+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

07

Декември 2022

2296

БГТОЛ и трупането на глоби - ще има ли решение на проблема?

Казуси Светозар Димитров

    Рунд пореден: Ковачева със законови промени при винетките

    Омбудсманът на републиката проф. Диана Ковачева пое поредна битка с винетките. Тя внесе за разглеждане в Народното събрание нова порция промени в Закона за пътищата (ЗП). Предложените изменения целят да се преустанови начисляването на компенсаторната такса или с други думи, глобите, които БГТОЛ системата начислява, ако бъдете засечен да преминавате по платен път, без заплатена винетка или тол. Санкцията е в размер 70 лв. при установено нарушение, но скача на 300 лв., ако не бъде заплатена. Така, собственици на коли, които са допуснали грешка в изписването на регистрационния номер или са пропуснали символ, може не просто да се озоват с наложена компенсаторна такса от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), но и да натрупат поредица от глоби, при всяко засичане на нередовност от камерите и патрулите на тол системата.

    Как проблемът се усложнява?

    Проблемът се изостря именно от това, че водачите на МПС разбират с голяма закъснение и то случайно, че имат натрупани такси в размер на стотици, а понякога хиляди лева. Според проф. Ковачева такива санкции не съответстват на извършеното нарушение, а понякога те дори могат да надвишат цената на самия автомобил, а това е недопустимо, допълва омбудсманът. Тя обяснява, че законодателният орган е предвидил налагането на санкция, освобождаваща от административно-наказателна отговорност. Така собственикът на превозното средство, при който е допусната грешка с въвеждането, без умисъл, уточнява Ковачева, трябва да има възможност да предприеме нужните действия за отстраняване на възникналото разминаване. Това обаче трябва да се случва по-лесно.

    В момента, за да се извърши поправка в подадените данни, се налага подаване на заявление на промяна, с което безспорно да се изясни, че не съществува друга кола със същите регистрационни номера, държава на регистрация и категория. Едва тогава промяната е възможна. Но дори и извършена, тя има действие от момента на промяна на данните, а срока на валидност остава непроменен – какъвто е получен при първоначалното издаване на винетката. А това означава, че неплатени компенсаторни такси остават дължими, дори причината да е в погрешно въведени данни, от водача или трето лице.

    Какви решения предлага омбудсманът?

    Затова омбудсманът Диана Ковачева, за пореден път, настоява народните представители да приемат поправки в действащото законодателство, което да доведе до повече справедливост в управляваната от АПИ система. Тя иска да се преодолее проблема с неволното погрешно изписване на номера от регистрационната табела, когато реално е постъпило плащане на винетката. Общественият защитник иска корекцията на до три сгрешени символа на регистрационния номер на превозно средство да се случва много по-лесно и бързо. Ковачева обръща внимание, че сред често срещаните грешки е с изписването на буква О вместо цифра 0.

    Омбудсманът настоява собствениците да бъдат уведомявани своевременно за натрупването на компенсаторни такси и то в рамките на три дни, а не както сега, случайно след месеци и дори години зад волана. Тя настоява и за по-бързо възстановяване на надвзети компенсаторни такси след еднократна промяна на сгрешени данни. Според нея връщането на недължимата сума може да се случи в срок от пет работни дни, а парите да се превеждат в банковата сметка, посочена в заявлението за корекция, подадено от собственика или на каса. Нещо повече, Ковачева смята, че освобождаването от административно-наказателна отговорност трябва да се случва автоматично, а не да се очакват действия от страна на шофьорите.

    Законодателните промени, предлагани от омбудсмана Ковачева влизат за обсъждане в поредно Народно събрание. Общественият защитник се опитва да прокара реформата вече повече от година, но политическата нестабилност възпрепятства законопроекта да достигне до гласуване в пленарна зала.

    За какво да внимавате при въвеждането на данните?

    От СБА ви призоваваме да бъдете особено бдителни при въвеждането на необходимите данни в системата на БГТОЛ! Внимавайте както за въвеждането на правилните символи, така и за техния брой, тъй като системата позволява изписването на повече символи, отколкото има българските регистрационни табели. В случай, че купувате винетката от бензиностанция и попълвате декларация, а служител на обекта въвежда данните, трябва да видите символите изписани на екрана и внимателно да ги сверите с тези от вашите документи. Въпреки, че според условията на гърба на декларацията, която попълвате, за верни се приемат данните на хартиения документ, погрешното въвеждане или пропускането само на един символ вероятно ще ви постави в категорията на неизрядните водачи. Напук на платената пътна такса.




    Категории

    СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

    Последни публикации

    29.05.2025
    СПАСОВДЕН

    СБА честити Спасовден!

    28.05.2025
    Проблеми и решения на пътния травматизъм – състоянието на пътя (част 2)

    От дупки по пътя до неадекватни или липсващи знаци – различни фактори могат да допринесат за автомобилните произшествия.

    23.05.2025
    Николай Грязин и Константин Александров пристигнаха в София

    Рали пилотът Николай Грязин и неговият навигатор Константин Александров, пристигнаха в София по покана на Автомобилна федерация на България и СБА.

     

    За нас


    СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


    logo

    Контакти


    • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
    • info@uab.org
    • (+359) 2 935 79 35
    • (+359) 2 981 61 51

     


    • Начало
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Общи условия
    • Декларация информационна сигурност НСПП
    • Образци на искания от субектите на данни
    • Пътна обстановка
    • Членство
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
    • Контакти
    • Уведомление за поверително третиране
    • Политика за защита на личните данни
    • Отчети
    © 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

    Вход за потребители

    Разбрах
    Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
    Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.