21
Април 2021
Пролет пукна – време е да смените зимните гуми с летни. Вече сме писали защо е толкова важно да сменяте „обувките“ на колата през пролетта и есента и как трябва да вземете предвид външните температури. Нормалната практика е да използвате един комплект гуми в продължение на няколко сезона. Но дали не е време да монтиране не просто летния комплект, а да смените с нови всички четири гуми за топлото и слънчево полугодие, което ни предстои?
Кога да замените гумите с нови?
Гумите също имат срок на годност. Повечето гуми трябва да бъдат проверени и балансирани, ако не бъдат заменени. Силно препоръчително е да се сменяват до петата-шестата година на експлоатация. След този период следва да се инспектират от професионалисти, а със сигурност трябва да бъдат заменени след десетгодишна употреба, независимо колко протектор е останал. Но както ще разберете – шофирането със стари гуми крие рискове.
Как да се уверите, че гумите са наистина нови?
Това, че гумата не е използвана не означава, че е нова. Може да купите уж нови гуми, а всъщност те да са излезли от предприятието преди няколко години. Те ще имат по-кратък експлоатационен живот и съответно по-скоро ще отидете отново в магазина. За да не се случи това огледайте добре всяка гума, която ще купите. Отстрани трябва да намерите код, по който можете да разберете кога е произведена и така да пресметнете възрастта. Гуми произведени след 2000 г. имат четирицифрен DOT код. Първите две числа представляват седмицата, през която е направена гумата. Вторите две са годината – снимка 1. Например: гума с DOT код 1317 е направена през 13-та седмица (последната на месец март) на 2017 г.
Възможно е обаче този код да не е изписан от външната, а от вътрешната страна. Произведените през миналия век гуми имат различен код – трицифрен. Ще пропуснем подробности за него – със сигурност не бива да шофирате с толкова стари гуми!
Защо възрастта на гумата не разкрива всичко за нея?
Износването е много по-важно съображение, което трябва да се вземе предвид. Според българското законодателство гумите, чийто протектор е по-малък от 4 мм не са годни за употреба защото не дават нужното сцепление с пътя. Мнението на производители на гуми и експерти по безопасност е сходно. Много модели гуми имат индикатори за износване на протектора, който показват кога гумата е износена до нивото на смяна. (Снимка 3.) Те ще започнат да издават шум, за да предупредят, че се нуждаят от внимание или още по-точно незабавна смяна.
Можете да разберете дали ползвате такива, ако отстрани на гумата видите триъгълен знак, евентуално придружен от буквите TWI. Шофирането с подобни гуми е опасно – не допускайте гумите да стигнат до това състояние, преди да ги смените.
Колко дълго може да се очаква да издържат набор от нови гуми, преди замяната им?
Отговорът не е еднозначен. Гумите са различни – създават се за различни нужди и включително вида автомобил има значение. Така например има гуми, които ще издържат над 160 хил. км, което означава, че са проектирани с мисъл, за продължителна употреба и устойчивост. Други изискват смяна след около 50 хил. км или още по-малко – някои високопроизводителни гуми, управлявани агресивно се износват преди да са изминали и половината път. Но това са наистина изключения.
Не разполагаме с точни данни за разстоянието, което изминава българския шофьор средно за година, но можем да предположим, че повечето водачи пропътуват под 20 хил. км. В зависимост от стила на управление много съвременни гуми издържат близо 100 хил. км. С други думи на четири до пет години следва да закупите и подмените комплекта гуми (зимен или летен) с чисто нов. Следвайки този пример можете да го приложите персонално към собствената си кола. Можете да потърсите информация в интернет или в специализиран сервиз, за да разберете какъв е препоръчителния пробег, който дава производителя на гумите, които сте монтирали в момента. Но обърнете внимание – ежегодното редуване на зимни с летни гуми следва да запази протектора на всеки комплект за по-дълго, а с това да се удължи техния потенциален пробег. И все пак не пренебрегвайте възрастта им. Не е за подценяване и начина, по който гумите остаряват и как ги съхранявате. Но това ще научите в продължението.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.