+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

02

Ноември 2021

5188

Зимата и антифризът – как да предпазим двигателя, когато градусите паднат под нулата

Автомобили Светозар Димитров

Зимата и антифризът – как да предпазим двигателя, когато градусите паднат под нулата

Започна ежегодната Акция „Зима“, която има за цел да напомни на водачите, че е дошло време да подготвят автомобилите за влошените пътни условия в следващите месеци. Част от подготовката включва закупуването на антифриз. Основната му функция е да не позволява замръзване на охлаждащата течност, когато външните температури станат отрицателни. Превозните средства с течно охлаждане имат нужда от антифриз, за да могат да работят безпроблемно в студа.

Готов ли е вашия автомобил за зимата? Можете да тествате колата си в центровете на СБА. Безплатно дори и без членска карта, но само в първата седмица на Акция „Зима“ Вижте къде се намира най-близкия технически център, където ще бъде проверено състоянието на фаровете, чистачките, гумите и останалите течности.

Как работи антифризът?

Има различни видове антифриз – веднага ще ги познаете заради различния цвят. Розово, червено, синьо или зелено – те правят едно и също:

  1. Не позволяват замръзване на охлаждащата течност
  2. Позволяват на охлаждащата течност да пренася излишната топлина от двигателя
  3. Разпръсква охлаждащата течност през радиатора
  4. Поддържа двигателя в оптимална работна температура

Охлаждащата течност работи, за да предотврати прегряване на двигателя, но когато той работи. Когато той е изключен обаче, охлаждащата течност остава в покой и температурата пада. В този момент антифриза започва да действа като предотвратява замръзване и разширяване на водата. Това е много важно защото, ако охлаждащата течност се разшири, може да се стигне до проблеми като: течове, изкривена или спукана глава на двигателя, при по тежки случаи.

Антифризът обаче има и друга цел – да сработва като смазка за вътрешните части на двигателя. Много двигатели са изработени от стомана или алуминий. И двата материала са склони към корозия, вследствие на вода. Това е причината охлаждащата течност да съдържа химикали, които действат превантивно. Тази защита включва и водната помпа, а това е важно защото често именно тя е разположена на много неудобно, недостъпно място, което завишава стойността на ремонтните услуги, ако се наложи нейната подмяна.

Как да изберем измежду различните видове антифриз?

Като много други продукти и при антифриза съществуват разлики, между които можем да правим свободен избор като потребители. Видът зависи от съставките, които стоят в основата. Двата най-често срещани видове използват:

  • IAT – технология за неорганичните добавки
  • OAT – технология за органични киселини

Към какво да се насочите зависи от автомобила, но при неправилен избор може да не разполагате с най-добрите защитни свойства. А от това може да пострада двигателя, което да се изрази в преждевременно износване или друга повреда. Затова, преди да закупите антифриз направете справка – с ръководството на колата, в сервиз или специализиран магазин.

Как да проверите нивото на охлаждащата течност и да я смените, когато трябва?

Ако сте млад шофьор, ето двата най-често срещани начина да направите проверката:

  1. Системи с резервоар. Той позволява нивото на охлаждащата течност да се променя при нагряване, но без да се излива от течността. Проверката в този случай изисква да:
    • Оставите двигателя да се охлади напълно – системата работи под налягане при употреба, а така няма да можете да установите реалното състояние
    • Направете справка с наръчника на колата – трябва да намерите позицията на резервоара, който трябва да се намира около двигателя, често над арката на едно от колелата
    • Отворете капака, установете мястото на резервоара. Забележете, че отстрани на контейнера трябва да има маркировка указваща минимална и максимална стойност. Вижте какво е количеството на охладителната течност.
  2. Системи без резервоар – при тях има съд за преливане, в който да премине водата, но без възможност тя да се върне в двигателя.
    • Подобно на системите с резервоар трябва да оставите двигателя да се охлади
    • Вдигнете предния капак и намерете радиатора – спрямо двигателя той се намира отпред, но ако срещате затруднения с устройството на колата, използвайте ръководството.
    • Използвайте парцал и внимателно разхлабете капачката в горната част на радиатора. Ако сте прибързали и не сте изчакали достатъчно двигателя да се охлади ще се отдели пара. Бъдете внимателни!
    • Когато премахнете капачката, погледнете в радиатора – охлаждащата течност трябва да бъде отгоре.

Но ако течността е под минимума ще трябва да долеете или по-добре – да източите системата и цялостно да смените охлаждащата течност. Ако знаете с какъв антифриз е автомобила и на колко градуса замръзва, може да долеете ако нямате антифриз, дестилирана вода. Не сипвайте вода от чешмата, защото може да е твърде варовита и да засилите процеса на окисление и да си навлечете проблем. Ако се затруднявате – потърсете механик, чийто услуги не би трябвало да ви костват големи финансови средства, тъй като работата не изисква много време и усилия.

В случай, че искате да направите това сами, обърнете внимание на следното:

  • Повечето модерни автомобили имат напълно запечатани системи. Това означава, че охлаждащата течност трябва да се подменя само при теч. Такъв ли е случая при Вас?
  • Различните видове антифриз не бива да се смесват. Това може да има неблагоприятен ефект върху автомобила.
  • Не отваряйте разширителният съд, когато автомобила е загрял
  • Течността се събира в контейнер и не се изсипва на улицата/пътя

 

 

⚠️Важно! ⚠️
Течността е силно отровна така както към вас, така и към всички останали организми!

 

 

 

 

 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

15.12.2025
Кристин Иванов е Полицай на годината 2025

Кристин Иванов е старши полицай в сектор „Патрулно-постова дейност и масови мероприятия“ от Зоналното жандармерийско управление – Монтана към дирекция „Жандармерия“ на Главна дирекция „Жандармерия, специални операции и борба с тероризма“

12.12.2025
Мохамед Бен Сулайем беше преизбран за президент на FIA за втори мандат

На Общото събрание в Ташкент, Узбекистан, Мохамед Бен Сулайем беше преизбран за президент на FIA за втори четиригодишен мандат. 

27.11.2025
Нов ГТП пункт на територията на гр. София

Пунктът на "ДЕКРА Аутомотив" ЕООД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.