е да намалят средната скорост по най-опасните пътища и по този начин да намалят броя на смъртните случаи и сериозните наранявания. Тази система се управлява от Шведската транспортна администрация и Шведския национален полицейски съвет.
Проследяването на работата на системата от двете държавни институции се извършва редовно и резултатите са добри. Превозните средства на национално ниво, които са уловени да надвишават ограничението на скоростта е нисък – по-малък от 5 процента.
Годишното проучване на Шведската транспортна администрация показва, че над 70% от шведите са с положителна нагласа към камерите за пътна безопасност. Тази тенденция е постоянна – още от началото на проучванията на общественото мнение, започнали през 2006 г.
Друг ефективен инструмент, който помага на водачите да се съобразяват с ограничението на скоростта, е ISA – абревиатура за Интелигентна адаптация на скоростта. Това е система в автомобила, която използва информация за положението на превозното средство спрямо ограничението на скоростта, въведено в сила за конкретното местоположение.
ISA е утвърдена в практиката технология, която казва на водачите какво е ограничението на скоростта. Ако то е надвишено, някои ISA системи предупреждават водача чрез звуков сигнал. В други, педалът за газта вибрира или оказва съпротивление. А в трети – автоматично намалява скоростта. В бъдеще ISA ще стане дори още по-интелигентна и ще съобразява метеорологичните условия и пътната обстановка. Освен в Швеция, системата е тествана и в Нидерландия, където също са отчетени положителен ефект и по-ниски скорости.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.