Още в първите дни новото правителство обеща амбициозни реформи, с които да превърне България в благоденстваща страна. И безспорно едва ли има гражданин, който да не иска точно това. Една от големите промени се зададе от Министерството на екологията – през ноември тръгна мълвата, а след това и обещанията на новоназначения министър Борислав Сандов, че българските граждани ще могат да получат субсидия до 12 хил. лв. за покупка на електрически автомобил. Е, имаше няколко условия като задължителен лизинг, местожителство в населено място със замърсен въздух и не на последно място бракуване на автомобил Евро 1 или по-стар. С изпълнението на тези условия кандидатите за субсидия щяха да получат такава в максимален размер от 30% от стойността на возилото.
Веднага някои сметнаха, че за получаването на максималната субсидия, при спазването на до 30% от стойността може да се закупи само един единствен модел автомобил от една единствена марка, а при останалите доплащането от страна на бъдещия собственик ще бъде по-голямо. Съмнения за ефективността на мярката предизвика и задължението за връщане на стар автомобил Евро 1 или по-стар, с което да бъде обновен стария автопарк. Да, но критиците посочиха, че собствениците на такива автомобили едва ли са в състояние да си позволят нова електрическа кола. Изглежда държавата не беше направила разчет какво всъщност очаква да постигне с раздаването на парите на щедрия европейски данъкоплатец. Какъв процент от автопарк ще се обновява на година и какви ще бъде ефектите от това за икономиката и екологията?
Защо всичко това няма значение?
Нищо от това няма значение вече. Предложенията по новата Оперативна програма „Околна среда“, в която бе включена субсидията за електромобилите не срещна благосклонното одобрение на Европейската комисия, поне що се отнася до обновяване на българския автопарк. И то не заради конспирация срещу българската нация, а защото Еврокомисията не отпуска средства за такива програми, нито на нашата страна, нито на никоя. Насърчаването на употребата на електрически коли е въпрос на национална политика и това, че повечето европейски правителства вече осигуряват определени средства за своите граждани, не означава, че за нас може да се направи изключение.
Така стратегията за повишаването на електрическите коли по българските пътища не удари на камък. Вместо това попадна в дълбока дупка. Сега пред еко министерството стоят няколко алтернативи:
Ако все пак ведомството натоварено със задачата да осигурява чиста и здравословно околна среда за населението се спре на някои от първите два варианта, то би могло да почерпи опит от други страни, които, познавайки нормите на ЕС, предвидливо са заложили бюджетни средства за тази цел.
Не е справедливо да сочим за пример далечни страни като Швеция, където действа бонус-малус система: за 0 емисии се приспадат 60 000 крони или около 11800 лв., а за всеки 1 г СО2/км този бонус се намалява със 714 крони или 114 лв. Тази схема е приложима до 70 г СО2/км. Бонусът не трябва да надвишава 25% от стойността на МПС. Допълнително има безплатен паркинг, разрешение за навлизане в бус лентите и по-ниска пътна такса.
Не би било правилно и да вземем за пример съседна Гърция, която до преди десетина година беше изпаднала в тежка задлъжнялост и затова се дават 6000 евро - за покриване на 20% от стойността на електрическо МПС до 30 000 евро, а между 30-50 000 евро помощта е 15%. Има ограничение – само за нови коли след 7 май 2020 г. За закупуването на хибриди се прилага втора мярка. Бизнесът също може да разчита на подпомагане – 4000 евро или до 15% от автомобили до 30 000 евро, а при хибридите само до 4000 евро. Допълнителни 1000 евро се дават за бракуване на стара кола с вътрешно горене. Собствениците на електромобили са освободени от такси, включително и данък „луксозни стоки“. При хибридите, таксите са намалени с 50-60%, спрямо дължимото за коли с ДВГ. А всички еко возила ползват безплатно паркиране.
Коя ще е страната, от която може да почерпим добри практики ще научите скоро в продължението.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Перник, няма да работи от 14 до 16.10.2024 г. (вкл.).
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 10 до 18.10.2024 г. (вкл.).