10
Юни 2022
Европейските народни представители потвърдиха забраната за нови автомобили използващи двигатели с вътрешно горене (ДВГ) след 2035 г., въпреки опита на лобистки групи, депутати от ЕНП и крайно десни политици да прокарат изключения. Европейският парламент отхвърли поправка целяща облекчаване на изискванията към производителите на автомобили да намалят емисиите до 90% до 2035 г., вместо 100%, предложени от Европейската комисия миналата година. Очаква се закупуването на електромобили да стане все по-достъпно за потребителите.
Законодателството все още не е окончателно, а гласуването само потвърди позицията на парламента при предстоящите преговори със страните от ЕС относно окончателния вариант. Ако бъде постигнато споразумение, това на практика означава края на автомобилите с двигатели с вътрешно горене в Европа – радикална промяна на транспорт, който доминира повече от век. Това би било и решаваща победа за климатичната програма на блока, тъй като транспортният сектор се оказва един от най-трудните за декарбонизиране. Все пак да отбележим, че решението на ЕП касае единствено спирането на производството на автомобили с ДВГ, а не шофирането им.
Целта на забраната е да ускори преминаването на Европа към електрически превозни средства и да насърчи автомобилните производители да инвестират сериозно в електрификацията, която има законодателна мярка в ЕС, с която ще се инсталират милиони зарядни устройства за екологично чистите превозни средства.
Законодателите от Европейската народна партия и десни групи се опитаха да смекчат забраната, подчертавайки опасенията за потенциална загуба на работни места в индустрията. Опити да разубедят повече евродепутати направиха и лобистки групи с надежда, че ЕП ще отмени целта за 2035 г. – безуспешно. Според тях така се санкционират алтернативни нисковъглеродни горива и е твърде рано да се поема твърд ангажимент в автомобилната индустрия на този етап, предвид несигурното внедряване на инфраструктурата за зареждане. Редица производители обаче публично подкрепиха плана за спиране на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа до 2035 г., а други ще направят всичко възможно, за да преустановят производството на бензинови и дизелови коли в следващите 13 години.
Законодателите също гласуваха против поправка, която имаше за цел да позволи на производителите на автомобили да купуват кредити за така наречените електронни горива. Тези синтетични горива, направени с помощта на уловен въглероден диоксид, с водород, произведен от възобновяеми източници, са рекламирани като начин за поддържане на двигателя с вътрешно горене.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.