14
Февруари 2023
Как Европа ще преодолее зависимостта си от чипове?
През последните три години авто производителите бяха изправени пред невиждано до момента предизвикателство – пандемията от COVID-19 доведе със себе си недостиг на полупроводници и спиране на производството, а високата инфлация и покачващите се цени на суровините допринесоха за сътресението. Както писахме наскоро, този проблем все още не е напълно решен, макар вече пазарът да се опитва да го преодолее. И понеже това е въпрос, който засяга всеки любител на автомобилите, разглеждаме задълбочено темата.
Каква е ситуацията с чиповете?
Проблемите с доставките засегнаха сериозно автомобилната индустрия все още никой не знае още колко дълго ще продължи недостигът на полупроводници. Европейската асоциация на полупроводниковата индустрия (ESIA) очаква световният пазар на полупроводници да спадне с 4,1% през 2023 г. след ръст от 4,4% през 2022 г.
Най-големият автомобилен концерн в Европа, предупреди, че 2023 г. ще бъде още една година на предизвикателства поради продължаващата криза с чиповете. Производителят трябваше временно да намали производството и да внесе корекции в плановете си поради дефицита на полупроводници.
От една страна пазарът остава нестабилен, а в същото време броят на чиповете в автомобилите непрекъснато расте с нарастващия дял на електрическата мобилност. Затова наличието на достатъчно чипове изглежда ще остане актуален въпрос в следващите години. Самите производители пък инвестират в нови предприятия защото прогнозите са търсенето на полупроводници да се утрои до 2030 г. Това очакват от немската Асоциация на автомобилната индустрия. От организацията посочват, че са необходими мерки за подобряване на предлагането и алармират за значителни производствени загуби, ако Европа не предприеме действия. Немската асоциация подчертава, че недостигът на чипове е довел до 9% спад в световното производство на автомобили през 2021 г. Тази цифра може да нарасне до 20% до 2026 г., ако не се предприемат действия. Препоръката е Европа да инвестира в производството на чипове, за да сведе до минимум зависимостта си от азиатски внос. Това ще укрепи немската и европейска автомобилна индустрия, изтъкват от авто организацията.
Европейско законодателство за чиповете
Планираното европейско законодателство за полупроводниците е от решаващо значение. В началото на тази година Европейският парламент подкрепи плановете за осигуряване на местни доставки на чипове. Целта е да се увеличи производството и да се въведат извънредни мерки за предотвратяване на недостига.
Европейският съюз възнамерява да увеличи инвестициите в разработки за полупроводници в Европа. Като цяло евро законодателството ще направи достъпни 43 милиарда евро публични и частни инвестиции. Целта е удвояване на дела на ЕС в световното производство на чипове от 9% на 20% до 2030 г.
Европа иска да изгради по-стабилна верига за доставки, но ще ползва и международното сътрудничество. Това включва предвидими и близки партньори като САЩ, Япония, Южна Корея и Тайван – всички те са сред първите пет производители на полупроводници в световен мащаб. Комисията е нетърпелива да създаде това, което нарича „инициатива за дипломация на чипове“, за да се справи с прекъсванията на веригата за доставки в бъдеще.
Какви инвестиции се планират?
Глобалният пазар на полупроводници е на стойност над 500 милиарда евро, а делът на Европа е по-малко от 10%. Затова вече се работи по няколко проекта за полупроводници, за да се стимулира веригата за доставки в региона. Два примера:
Европейският пазар е атрактивен и за чуждите компании. Американски гигант в производството на полупроводници има интерес за изграждане на огромен завод. Инвестицията е за десетки милиарди евро. Друга отвъдокеанска компания обяви планове за изграждане на най-голямото в света производствено съоръжение за силициев карбид в Германия. Полупроводниците от силициев карбид ще се използват в електромобили, което ще помогне за увеличаване на пробега им. Заводът ще служи като още един градивен елемент за осигуряване на веригите за доставки на автомобили в Европа и изпраща силен сигнал както към европейски, така и към международни компании, които искат да се разширят в региона.
Индустриалните асоциации вече предупредиха за неизгодното конкурентно положение на Европа, откакто президентът на Съединените щати Джо Байдън миналата година обяви плановете си за справяне с инфлацията – мащабна програма за финансиране на стойност 370 милиарда долара, насочена към насърчаване на щадящи климата технологии. Опасенията са, че САЩ могат да грабнат доходоносни проекти от европейски компании. Европа няма друг избор, освен да съживи своята полупроводникова индустрия и въпреки че няма бързо решение, вече се работи усилено за постигане на независимост и в тази сфера.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Перник, няма да работи от 14 до 16.10.2024 г. (вкл.).
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 10 до 18.10.2024 г. (вкл.).