Вижте първа част, за опитите на Берлин да се справи с мръсния въздух.
Повече автомобили по немските пътища
Често гости в немските медии настояват пред гражданите, че те нямат друг избор, освен да заменят колите си с претъпкани автобуси и влакове, или с велосипеди. Сигналите от Европейския съюз са такива, сякаш политиците вече са готови да сложат край на двигателите с вътрешно горене и да преминат изцяло към електрически автомобили. Реалността обаче значително се различава от прогнозите. Цената на електрическите автомобили е непосилна за редовите работници издържащи се с месечна заплата, което ще ги принуди да използват обществен транспорт, велосипеди и скутери. За разлика от публичните транспортни услуги, личният автомобил осигурява комфорт и сигурност, като същевременно е на разположение на собственика си денонощно. Употребата на велосипеди и други подобни средства, не винаги е най-удачно, защото не всеки град е пригоден за използването им, ако има множество стръмни улици, а метеорологичните условия не винаги позволят безопасно придвижване –вятър, дъжд, сняг. Не на последно място е спортната форма и възрастта, които са от значение за използването на велосипед.
Колите са там, където са алтернативите
Междувременно използването на автомобили се увеличава и то точна там, където необходимостта от тях, би трябвало да бъде по-малка. Проучването показва, че увеличението на собствениците на автомобили е завишено не в селските райони, където би могло да се предположи, че допълнителна причина за закупуването на личен автомобил е лошият обществен транспорт, а именно в големите градове, където автобуси и влакове са на разположение през цялото време. От 25-те най-големи града, в 22 от тях има ръст, сред тях Берлин, Хамбург, Хановер и Кьолн, а трите, в които има спад са: Мюнхен, Волфсбург и Инголщат, където се намират централите на някои немските автомобилни компании. Там много от превозните средства са служебни автомобили и поради ограничителните мерки, употребата на коли силно е намаляла.
Все повече градове в цяла Европа постепенно спират достъпа до центъра на града за автомобили и джипове в името на чистият въздух, като същевременно подтикнат жителите им да използват автобуси, влакове и велосипеди. Но това е привидна тенденция за отдалечаване от колите, опровергана от числата – германците желаят повече автомобилите, дори когато изминават по-малко километри. Броят на регистрираните автомобили се е увеличил до над 48 милиона в края на 2020 г. – рекордна стойност, според която на всеки 1000 граждани се падат 580 автомобила. Тенденцията се очаква да се запази и увеличението да продължи в идните години.
Нарастващата употреба на автомобили не засяга единствено Германия. Сравнихме данните за регистрираните автомобили от два независими източника – тенденцията показва непрестанно покачване както в Западна, така и в Източна Европа. Изключение от тренда настъпва през 2020 г., която бе трудна година за целия свят и по-обясними причини повлия на продажбите и на нови коли, така и на самото им производство. За периода 2014 – 2019 г. Португалия, Испания и страната известна с любовта си към велосипедите – Нидерландия, са с най-голям процентен скок. Както ще разберете от продължението на статията – страната на лалетата е водеща и в друг показател, който отново подкрепя използването на автомобили.
Влиянието на COVID-19
Микроскопичният китайски вирус продължава да оказва своето влияние върху икономическото поведение на хората. Неговото въздействие е направило използването на автомобили в Европа по-привлекателно поради възможността от ограничаването на социалните контакти и изолацията, която колите дават. Също така пътуванията са станали по-кратки заради наложените ограничения. От тази гледна точка електромобилите могат да отговорят на промяната в начина на живот на милиони европейци. Особено на живеещите в градските зони, където има повече налични зарядни станции. За да се случи това обаче възникват редица други, все още нерешени въпроси. Например: важно е да се подобри качеството на живот в градските центрове с осигуряване на безопасно придвижване на велосипедисти и пешеходци. Но така достигаме и до въпросът за жизненото пространство. Възможен отговор е градовете да се разрастват на широко, заемайки по-голяма площ. Консолидирането на жизненото пространство звучи добре, но то води до дисбаланс в инфраструктурата.
Следва продължение.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.