+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

31

Май 2023

4709

Трябва ли ви задвижване и на четирите колела?

Автомобили Светозар Димитров

За изминалите 70 години системите за задвижване на четирите колела на автомобила са се развили драстично. Струва ли си обаче да доплащате за такава система? Кога ви трябва и кога – не? И ако все пак би ви била полезна, то каква да изберете? Обясняваме в тази статия.

Историята в няколко изречения

Технологията 4х4 се доказала на превозни средства с “универсално предназначение” през Втората световна война. Става популярна за масовия потребител през 50-те и 60-те години на миналия век. В Съединените щати днес 1/3 от всички коли са със задвижване на четирите колела. Има обаче разлика между 4WD – задвижване на четирите колела и AWD задвижване на всички колела. Това са алтернативни технологии за подобряване на сцеплението.

Най-общо казано, повечето пикапи и базирани на камиони спортни превозни средства предлагат 4WD като стандартно или допълнително оборудване, докато всички кросоувър SUV автомобили с предно задвижване и нарастващ брой леки автомобили със задно и предно предаване могат да бъдат оборудвани с AWD. Коя конфигурация е най-добра за даден автомобилист – ако изобщо е необходима – зависи от редица фактори, включително вида на превозното средство и начина, по който е предвидено да се използва. И колко тежки са зимите, където живеете.

Задвижване на четирите колела - 4WD

Името „4x4“ идва от силата на системите за задвижване на четирите колела, които им придават необичаен ефект и пътни способности. В миналото обаче, шофьорът е трябвало да излезе от превозното средство и ръчно да „заключи“ главините на предните колела, за да изпрати мощност към четирите ъгъла. Днешните 4WD системи са много по-усъвършенствани и се предлагат в няколко разновидности, всяка от които е насочена повече към употреба извън или на пътя.

При най-простия и най-евтин тип задвижване на четирите колела двигателят задвижва само задната ос, докато водачът не натисне бутон или премести лост, за да включи допълнително предните колела. Повечето пикапи и базирани на камиони SUV вече предлагат постоянно 4WD, което позволява на водача да избира между задно задвижване, 4WD и „автоматичен“ режим, който е съобразен с безопасността. Последният режим включва предните колела, когато е необходимо, например щом сензорите открият приплъзване на колелата. При постоянно 4WD липсва опцията за задвижване на двете колела – до известна степен всички колела получават мощност по всяко време.

Като цяло системите за задвижване на четирите колела включват предавки с „нисък диапазон“ за моменти, когато е необходим максимален въртящ момент, като излизане от най-дълбоките снежни преспи или кални коловози, което ги прави идеалната конфигурация за живеещите в отдалечени или райони, където зимата наистина се усеща. Освен това е най-подходящ за тези, които пресичат стръмни неасфалтирани хълмове и участват в екстремни офроуд приключения. Тук водачът трябва или да задейства лост, или специален превключвател, за да активира нисък диапазон на предавки, но той е проектиран да работи само за временно използване и при ниска скорост.

Задвижване на всички колела - AWD

Предлага се в много пътнически автомобили, почти във всички кросоувъри и SUV, а дори и в миниван. При AWD се изпраща допълнителна мощност към предните или задните колела, ако е необходимо за поддържане на сцепление върху мокри или заснежени пътища. Тези, които живеят в планински или по-отдалечени райони е добре да изберат кола с AWD, особено ако алтернативата е конфигурация със задно предаване, която обикновено не се представя добре по отношение на сцеплението по хлъзгави пътища.

Някои AWD системи също са проектирани да подобрят способностите за управление на автомобила върху суха настилка, като изпращат допълнителна мощност към едно или повече колела, ако е необходима подкрепа на въртящия момент за по-бързо завиване. AWD може да коригира присъщите негативни тенденции както на автомобилите със задно, така и на тези с предно задвижване.  

Още по темата във втората част – скоро в сайта ни.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.