+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

19

Януари 2024

1582

С технологии ще следят за пияни водачи – скоро и във вашата кола

Автомобили Светозар Димитров

С технологии ще следят за пияни водачи – скоро и във вашата кола

Държавата отчете напредък в борбата с пияните водачи с нови лаборатории и онлайн система за известяване при нарушения, докато в същото време системите за безопасност в автомобила не спират да се развиват. Голямо предизвикателство за правоохранителните органи е справянето с пияните водачи. Технологиите са на път да предложат решение на този проблем. 

В САЩ законодателите дадоха само една година на местния регулатор да създаде стандарт за технологии, които да бъдат внедрени в автомобилите и да проверяват дали шофьора е достатъчно трезвен, за да потегли. Проверката ще включва както адекватността, така и промилите. Този стандарт може да влезе в сила още през 2026 г. с потенциал да стане основа за подобна регулация и в Европа. Но върху какви технологии би се базирал този стандарт?

Проверката за алкохол

Тестът за промилите алкохол в кръвта е най-широкоразпространеният метод за установяване дали човек може да управлява автомобил. Но, ако някой е прекалил с чашката това може да бъде установено дори и с проследяване на движението на очите. Например, ако водача трябва да проследи собствения си пръст от ляво надясно, без да мести главата си, проверяващия може да забележи дали има  трепвания и подскачания на очите преди да се достигне 45-градусов ъгъл.

Именно на способността на очите да издават алкохолното опиянение на водачите разчитат от една голяма немска компания. Те работят заедно с Университета в Берн, Центъра за цифрови здравни интервенции в Цюрих и Университета на Сан Гален, за да предложат технология, която не изисква да духате, за да запалите колата, каквито устройства вече са налични, но не са широкоразпространени. Така шофирането в нетрезво състояние може да бъде открито от данни събирани от сензори в превозното средство в реално време. Технологията обаче все още има един недостатък. Нужно е натрупването на определен обем от данни за движението на очите, което може да отнеме до няколко минути. Време, в което потенциално нетрезвият водач вече е потеглил.

Още технологични решения, които намаляват риска от катастрофи.

Затова друга технологична компания се е насочила към предпазните колани като средство, което да осигури повече безопасност не само при настъпване на пътен инцидент. Възприетият подход използва времето за сядане и поставяне на обезопасителния колан, което обичайно отнема около 10-15 секунди. В този кратък период се взима проба от водача – от въздуха, който издиша! Това се случва с помощта на специално създаден малък уред и вентилатор. Уредът не може да бъде излъган, тъй като извършва двойна проверка – дали въздуха е въглерод диоксид, а съответно и за промилите алкохол. С това обаче проверката не свърша, защото камера следи дали пътник потенциално не употребил алкохол е този, който дава пробата, вместо човекът, който има намерението реално да шофира. Но и това не е всичко, тъй като системата също отбелязва фоновите нива на въздух и евентуално алкохол, ако например някой е разлял дезинфектант за ръце или някаква спиртна напитка за сравнение. Ако алкохолът бъде открит на нива, близки до нивото от 0,08 грама на децилитър, системата подканва водача да погледне директно към камера за наблюдение, която да проведи за характерни трептения в очите, при употреба на алкохол.

Какви са техническите предизвикателства?

Въпреки напредъка все пак има въпроси, които на този етап нямат ясен отговор при евентуално внедряване на подобни системи и употребата им в реална обстановка. Например, ако автомобил автономно се паркира защото сензорите отчетат, че водача е в нетрезво състояние, това може да доведе до проблеми с безопасността. Потенциално решение би могло да бъде устройство подобно на черната кутия в самолетите, което да записва данните, а при инцидент да се установява дали шофьорът е бил под въздействието на спиртни напитки. От една страна това пък би обезсмислило идеята за намаляване на пътния травматизъм, освен ако не накара водача да помисли втори път дали да потегли, тъй като е възможно да бъде подведен под съдебна отговорност.

Снимка на Pexels от Pixabay

 




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

29.05.2025
СПАСОВДЕН

СБА честити Спасовден!

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.