07
Юли 2022
Преди една година бяха въведени екостикерите за автомобилите – мярка, чиято ефективност и цели бяха поставени под съмнение. Тяхното въвеждане и ползи обаче продължават да създават повод за дискусии между централната и местната власт. Поводът – предложението на транспортното министерство лепенката да спре да се поставя на предното стъкло. Идеята дойде още в първите дни на правителството на Кирил Петков. Тогава министъра на електронното управление Божидар Божанов се обяви против всички лепенки по предното стъкло, а в началото на годината двете ведомства се споразумяха това да стане факт. И ето, че транспортното министерство предлага промени в наредбата, която въведе категоризацията на колите според това колко замърсяват те.
Според Николай Събев, който оглавява министерството, екостикерът е ненужен, оскъпява и затруднява ГТП. В Столична община, която инвестира хиляди левове на данъкоплатците за система, разчитаща именно екостикерите, не са съгласни. Те искат да въведат нискоемисионна зона в града още тази зима и разчитат контрола на автомобилите да се случва от системата разчитаща екостикерите. Общинарите обещават така да се справят с дългогодишния проблем с мръсния въздух в столицата, който води тежки заболявания на дихателната система. Още повече, че общината бе осъдена за лошото качество на въздуха и трябва да се справи с превишените норми на фини прахови частици, които софиянци вдишват. От Столична община разчитат, че година по-късно вече всички автомобили в София имат екостикер, а така се знае и коя кола допринася повече за нездравословния въздух в милионния град.
Други градове също имаха желание да ползват системата от екостикери, за да намалят фините прахови частици, но единствено в София бе направена инвестиция – в останалите големи градове в страната всичко е на етап „добри намерения“. Връзката между автомобилите и лошото състояние на въздуха в градовете се корени в два факта. Първият е, че автопарка остава на възраст около 17-19 г. – след пандемията средната възраст на автомобилите отново се увеличи. Втората е търговията с катализаторите, която остава по-голям приоритет за населението от собственото му здраве. Премахването на тази авточаст, която трябва да осигури по-безопасни изгорели газове, след процеса на изгаряне на горивото естествено води до изпускането им в околната среда, в която хората живеят. Скъпата замяна на откраднат катализаторът пък демотивира повечето граждани, да монтират нов на автомобила си.
Затова поддръжниците на екостикерите посочват, че независимо в коя екокатегория попада даден автомобил по документи, то липсата на катализатор реално води до това, той да замърсява повече, отколкото се предполага. Екостикерите биха могли да дадат ясна представа за истинското въздействие на всеки конкретен автомобил.
В крайна сметка – предстои обществено обсъждане. От транспортното министерство ще публикуват Наредба 32, в която ще бъдат представени новите виждания на ведомството, тъй като идеята за екостикерите бе на предходното редовно правителство, а впоследствие бе реализирано от служебните кабинети. В едномесечния срок, всички заинтересова страни ще могат да изкажат мнението си по новото предложение – лепенки да няма, но данните съхранявани в момента на тях, да се разчитат чрез регистрационния номер. Системата в София обаче може да разпознава екостикерите, а пък и през зимата регистрационните табели се зацапват, сочат поддръжниците на сега действащата наредба. Така темата, ще остане с продължение за мнозина собственици на коли, които вече са заплатили с над 10 лв. повече през изминалата година за технически преглед вследствие на новата мярка. Със „Сребърна+“, „Златна“ или „Платинена“ членска карта от СБА обаче можете да си осигурите и безплатен годишен технически преглед и още редица преференции.
Междувременно обаче институциите работят по премахване и на останалите лепенки, които „красят“ предните стъкла на българските автомобили. Става дума за законодателни изменения в наредбата I-45, с които да се регламентира отпадането на стикера при първоначална регистрация, което е в прерогативите на МВР. Министърът не електронното управление Божидар Божанов иска да отлепи и стикерите за гражданска отговорност.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Перник, няма да работи от 14 до 16.10.2024 г. (вкл.).
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 10 до 18.10.2024 г. (вкл.).