+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

21

Април 2021

11628

Кога да смените гумите? (част 1)

Съвети Светозар Димитров

Пролет пукна – време е да смените зимните гуми с летни. Вече сме писали защо е толкова важно да сменяте „обувките“ на колата през пролетта и есента и как трябва да вземете предвид външните температури. Нормалната практика е да използвате един комплект гуми в продължение на няколко сезона. Но дали не е време да монтиране не просто летния комплект, а да смените с нови всички четири гуми за топлото и слънчево полугодие, което ни предстои?

Кога да замените гумите с нови?

Гумите също имат срок на годност. Повечето гуми трябва да бъдат проверени и балансирани, ако не бъдат заменени. Силно препоръчително е да се сменяват до петата-шестата година на експлоатация. След този период следва да се инспектират от професионалисти, а със сигурност трябва да бъдат заменени след десетгодишна употреба, независимо колко протектор е останал. Но както ще разберете – шофирането със стари гуми крие рискове.

Как да се уверите, че гумите са наистина нови?

Това, че гумата не е използвана не означава, че е нова. Може да купите уж нови гуми, а всъщност те да са излезли от предприятието преди няколко години. Те ще имат по-кратък експлоатационен живот и съответно по-скоро ще отидете отново в магазина. За да не се случи това огледайте добре всяка гума, която ще купите. Отстрани трябва да намерите код, по който можете да разберете кога е произведена и така да пресметнете възрастта. Гуми произведени след 2000 г. имат четирицифрен DOT код. Първите две числа представляват седмицата, през която е направена гумата. Вторите две са годината – снимка 1. Например: гума с DOT код 1317 е направена през 13-та седмица (последната на месец март) на 2017 г.

 

Възможно е обаче абревиатурата DOT да липсва. Това не означава, че няма дата. Тя е представена отново с четири цифри, оградени с елипса. На снимка 2 виждате буквен и цифрен код – последните четири цифри изразяват седмицата и годината: 29-та седмица (средата на юли) на 2016 г.

 

Възможно е обаче този код да не е изписан от външната, а от вътрешната страна. Произведените през миналия век гуми имат различен код – трицифрен. Ще пропуснем подробности за него – със сигурност не бива да шофирате с толкова стари гуми!

Защо възрастта на гумата не разкрива всичко за нея?

Износването е много по-важно съображение, което трябва да се вземе предвид. Според българското законодателство  гумите, чийто протектор е по-малък от 4 мм не са годни за употреба защото не дават нужното сцепление с пътя. Мнението на производители на гуми и експерти по безопасност е сходно. Много модели гуми имат индикатори за износване на протектора, който показват кога гумата е износена до нивото на смяна. (Снимка 3.) Те ще започнат да издават шум, за да предупредят, че се нуждаят от внимание или още по-точно незабавна смяна.

 

 

Можете да разберете дали ползвате такива, ако отстрани на гумата видите триъгълен знак, евентуално придружен от буквите TWI. Шофирането с подобни гуми е опасно – не допускайте гумите да стигнат до това състояние, преди да ги смените.

Колко дълго може да се очаква да издържат набор от нови гуми, преди замяната им?

Отговорът не е еднозначен. Гумите са различни – създават се за различни нужди и включително вида автомобил има значение. Така например има гуми, които ще издържат над 160 хил. км, което означава, че са проектирани с мисъл, за продължителна употреба и устойчивост. Други изискват смяна след около 50 хил. км или още по-малко – някои високопроизводителни гуми, управлявани агресивно се износват преди да са изминали и половината път. Но това са наистина изключения.

Не разполагаме с точни данни за разстоянието, което изминава българския шофьор средно за година, но можем да предположим, че повечето водачи пропътуват под 20 хил. км. В зависимост от стила на управление много съвременни гуми издържат близо 100 хил. км. С други думи на четири до пет години следва да закупите и подмените комплекта гуми (зимен или летен) с чисто нов. Следвайки този пример можете да го приложите персонално към собствената си кола. Можете да потърсите информация в интернет или в специализиран сервиз, за да разберете какъв е препоръчителния пробег, който дава производителя на гумите, които сте монтирали в момента. Но обърнете внимание – ежегодното редуване на зимни с летни гуми следва да запази протектора на всеки комплект за по-дълго, а с това да се удължи техния потенциален пробег. И все пак не пренебрегвайте възрастта им. Не е за подценяване и начина, по който гумите остаряват и как ги съхранявате. Но това ще научите в продължението.

 

 

 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.