+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

13

Януари 2022

9962

Хибридите – всичко, което трябва да знаете за тях? Част 3

Автомобили Светозар Димитров

Основни особености на най-популярните видове


В сравнение с автомобилите, които разполагат само с двигател за вътрешно горене, хибридите имат някои ненадминати предимства:

  • Оптимално задвижване според средата – градско или извънградско
  • Разходът на гориво може да бъде понижен с между 15% и 50% според модела. Това имам особено значение в града, където има чести спирания и потегляния.
  • Понижени емисии
  • По-малко гориво се използва защото дори енергия от спирачки се преобразува в електрически ток за задвижване
  • По-дълги пътувания от електромобилите
  • Спрямо конвенционалните коли, хибридите постигат с 10-20% по-добро ускорение
  • С изключение на plug-in хибридите, останалите не изискват постоянно зареждане, а с това намалява и необходимостта да бъдете нащрек за зарядна станция

Но нищо не е напълно съвършено. Хибридните коли също имат недостатъци, които се изразяват в:

  • По-скъпи са от колите на бензин и дизел защото съчетаването на две технологии в една кола е по-трудно. Но с времето разликата се размива, тъй като разходите за гориво са понижени.
  • Колата е по-тежка заради двата източника на енергия и батерията. В някои случаи това води до повишен разход на гориво, където това не би се случило, при автомобили задвижвани само от двигатели с вътрешно горене.
  • Батерията изисква пространство – то е за сметка на по-малко място в багажника.
  • При Plug-in хибридите въглеродния отпечатък зависи от произхода на електричеството. Желателно е то да идва от зелена енергия.
  • За разлика от електромобилите, хибридите са зависими от изкопаемите горива, които отделят вредни емисии.

Каква е разликата между хибридите?

След като изяснихме разликите между хибридите с електрическите и конвенционалните автомобили, да разгледаме особеностите на четирите разновидности.
 

Кога покупката на хибрид е удачна за вас и кога не е?
 

Плюсове +

Минуси -

Повечето от шофирането е на късо разстояние и в градски зони

Ако шофирате много извънградско

Имате място за зареждане вкъщи (за PHEV или REEV)

Нямате място за зареждане и време кога да го извършвате

Искате да намалите замърсяването, без да извършвате компромис с изминатото разстояние.

Трябва да дърпате (ремарке, каравана и др.)

Няма да изпитате страх от свършване на заряда на пътя и ще може да продължите

Смяна на масло и др. консумативи

 

Хибридно електрическо МПС (HEV)

При HEV комплектът батерии е сравнително малък. Той осигурява достатъчно заряд, за да накара автомобила да се движи до скорости и разстояния от около 40 км/ч и съответно 2 км, преди двигателят да се заработи, за да помогне за директното задвижване на колелата. Батерията на HEV се зарежда от двигателя при шофиране, на празен ход или в движение чрез кинетична енергия, събрана при спирането. Освен като рекупериране, този процес е известен и като регенеративно спиране. Не е възможно външно зареждане на батерията, така че не се притеснявайте да търсите щепсел или станция за зареждане. Имайте предвид, че някои производители популяризират своите хибриди като „самозареждащи се“, което е технически вярно, но заобикаля факта, че все още е необходимо изкопаемо гориво, за да се случи това.

Plug-in хибридите (PHEV) от своя страна, имат много по-голям комплект батерии, предлагащ до около 50 км чист пробег на ел. ток, преди двигателят да поеме управлението. Батерията на PHEV също се зарежда като HEV, но включването в електрическата мрежа е необходимо поради допълнителния размер и капацитет на батерията. Това е цената, която плащате, за да имате ежедневно преминат чисто електрически пробег.

Някои по-стари модели HEV използваха „само паралелна“ хибридна настройка, при която електрическият мотор подпомага бензиновия двигател, но никога не задвижваше колелата директно.

Защо да предпочетете HEV?

Достъпност. HEV са най-евтини от всички останали автомобили използващи електричество за задвижване.

Динамика. Постигат добра производителност защото електрическите двигатели произвеждат максимален въртящ момент от нулеви обороти. Това подпомага ускорението и осигурява незабавни реакция на газта. Означава още, че е достатъчен бензинов двигател с по-малък капацитет, съответно по-лек, което допълнително подобрява ефективността.

Екологичност. HEV произвеждат по-малко емисии на въглерод и азотен оксид в сравнение с бензиновите или дизелови автомобили, което води до значително по-икономични и по-чисти превозни средства – особено в градски райони, където натовареният трафик означава, че електрическият мотор е по-вероятно да бъде основната задвижваща система на колелата.

Ефективност. Всички HEV имат функция стоп-старт, която прекъсва двигателя при движение по инерция при по-ниски скорости и при спиране. Това допълнително спестява гориво, намалява емисиите и шумовото замърсяване. Ако се озовете в интензивен трафик е малко по-поносимо, когато двигателят не работи на празен ход.

Рядко зареждане с гориво. Самото естество на HEV – комбинация от електрически мотор и двигател – означава, че батерията никога не трябва да се включва към външен източник на захранване за презареждане. Двигателят пренасочва мощността към генератор, за да го зарежда вместо това, или електричеството се преобразува от иначе пропиляна кинетична енергия с помощта на технология за регенеративно спиране. Ако живеете в апартамент или нямате достъп до паркинг със зарядна станция, никога няма да се притеснявате за достатъчно дълъг захранващ кабел.

Ако сте заинтригувани от технологията зад HEV, то не бива да забравяте, че те също имат минуси. Тях коментираме в продължението.

Първа част на статията
Вижте втора част от статията тук

Трета част от статията




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.