+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

24

Ноември 2023

2571

Повече камери ще следят за скоростта на пътя

Любопитно Светозар Димитров

Многократно се увеличават пътните камери, които ще следят за превишена скорост. Това става възможно след като камерите от Националното тол управление преминаха през сертифициране. Става дума за повече от 300 камери, които до този момент единствено установяваха дали дадено превозно средство има валидна винетка или платена тол такса. Камерите от тол системата имат възможност да установяват моментна и средна скорост.

Какво означава камера да установява средната скорост на МПС-та?

Камери, които могат да засичат средната скорост на преминаващите превозни средства работят в синхрон. Те използват цифрова технология за автоматично четене на регистрационни табели. Към тази информация се добавят датата и часа на преминаване покрай първата камера. Когато минавате между две камери, системата автоматично изчислява средната скорост – на база времето, за което сте преминали през отсечката между първата и втората камера. Тази технология е разработена още в края на миналия век и вече е широкоразпространена. Особено подходяща е за контрол на скоростта по магистрали и скоростни пътища, където водачите лесно могат да се отпуснат и да натисната педала на газта, надхвърляйки максимално допустимата скорост. Според някои допитвания, подобни камери са дори по-ефективни от тези за момента скорост.

Кога камерите ще заработят?

От 23 ноември камерите вече работят и в новия режим и активно ще се използват срещу войната по пътищата. Очаква се първите фишове от засечените нарушения от тол системата да бъдат издадени след 4 месеца. Освен МВР, достъп до системата имат от агенция „Митници“ и Националната агенция по приходите. Причината – събраните данни от системата дават възможност да се проследяват приходите от продажбите на винетки и тол такси, трафикът и задръстванията на граничните пунктове, а също така да „помагат“ и при зимното почистване.

Кои камери ще установяват нарушения?

Не само стационарните камери на тол системата, които са близо 300, но и мобилните камери – 50 броя, също ще установяват джигити, а така и шофьори, които са натиснали повече от допустимото педала на газта. Към тях се прибавят и сто претеглящи в движение контролни точки, които следят претоварването на оста на превозното товарно средство на пътя.

Колко ефективни са камерите, когато става дума за пътни нарушения?

Що се отнася до оспорване на нарушението – то е минимализирано, тъй като системата има възможност да прави четири снимки на противозаконното действие. Камерите на тол системата са с национално покритие. С тази промяна държавата се надява да засили контрола и да намали тежките катастрофи.

Въпреки, че не разполагаме с подробна техническа информация, не е и нужно, за да кажем, че камерите на тол системата могат да установяват превишена скорост. Тол системата, която се използва в България е една от най-модерните. На практика тол камерите са мултифункционални и новото сертифициране ще доведе до по-пълноценно използване на техните възможности. Подобни мултифункционални камери работят и във Финландия. Там те проследяват не само скоростта и валидността на винетките, но и дали МПС-то е с платени такси и застраховки, а също и дали пътуващите са с поставени обезопасителни колани.

Но да се върнем на ефективността. Водачите прилагат различни подходи, за да избегнат фиш. Някои от тях могат да сработят в някои ситуации, а други не. И това зависи предимно от възможностите на камерите, а не от това какво правите зад волана. Например в Швейцария преди години шофьор преминава с бясна скорост покрай няколко камери за контрол на скоростта, които обаче не отчитат нищо – тъй като били по-стари. Неблагоразумният водач обаче е засечен от нов модел, при което се разбира, че се движи с около 300 км/ч. Глобата - 1 млн. швейцарски франка, което се равнява на над 2 млн. лв.

Честа практика и нормална човешка реакция е водачът да натисне спирачките щом забележи камерата, с надеждата, че сензорите ще засекат по-ниската скорост. Това обаче е опасна маневра, защото може да доведе до много по-големи материални загуби, а и до тежки ПТП-та! Затова най-доброто, което трябва да правите всеки път щом сте зад волана е да спазвате правилата за пътна безопасност.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.