+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

09

Май 2023

1488

Колко опасни са електрическите скутери?

Любопитно Светозар Димитров

Има по-голяма вероятност да се нараните, докато карате електрически скутер, отколкото когато сте на мотоциклет или докато карате колело, шофирате или се разхождате. Това установява проучване направено във Финландия.

Проучването идентифицира 331 пациенти с наранявания, свързани с електрически скутери, които са били приети в отделението по травматология и спешна помощ в Тампере, град с около 226 000 души, между април 2019 г. и април 2021 г.

Данните от компаниите за скутери под наем, работещи във финландския град, разкриха, че водачите на електрически скутери са предприели над 1,8 милиона пътувания през този период, което означава, че е имало приблизително 18 приема в спешни отделения на 100 000 карания или 7,3 на 100 000 км пробег.

Въпреки че сравнимите цифри са оскъдни, този процент е много по-висок от предишните оценки на нивата на наранявания при други видове транспорт, включително придвижване пеш, колоездене и мотоциклетизъм. Оказва се, че нараняванията с електрически скутери са по-чести в сравнение с други видове транспорт.

Проучване от 2007 г. в Съединените щати изчислява, че на всеки 100 000 пътувания има 10,3 мотоциклетни наранявания, 1,4 за велосипедисти и 0,2 за пешеходци. Друго проучване проведено сред повече от 100 души озовали се в спешно отделение във Вашингтон показва, че почти трима от всеки пет ползватели на ел. скутери са били наранени, докато са карали по тротоар в това число на места, където е забранено.

В Австралия проучване установява нива на наранявания от 2,3 на 100 000 км за велосипедисти, докато данните на британското правителство определят числата от 0,3 наранявания на велосипедисти на 100 000 км и 0,11 за пешеходци.

Какво прави електронните тротинетки опасни?

Нараняванията с електрически скутери настъпили в Тампере, разкриват ясна картина за това кой е най-застрашен – типичният пациент е пиян мъж, шофирал през нощта.

Над 60 процента от пациентите са били мъже, като около 51 процента са били под въздействието на алкохол или други вещества, когато е настъпило нараняването. Най-честите наранявания са на главата или лицето, сочат данните от проучването. Почти половината от пациентите са приети между полунощ и 6 сутринта.

Проучването не дава категорични данни дали наранените са получили травмите си карайки наети ел. скутери или собствени лични електрически превозни средства. Предполага се обаче, че повечето са се насочили към наети тротинетки.

Могат ли електрическите скутери да станат по-безопасни?

Решение се търси и на този въпрос, чрез използване на интелигентни камери, сензори и изкуствен интелект, които да направят скутерите по-подходящи за улиците и в помощ на градската управа като маркират дупки, опасни пътища и други недостатъци.

Различните компании от сектора изпробват сходни технологии. Шведско-ирландски тандем залага на интегрирана технология за компютърно зрение, така че скутерите да знаят дали се движат по пешеходна пътека, велосипедна алея или улица. Тази информация може да подтикне водачите да променят поведението си, да слязат от тротоарите и да паркират в правилните зони. Друг оператор на ел. скутери експериментира със сходна технология, която разчита на модели на скорост и вибрации, за да идентифицира карането по тротоара.

Целта е, че всички данни и допълнителни технологии да помогнат на любителите на ел. скутери и пешеходците да съжителстват без това да носи рискове и неудобства за вторите. Операторите на услуги за споделено използване на скутери твърдят, че клиентите им се озовават на тротоарите, защото не се чувстват в безопасност на пътя, къде е редно да се придвижват. Данните от камерите ще посочват „горещите точки“, където това се случва, а местните власти ще могат да вземат решения за промяна на тези зони като например създаване на по-безопасни алеи за велосипеди и скутери.

Технологичните подобрения в електрическите скутери могат да бъдат от полза за общините и в друго направление, извън транспорта, като например установяване на незаконно изхвърляне на отпадъци или създаване на регистър на свободните имоти.

Какво е вашето мнение за електрическите тротинетки – споделете ни във Фейсбук.

 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.