+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

14

Април 2022

1546

Какво се случва с пътищата у нас?

Пътна безопасност Светозар Димитров

Изоставени пътни строежи, липса на поддръжка и катастрофи. Пред това е изправен авто транспорта у нас точно, когато метеорологичните условия позволят както да се изграждат нови пътища, така и да се обърне внимание на поддръжката на други, след края на зимния сезон. Вместо това ставаме свидетели на протести и парламентарни дебати, от които към момента не произхожда нищо. А ситуацията остава объркана и поради различните аспекти:

  • Финансов – разплащането с фирми, било ангажирани с поддръжка или със строителство на пътища е проблем защото става дума за обществени средства. Макар политически да има разбиране за социалния ефект от липсата на плащания към тези фирми, а от там и към служителите им, остава въпроса дали сключените договори са изрядни в законово отношение, както и дали извършените дейности са изпълни качествено.
  • Правен – юридическата неразбория се придружава от финансовата. Дали документите подписани като договори по същество не са ….. Коя институция трябва да одобри отпускане на финансови средства, за да се плати на фирмите? И ако е ясно коя институция – Министерски съвет, Народно събрание или регионално министерство, то на какво правно основание. И съответно от чий бюджет ще дойдат парите?

Какво искат протестиращите?

В такава обстановка вчера страна бе залята от протести. От една страна са фирмите, които са сключили договори за поддръжка на пътищата. Те искат над 1 млрд. лв. незаплатени за извършена от тях работа. От друга страна са „Автомагистрали – Черно море“, които също настояват за пари за свършена работа, но не за поддръжка, за строеж, с което се различават от останалите протестиращи фирми. На трето място са  превозвачите, които негодуват от лошото състояние на пътната мрежа и алармират за огромните рискове от тежки катастрофи.

Какво прави изпълнителната власт?

Вчера Министерски съвет в лицето на премиера Кирил Петков обеща, пътните строители:

„Днес се надяваме предложението за моментално плащане на над 600 млн. лв. към строителните фирми, да мине през правна комисия. Това са 50% от парите, които им се дължат. Останалите 50% ще минем през експертна комисия, за да установим дали средствата са похарчени правомерно и да ги одобрим. Ако тези 600 млн. минат през зала утре, ще бъдат готови за отпускане и ремонтните фирми ще започнат работа веднага".

И въпреки, че предложението мина през правната комисия на Народното събрание, самият министър Гроздан Караджов коментира, че според него ще се реши главния проблем на хората – да започнат ремонтите и да се осигури безопасността на движение по пътищата. Той каза още, че за останалите въпроси не е чак толкова заинтересован, включително и за плащанията към фирмите, защото там е допуснат дефект в решението – не може с пари за 2022 г. да бъда разходвани от регионалното министерство за миналата година, защото ще бъде нарушение на Закона за държавния бюджет.

Какво предприе парламента?

Докато заседаваше правната комисия по предложението на Настимир Ананиев, с което да се даде възможност за отпускане на тези над 600 млн. лв., същото не успя да премине през парламентарната бюджетна комисия. Там депутати напуснаха, с което възникна липса на кворум. В правна също бе поискана поименна проверка за наличие на кворум, който бе потвърден. Затова тази сутрин бюджетна комисия се събира да заседава отново.

Какво може да се обърка?

Когато стигне до пленарна зала предложението за разплащане с пътно строителните фирми може да се натъкне на поредното прехвърляне на топката между законодателна и изпълнителна власт. Дори и в парламентарните комисии се чуват мнения, че не е работа на законодателната власт да взима подобни решения. Същевременно регионалното министерство зае позиция, че средствата, с които разполагат са предвидени със Закона за държавния бюджет за тази година, затова трябва да бъдат отпуснат пари от централни бюджет, което може да стане с решение на парламента.

Остава въпроса дали партиите от управляващата коалиция ще съберат достатъчно гласове, тъй като сред позицията на партньорите има разминавания в мненията. Напълно възможно е казусът да остане нерешен и да продължат дебатите по него и през следващата седмица.

Безспорно разходването на обществени финансови ресурс трябва да се случват по законов ред и с нужната отговорност. Но е вярно и, че всяко забавяне води до редица неудобства, включително заобикаляне по обходни маршрути, заради недоизградени пътища, а така също и до застрашена безопасност. В съседни на нас страни вече са започнати ремонти и строителство на пътища.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.