30
Януари 2023
Акумулаторът през зимата
Лятото на миналата година не се е отличавало с големи аномалии на средните температури за сезона, показват данните на Националния институт за метеорология и хидрология. Юли месец е бил сравнително сух. Лятото е било относително топло с валежи около и над нормата.
Какво означава всичко това за акумулатора ви и неговата работа през зимата?
Екстремните летни температури влияят на пътуването ви било то до зимен курорт, вилата или на гости на роднини в провинцията. И за това има обяснение. Високите температури в летните горещини влияят негативно на акумулаторите на автомобилите и така се повреждат по-бързо през зимата. Противно, може би, на общоприетото схващане, но не зимния студ, а летните жеги увреждат значително повече ефективността на батерията. Въпреки, че акумулаторът наистина работи с по-висок капацитет, когато навън е горещо. В повечето случаи именно топлината през юни, юли и август убива акумулаторът, а ниските температури я довършват напълно.
Топлината причинява изпарение и свързаните с това смущения в химическите съединения в батерията. В акумулаторите протичат химически реакции, чрез които се съхранява енергия, която осигурява възможността колата да бъде стартирана и да работи. По - конкретно това се извършва от електролитите – вещества или химикали, които провеждат електричество, когато са разтворени във вода. Когато те са отслабени от топлината, батериите стават уязвими, когато трябва да се справят с внезапния или продължителен шок от ниските температури. Всъщност големият температурен диапазон може да изтощи мощността на батерията с до 60%.
Какво се случва през лятото?
През лятото температурата на автомобилния акумулатор може да скочи до 60°C – 70°C под капака. Това води до изпаряване на течността от батерията, от което следва необратимо увреждане на вътрешната структура на батерията. През летните месеци такава температура се достига много лесно. Високите температури могат да доведат до повреда на регулатора на напрежението или други системи за зареждане. Това често води до презареждане на батерията. Рутинната поява на такова презареждане води до неизбежна смърт на акумулатора.
Високите температури причиняват неблагоприятно корозиране на оловните пластини, разположени вътре в батерията, което допълнително влошава състоянието на батерията. Това важи особено за акумулатори, които многократно достигат по-високи температури. Не забравяйте, че след като капацитетът на вашата батерия е бил повреден поради прекомерно излагане на топлина, той не може да бъде възстановен. Идеалната работна температура за автомобилна батерия, която ѝ позволява да работи с максимална ефективност, е 26°C– 27°C.
Какво се случва през зимата?
Пониженият капацитет води до допълнително намаляване на изходната мощност на батерията, което пречи на способността на двигателя и в крайна сметка колата не успява да запали. Друг неблагоприятен ефект, който причиняват ниските температури е сгъстяването на моторното масло. Когато двигателят на автомобила стартира, акумулаторът изпраща електрически сигнал към запалителните свещи, което предизвиква запалване. След това захранва коляновия вал, което ви позволява да управлявате колата. Студеното време обаче причинява сгъстяване на моторното масло, което затруднява работата на двигателя. Това от своя страна кара акумулаторът да работи по-усилено, когато вече е с нисък капацитет.
А когато автомобилът е в движение, батерията му се зарежда автоматично. Скоростта на презареждане на акумулатора обаче намалява значително поради студеното време. Това означава, че трябва да шофирате повече, за да се уверите, че батерията ви е презаредена правилно или рискувате да останете с не добре зареден акумулатор за следващо пътуване.
Какво да направите?
За да предпазите акумулаторa:
Кога да смените акумулатора?
Ако забележите следните признаци:
То вече е време да подмените акумулатора с нов.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Перник, няма да работи от 14 до 16.10.2024 г. (вкл.).
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 10 до 18.10.2024 г. (вкл.).