+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

23

Април 2021

3641

Кога да смените гумите? (част 2)

Съвети Светозар Димитров

След като в първата част се запознахме със спецификите на новите гуми и тяхната издръжливост, в продължението ще се фокусираме върху експлоатационния срок на гумите и как да го удължим.

Как да съхранявате гумите?

Протектор, пробег, възраст, начин на шофиране – с това не се изчерпват факторите, които влияят върху реалния експлоатационен живот на автомобилните гуми. Най-добрия начин, за да запазите гумите, а с това и да се погрижите за безопасното придвижване, е като ги съхранявате правилно. Ето още няколко фактора, които влияят на експлоатационния им срок и допълнителни съвети за проверка и поддръжка:

  • Налягане – С цел равномерно износване, производителите на гуми и автомобилните компании препоръчват на собствениците да проверяват месечно налягането в гумите си. Налягането трябва да бъде на препоръчаното от производителя ниво на превозното средство. Най-добре е да проверите налягането, когато гумите са студени, което означава да не са се движили от няколко часа. Препоръчително е да ги проверите у дома, след като колата е била паркирана за една нощ.
  • Топлина – слънчевата светлина, но най-вече топлината забързват процеса на стареене. Условията, на които се излагат гумите влияят на тяхната изправност и съответно бързото или бавното им износване.
  • Размяна – Можете да удължите живота на гумите и по следната схема:
    • При автомобили с предно предаване гумите отпред ще се износват по-бързо и могат да се сменят със задните.
    • Обратното е вярно автомобили със задно предаване.
    • Моделите със задвижване на всички колела може да се разменят.

Може да правите тази размяна на всеки 8000 до 12000 км.

  • Съхранение – гуми, които се съхраняват в магазин или гараж естествено ще се износят по-бавно, от тези в движение, но все пак остаряват. Освен това не бива да съхранявате гумите една върху друга – с времето те се деформират, независимо дали е видим този процес за човешкото око. Тежестта на гумите отгоре повлиява особено неблагоприятно на тези отдолу. Най-добре ги дръжте изправени на стойка – те са създадени, за да стоят вертикално. Превъртайте ги периодично!
  • Всяка гума, която е надута и монтирана към джанта се счита, че е в експлоатация, независимо дали някога е стъпвала на пътя. Обърнете внимание, че когато резервната гума е монтирана под автомобила, тя е изложена на топлина, мръсотия и други вредни влияния, които да ви накарат да я проверите или подмените с нова.
  • Редовни проверки – Направете визуална проверка на гумата за признаци на стареене: изкривяване на протектора, големи или малки пукнатини отстрани, вибрации или промяната в динамичните свойства на гумата. При последното се налага незабавна подмяна.
  • Баланс и подравняване – Гумите трябва да са кръгли, а комбинацията гума/джанта трябва да е добре балансирана. В специализираните сервизи ще се погрижат това да е така.

Как гумата остарява?

Ако вземете стар ластик и го разтегнете, ще видите пукнатини по него. По подобен начин в автомобилните гуми започват да се развиват пукнатини с течение на времето. Те се появяват и на повърхността и вътре в гумата. В крайна сметка този процес влияе неблагоприятно на протектора. Неправилната поддръжка и топлината ускоряват процеса. Гумите, които са оценени за по-голям пробег имат вградени антиозонантни химични съединения, които забавят процеса на стареене, но нищо не спира въздействието на времето върху каучука.

Ако все пак си мислите, че старите гуми не представляват риск, споменете си за катастрофата, при която загина актьорът Пол Уокър. Разследването разкри, че спортният му автомобил е използвал деветгодишни гуми. И това не са единични случаи, отчитат американските власти. Съществува потенциална опасност, при закупуване на употребявани или застаряващи гуми, включително такива, които дори никога не са използвани. Причината – гумените съединения се влошат с времето, независимо от видимо доброто състояние на протектора.

Ако изминавате 20-25 хиляди км годишно, старите гуми няма да бъдат проблем – протекторът ще се износи за около четири години, много преди гумените съединения. Но ако шофирате по-малко, например само през почивните дни, то стареенето на гумите може да се превърне в проблем.

По същия начин, ако купувате употребявана кола, има вероятност тя да се движи със стари гуми. Предупреждението за възрастта се отнася и за резервни гуми и привидно нови гуми, които никога не са били използвани, но са произведени преди години.

Защо да не шофирате с употребявани гуми?

Гумите са скъпи! Колкото са скъпи, толкова и са важни. Затова не правете компромис с употребявани гуми. При тях не знаете колко добре са поддържани и при какви  условия са използвани. Предишният ползвател може да е шофирал с ниско налягане в тях, или често да ги е удрял в бордюри, или да е спукал някоя от четирите. Дори и да виждате, че са произведени преди две години – това не дава сигурност за качествата им.  




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.