05
Септември 2023
Съвсем скоро децата отново ще тръгнат на училище – добър повод да припомним на всички шофьори, че пътната безопасност трябва да бъде приоритет и то не само на 15 септември, когато пътните полицаи засилват присъствието си около учебните заведения. Тъжен повод стана и поредния пътен инцидент с дете – този път в столицата. Очевидно това е повод „Пътна полиция“ допълнително да засили контрола около пешеходните пътеки край учебните заведения. Тази мярка ще бъде в сила и през останалата част от учебната година – в началото и в края учебните занятия. По данни на МВР при тежки пътни произшествия до месец юли 2023 г. са загинали 18 деца – с три повече спрямо същия период на миналата година. Със 165 се увеличават и ранените - през тази година са 743.
След 15 септември, много родители и техните деца се ползват от правото на ученика да избира свободно училището, където да учи. Това често води до натоварен трафик из града, включително и из малките квартални улици, защото някои родители трябва обезателно да закарат децата си до самия вход на училището. И така всяка сутрин, ден след ден. Трябва да отбележим и друга практика – да оставят колата за 5 минути, които астрономически са половин час и така да блокират живеещите наоколо да използват колите си за своите лични ангажименти. Друг „плюс“ е, че не е нужна аларма сутрин, защото комуникацията между шофьорите, задръстили околните улици, се случва с използването на клаксони. Разбира се, всичко това се повтаря отново и когато децата биват прибирани от училище и води не само до натоварен автомобилен, но и пешеходен трафик, защото много други деца се прибират пеш. Затова по улиците водещи до училища и детски градини следва да се шофира с повишено внимание и намалена скорост. Вземете предвид още:
Разписанието на учебните часове
Учебните дни се припокриват с работната седмица от понеделник до петък, но продължителността е по-различна. В масовия случай учебните занятия започват в 8.00 ч. сутрин. В някои училища обаче е възприето първият час да е от 07.30 ч. Краят на учебните часове се различава изключително много. Един учебен час за първокласниците е с продължителност от 35 минути. За останалите класове той е 40 мин. Това означава, че голямото междучасие, в което можете да видите учениците да излизат до близките магазини за закуски е след третия час – от 10.20 ч. до 10.40 ч. Следващият период, в който има по-голямо движение на ученици е в обедните часове в широкия диапазон от 11.30 ч. до 14.30 ч. Тогава учениците приключват часовете, а ако учебните занятия са в две смени, то децата, които имат уроци следобед започват да идват в сградата. Друг момент с повече движение около учебните заведения е в следобедните часове след 16.00 ч., когато децата, които са били на занималня приключват. В края на денят след 17.30 ч. започват да си тръгват и децата от втората смяна – в зависимост от броя на учебните часове, това се случва до 19.30 ч. Тоест – по тъмно. Бъдете особено внимателни при шофиране в близост до училища в късния следобед през зимните месеци, когато видимостта е по-лоша.
Намалете скоростта в училищните зони – не повече от 30 км/ч е достатъчно!
Ограничението на градската скорост от 50 км в час все още е твърде високо за безопасно шофиране в училищни зони. Максимална скорост от 30 км в час е много по-удачна. Във все повече градове се възприема въвеждането на зони с максимално допустима скорост от 30 км в час, най – вече в жилищните квартали. Това е добра идея, която благоприятства и пътната безопасност около училища и детски градини, които най-често са разположени там. Друга мярка, която има положителен ефект върху пътната безопасност и контрола на трафика са изкуствените неравности, промени в пътното платно, подобряване на осветеността и сигнализацията в зони, където има голям поток от деца.
Не на последно място – бъдете винаги в готовност да дадете предимство на насрещния трафик, за да не се образуват задръствания, а така и на пешеходците, които пресичат. Затова говорим за максимална, а не препоръчителна скорост от 30 км в час. Шофирайте според условията, дори и да се движите съвсем бавно.
Продължение по темата очаквайте скоро в сайта ни.
Снимка: pvproductions - Freepik
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.
Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.
Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.