+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

20

Декември 2022

2051

Предложение: По-ниски скорости по пътищата

Закони Светозар Димитров

Едно от ключовите предложения е максимално допустимата скорост да бъде намалена от 140 км/ч до 130 км/ч. Като аргумент за въвеждането на мярка от МВР посочват увеличаващия се брой жертви вследствие на високата скорост. От ведомството изтъкват, че след увеличаване на максималната скорост по магистралите през 2012 г. и нарастване на дължината на този вид пътища, броя на загиналите се е увеличил повече от два пъти. И ако преди 10 години на автомагистралите са намирали смъртта си между 3 и 5%, то този процент вече достига до 10 на сто. В човешки животи обаче това са 529 души, обясни зам.-главният секретар на МВР Станимир Станев. Припомняме, че тогава правителството въведе по-високата скорост с аргумента, че ограничението не се спазва, тъй като новите автомобили лесно развиват висока скорост, а наличието на все повече нови магистрални участъци е допълнителна предпоставка.

Въпреки, че магистралите са най-безопасните пътища у нас и по целия свят, и в процентно съотношение броя на инцидентите и загиналите и ранените е най-малък, в Европейския съюз 8% губят живота си именно там.

Наша справка показа, че България е единствената страна в Европейския съюз, в която максималната скорост е толкова висока. В по-голямата част от Стария континент не се допуска превишаване от 120 км/ч, особено преобладават страните от Западна Европа. Предвид негласната практика на родните пътни полицаи да не се налага санкция при превишаване на скоростта с до 10 км/ч, ако предложението бъде одобрено в Народното събрание, на практика максималната скорост на магистралите неформално ще се запази.

Дори и законодателното измените да се превърне в закон е факт, че липсата на камери за контрол както в населените места, така и по скоростните пътища няма да респектира джигитите, а ще се спазва единствено от съвестните водачи.

 

Вътрешният министър Иван Демерджиев подчертава, че са ползвали и испанския опит в стремежа за намаляване на пътния травматизъм. След 10 години там мерките са оказали видим ефект, но Демерджиев се надява у нас това да се случи по-бързо.

Ето списък и с останалите предложения на вътрешното ведомство.

 

В първите няколко месеца след получаване на свидетелството за управление на МПС (СУМПС) новите водачи:

  • Да имат право да управляват автомобил над определена мощност само с придружител
  • Да се шофират в тъмната част от денонощието винаги с придружител
  • Да имат сядат зад волана с не повече от 0.2 промила в кръвта, а не както досега 0.5

От министерството посочват, че на младите шофьори липсва опитност, което е сред основните фактори за възникване на пътен инцидент.

 

  • По-ниски промили се предвиждат и за професионалните водачи на автобуси и камиони - 0.2 промила
  • В населените места, МВР иска да даде приоритет на пешеходците и велосипедистите, затова предвиждат създаването на “Зона 30”.
  • Контролните точки
    • Разширява се кръгът от нарушения, за които се отнемат контролни точки
    • Увеличава се размера на отнеманите контролни точки за определени видове нарушения
    • Въвеждат се нови правила, за които ще се отнемат точки

Аргумент за ревизията на контролните точки е, че намаляването на нарушенията ще ограничи и броя на ситуациите предхождащи възникването на катастрофите у нас.

 

  • Затягат се мерки насочените към рецидивистите:
    • Предлагат се по-строги санкции на лица извършващи тежки нарушения от три или повече пъти годишно.
    • Броенето на нарушенията ще се приема от влезлите в сила от първото наказателно постановление или първия електронен фиш, за който на нарушителя се налага наказание за едно и също нарушение.
    • С тази мярка ще се противодейства на лица, които вместо да се поправят, развиват чувство за безнаказаност.  

 

  • Връчването на фишовете
    • Предвижда се възможност фишовете да се връчват не само от служители на МВР, но и от администрации извън ведомството, при поискване на административни услуги. Например в общините.
    • Наказателните документи ще се изпращат и с препоръчано писмо с обратна разписка от лицензирана фирма за куриерски услуги или чрез електронната система за сигурно електронно връчване.
    • Освен електронно връчване ще има възможност и за електронно заплащане на санкцията.
    • Ще се даде възможност и при издаване и преиздаване на лична карта или шофьорска книжка, гражданите да дадат съгласие за получаване на съобщение на телефона или на електронната поща за наложена глоба. 
    • Предвижда се при констатирано нарушение с камера да се издава електронен фиш по образец за налагане на глоба или имуществена санкция. 

С този пакет от мерки от ведомството се надяват драстично да намалят броя на невръчените глоби. Това е сериозен проблем за МВР. Само от началото на тази година полицията не е връчила повече от  500 хил. електронни фиша. Резултатът от това е, че нарушителите остават ненаказани.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.