21
Октомври 2021
Част 2: При паркиране
Когато трябва да оставите колата без надзор за определен период от време, крадците могат да се активират. А освен кражбата на целия автомобил, особено ако е луксозен или от екзотична марка, не бива да се подценява интереса към най-разпространените модели и възможността за кражба на други вещи оставени в купето. Рискът от нападения може да бъде намален, ако следвате тези насоки.
Къде и как да паркирате?
Внимавайте за заобикалящата ви среда, когато паркирате. Огледайте се – има ли лампа на мястото, на което се каните да оставите колата? Виждате ли видео камера? Насочена ли е към свободно паркомясто? Ако е така – определено изберете него. Когато сте предпазливи за безопасността на любимото си возило, тогава бихте забелязали, че някой се мотае из паркинга. Това е съмнително поведение – най-добре е да паркирате някъде другаде.
Чувствителни зони са паркингите, гаражите и бензиностанциите. Избягвайте да оставяте колата на паркинги на две нива, където второто ниво е открито – то обичайно е по-пусто и предоставя нужното време и спокойствие за обир. Когато паркирате пред магазин нека колата бъде близо до потока от пазаруващи, а не да бъде отдалечена от други автомобили.
Избирайте добре осветени зони и избягвайте паркирането в райони, които са слабо осветени или места, които не се виждат от минувачи или съседи. Препоръчително е да паркирате под светлина и на оживено място, тъй като крадците ще се замислят, дали да предприемат противозаконни действия, когато лесно могат да бъдат забелязани. Автоджамбазите работят предимно между 10 вечерта и 7 сутринта, а с намаляване на светлата част на деня през зимата разполагат с допълнително време.
При паркиране завъртете колелата обърнати към бордюра или друго препятствие. Още по-добре, ако сте и на наклонен терен. Тази мярка е изключително лесна за преодоляване на пръв поглед, но може затрудни крадците да потеглят. Не забравяйте, че колкото и да са опитни в кормуването, все пак те ще бъдат под огромен стрес в този момент и ще искат да напуснат бързо местопрестъплението. Повече маневри изискват допълнително време, в което те ще бъдат изложени на риск да бъдат заловени в крачка.
Ефективен и евтин метод за възпиране на крадец е да махнете кабел на свещите. Колата ви няма да стартира без искра. Това е практичен метод за използване в града, където престъпникът не може просто да отвори капака, за да види какъв е проблемът, без да бъде забелязан. При дизелови автомобили не важи.
Подобно на горното предложение, също толкова лесен, но дори още по-ефективен и елегантен метод е като издърпате едно от релетата, които се свързват с горивната помпа или стартера. Ако не сте сигурни кой предпазител да издърпате, вдигнете предния капак на колата, намерете кутията с предпазителите, отворете нейния капак – на него трябва да има диаграма, която да означава за какво служи всяко реле. След това просто изключете предпазителите, които отиват към стартера и горивната помпа. Друг особено подходящ предпазител, който да махнете е този, който отива към модула за електронен контрол (ECU). По този начин може да бъдете сигурни, че колата определено няма да запали. Причината, поради която това е добър подход срещу крадците е, че повечето от тях не биха и предположили, че проблема е в кутията с предпазителите заради липсващи релета. А дори и в невероятния случай, в който крадецът е установил проблема, то вероятността да носи резервни предпазители за стартиране на колата е нищожен. Това, което би се случило е, че престъпникът бързо ще осъзнае, че атаката му е била провал и още по-бързо ще напусне мястото. При автомобили след 2010 внимавайте, какви релета и бушони пипате!
Оставен на паркомясто, за автомобила съществуват и други рискове, освен да бъде откраднат целия. Друг вид посегателство – на вещи съхранявани в него, също са популярни, затова освен бдителност има и други препоръки, които да спазвате, за да сведете шанса да станете жертва на подобен род престъпления до възможния минимум. За тях – в част трета.
Пропуснали сте първата част? Прочетете я тук.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.