+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

04

Юли 2022

2051

Ограничават обхвата на психотестовете за шофьори

СБА Светозар Димитров

Новите промени в Закона за движение по пътищата се отнасят до минаването на психотест само от водачи извършили тежко пътнотранспортно произшествие (ТПТП), след което е било отнето и свидетелството за управление. Внесените за обществено обсъждане изменения ще засегнат и кандидатите за категориите C1, C, D1, и D и желаещите да предлагат таксиметрови услуги, които също ще подлежат на психотест. Вносителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) искат през проверка на психичното здраве да минават и представителите в изпитните комисия за взимане на книжка.

 

Какво налага промяната?

 

Предложението за законодателното изменение идва вследствие на предложения от браншови организации. В мотивите си вносителите изтъкват, че според статистически данни през цялата 2021 г. са проведени над 72 хил. психотеста. Почти 71 хил. от тях са на водачи на МПС-та. За дванадесетте месеца на миналата година едва 73-ма души не са получили удостоверение, че са психично здрави. До момента шофьорите на обществен превоз трябва да разполагат с документ за психическа годност, подновяван между една и три години. Според ИААА обаче тази практика не спомага за намаляване на пътния травматизъм. Вместо това е административна тежест, което е повод да се иска и премахването ѝ от закона.

Още една промяна за категория D

Желаещите да се сдобият с категория D ще трябва да имат правоспособност и стаж от категория B. По сега действащото законодателство те трябва да разполагат с категория C.

От агенцията искат още автомобилните компании да предоставят техническа информация на ИААА. Тя ще им послужи при извършване на годишния технически преглед – задължителен за всички коли в движение. Но как ще се случи това към момента остава неясно – ще бъде разписано по-късно в отделна наредба.

Какви са шансовете предложенията да бъдат обнародвани?

Общественото обсъждане ще продължи един месец, което означава, че преди август не може да се очаква измененията да достигнат до Народното събрание. През този период ще се случи и връчването на проучвателни мандати от президента – последователно на три парламентарно представени партии за съставяне на нов кабинет. Всеки мандат има максимален срок от една седмица, в което съответната партия да представи предложения за състав на Министерски съвет. Ако не се стигне до избор на ново правителство ще последват нов парламентарен вот, а с това и разпускане на настоящото Народно събрание. При такъв сценарий промените в Закона за движение по пътищата не биха могли да бъдат гласувани от сега действащия парламент. Това би могло да се случи едва след избирането на нови народни представители.

Разбира се, при съставяне на ново правителство в рамките на сегашното 47-мо Народно събрание бихме могли да очакваме, че промени ще минат през парламентарната процедура и вероятно с определени поправки биха били обнародвани.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.