+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

17

Януари 2022

2562

Въвеждат ограничение до 30км/ч в центъра на София от февруари

Казуси СБА

От 10 февруари 2022 е планирано първото пускане на пилотна „Зона 30“ в София. Ограничението на скоростта от 30 километра в час ще бъде въведено поетапно.

Първата „Зона 30“ на столицата ще е в улиците западно от НДК, между булевардите „Пенчо Славейков“, „Прага“, „Скобелев“ и „Витоша“ Вече е подготвен проект и за следваща зона между бул. „Христо Ботев“, улица „Алабин“, бул.“Патриарх Евтимий“ и улица „Ангел Кънчев“.

"Ограничение на скоростта за движение до 30 км/ч ще бъде въведено през февруари по част от уличната мрежа в центъра на София. Това ще повиши пътната безопасност и ще стимулира споделеното ползване на зоните“, уточнява заместник-кметът по транспорт Кристиан Кръстев.

Основната цел на Столична община е да повиши пътната безопасност и да приучи водачите да шофират с по-ниска скорост в кварталните улици. Новото ограничение на скоростта няма да важи за самите булеварди, където максималната скорост по булевардите остава 50 км/ч. С намаляването на скоростта обаче ще се намали риска от тежки пътни инциденти. Пилотната зона е типичен пример, обясни Димитър Петров от дирекция ''Управление и анализ на трафика'' към Столична община. В нея движението е еднопосочно, което е предпоставка буквално на всяка втора пряка шофьорите да намаляват скоростта, за да пропуснат идващите от дясно автомобили. Спазени са всички основни правила за въвеждането. Налични са и достатъчно изкуствени ограничители на скоростта.

С въвеждането на „Зона 30“ ще бъдат поставени и съответните знаци, бележещи началото и края на зоната. Според представителите на Столична община очакванията са това да доведе до по-голямо използване на алтернативните методи за придвижване.

Планира се до края на годината централната част на София да се превърне в "Зона 30". От общината обаче обещават да няма промяна в допустимата максимална скорост по булеварди като Цар Освободител, Дондуков и ул. Раковска. Те обаче се надяват водачите да се научат да шофират с по-ниска скорост и така да се намали пътния травматизъм. Обикновено при скорост до 30 км/ч при настъпване на пътен инцидент - пострадалите са леко ранени, няма загинали, а нанесените материални щети са по-малки. При скорост над 30 км/ч обаче последствията за пешеходците са значително по-големи. Затова усилията ще бъдат насочени и към създаването на подобни зони и в други части на столицата, където има повишен пътен травматизъм или е установено шофиране с високи скорости.

От общината желаят да насърчат и използването на алтернативни начини за придвижване, сред които велосипеди и тротинетки. Въпреки, че зоната е сравнително малка тя ще осъществява лесен достъп на колоездачите между велоалеите преминаващи по бул. Прага и Витоша. С появата на нови зони с ограничение на максималната скорост до 30 км/ч ще се подобри и улесни придвижването с велосипед. През март ще започне и подготовка на втора зона, която ще бъде съседна на тази. Тя ще се намира между бул. „Христо Ботев", улица „Алабин", улица „Ангел Кънчев" и бул."Патриарх Евтимий". На практика в нея влиза и цялата пешеходна и търговска част от бул. Витоша.


Не на последно място е и екологичния ефект. Очакванията на общината са това да бъде допълнителен бонус, но не и непременно намаляване на вредните емисии. Подчертават обаче, че със сигурност не може да има по-голямо замърсяване, вследствие от по-бавното придвижване на автомобилите.

Това не са единствените промени в столицата касаещи придвижването в града. Нова зелена зона се въвежда в жк "Гео Милев" и "Редута". Това ще се случи по-късно през тази година.

От следващата зима в София да се забрани на „замърсяващите автомобили“ (тези с екокатегория 1) да навлизат на територията на центъра. Ограничението няма да важи за собствениците на такива автомобили, живеещи в рамките на нискоемисионната зона.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.