+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

20

Септември 2021

4005

Как да пестим от гориво, когато цената му се покачва? (ЧАСТ 3)

Автомобили Светозар Димитров

ЧАСТ ТРЕТА

Вижте първа част ТУК

Вижте втора част ТУК

 

Круиз контрол: добър или лош за икономията?

Ясно е, че в градски условия разхода на гориво ще бъде по-голям, спрямо шофиране по магистрала. Много водачи избират да използват круиз контрол функцията, когато са магистрала – съвсем естествено, тази система изключително много облекчава управлението. Но замисляли ли сте дали автоматизираното поддържане на скоростта е икономично? Истината е, че ако ускорявате и намалявате плавно, вместо да използвате круиз контрол, ще използвате по-малко гориво.

Причината е, че системите за контрол на скоростта са склонни да реагират прекалено чувствително при спиране и могат да бъдат изненадващо тромави, когато възстановяват избраната от скорост. Затова те са най-лесните за подобряване, ако зад волана е добър и опитен водач.

И така, как да го направите и вие? Една проста система за круиз контрол ще поддържа постоянна скорост независимо от обстоятелствата. Тя няма да очаква, че камионът на 200 м напред е на път да се премести в лентата ви. Същото важи и за адаптивния круиз контрол. Вместо да чакате колата да задейства спирачките, можете да отпуснете газта, за да забавите, което би осигурило достатъчно време на камиона да се отдръпне от пътя ви. Така ще си осигурите по-бързо ускорението, с което да достигнете до скоростта, с която сте се движили преди маневрите на въображаемия камион. Ако все пак използвате адаптивен круиз контрол, тогава определянето на възможно най-голямата дистанция ще увеличи максимално икономията.

Съвети за бързо и лесно намаляване на разхода на горивото, които може да използвате всеки ден

Обобщаваме най-универсално приложимите съвети и добавяме още няколко хитрини, с които да спестите гориво независимо къде се движите.

  • Движете се плавно: Внимателното натискане на педалите за газта и спирачката, заедно с плавното управление и избора на подходяща предавка поддържат колата ви стабилна и премахват напрежението от двигателя.
  • Бъдете наблюдателни: Доброто наблюдение напред и планирането на маневрите ще намалят необходимостта от използване на спирачките и ще предотвратят загубата на излишна инерция.
  • Наистина ли трябва да спирате? - Ако намалите скоростта само с малко, като отпуснете газта и с адекватна смяна на предавките може да е достатъчно за ситуацията, в която сте попаднали без да се налага да спирате и потегляте отново. Но когато следвате този съвет не забравяйте, че безопасността винаги е с приоритет пред желанието да спестите няколко лева!!!
  • Носете обувки с тънка подметка: Може да сте изненадани, че това има някакво отношение, но те ще ви дадат по-добро усещане за педалите, а това дава повече прецизност при ускоряване и спиране. Но обувките задължително трябва да бъдат затворени. Обърнете внимание – не шофирайте бос или обут с джапанки, чехли и други подобни. Това е опасно, а изследвания са доказали, че реакцията на водача е по-бавна, спирачната сила – по-слаба, а вероятността от заклещване на обувката в педалите – много голяма.
  • Помислете за аеродинамиката: Неизползваната кутия за багаж на покрива или отвореният прозорец може да увеличи коефициента на съпротивление, което неминуемо изразходва гориво.
  • Спестете тегло: Не превозвайте излишни предмети в колата си, които биха увеличили общото тегло. Ако не ви трябва, оставете го у дома.
  • Придържайте се към ограничението на скоростта: Колкото по-бързо се движите, толкова повече гориво и енергия изразходвате, затова се запитайте дали тези спестени 2-3 минути си заслужават допълнителните разходи за гориво.
  • Планирайте маршрута си: Избягвайте да шофирате по-далеч или по-дълго, отколкото трябва, като планирате най-прекия маршрут до желаната крайна точка и избягвате трафика, където и когато това е възможно.
  • Грижете се за колата си: За да постигнете максимална икономия на гориво, поддържайте колата си във възможно най-добро състояние. Уверете се, че е обслужена, редовно и качествено, проверявайте течностите и следете налягането в гумите.
  • Контрол на температурата: Когато климатикът е включен, използвайте рециркулиране, за да охладите въздуха в купето, вместо да охлаждате въздуха, постъпващ в колата. Когато е студено, паркирайте колата на слънце, така че лъчите ѝ да размразят предното стъкло, вместо да използвате нагревателите.
  • Паркирайте интелигентно: Намерете място за паркиране, от което можете да излезете напред. Така ще спестите гориво като избягвате маневри на заден ход.

Кога ще поевтинеят горивата?

Горивата са акцизна стока, което повишава допълнително цената им за крайните потребители, които трябва да заплатят горивото, но и акциз, ДДС, търговска печалба, а вероятно и някои други по-малки разходи. Това ги превръща в луксозна стока за някои потребители, които може да се питат, кога цените ще поемат надолу. Цената на бензина и дизела се влияят основно от котировките на суровия петрол на международните пазари и решенията на ОПЕК – Организацията на страните износителки на петрол. Решенията им колко петрол да се добива оказва огромно влияние върху цената и поведението на борсовата търговия. Когато цените поемат надолу рано или късно това ще промени и числата на колонките в бензиностанциите. Има обаче и друг фактори – политиката и екологията. Стремежът към енергийна независимост на ЕС и осигуряването на чиста околна среда за европейците намери своя израз в Зелената сделка. Нови правила може да доведат до повишение в акциза на горивата, а от там и на крайната цена. Кога, как и с колко предстои да разберем, ако предложението бъде прието от европейските държави.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.