+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

01

Февруари 2024

2788

Всичко за спирачната система и как да подобрите спирането? (Втора част)*

Съвети Светозар Димитров

В първата част на темата за спирачната система разгледахме основните ѝ компоненти, защо и как да подобрите спирането. Така стигаме до конкретния въпрос за подобряване на спирачния момент. Има четири начина: 

  1. Увеличете радиуса на диска (ако е възможно) – по-големите дискове ще позволят по-голям спирачен въртящ момент. Това е така, тъй като спирачната накладка ще упражнява натиск при по-голям радиус, позволявайки по-висок спирачен момент. Той е равен на силата, приложена от накладката, умножена по разстоянието, на което се прилага силата от центъра на колелото. В този случай увеличаваме разстоянието от центъра. Това е положителна промяна в името на безопасността.
  2. Увеличете площта на буталото на шублера – увеличаването на размера на буталото (на практика на буталата) означава, че имате повече площ, прилагаща специфичен натиск. Ако налягането остане постоянно и площта се увеличи, приложената сила също ще се увеличи.
  3. Налягане в спирачните маркучи – натиснете крака по-силно и колата спира по-рязко. Това е така, защото налягането в маркучите, в които е спирачната течност, се увеличава. Ако можете да увеличите налягането в тях (например чрез създаване на по-голямо рамо на лоста, върху което да действа спирачният ви педал, или чрез използване на вакуумна помощ), вие увеличавате спирачния момент.
  4. Коефициент на триене между накладката и ротора – може би е очевидно, но ако можете да увеличите триенето (това се свежда до избора на материал – производителите на спирачни накладки често предоставят тези данни) между накладките и ротора, ще можете да увеличите и спирачния момент. С повече триене обаче идва и повече топлина, което ни води към въпроса…

Как да намалите износването на спирачките?

  1. По-големи ротори – увеличаването на диаметъра или ширината на спирачните ротори означава, че имате повече маса, в която да се отдели топлината. Това ще подобри износването на спирачките, ако приемем, че спирачните ротори имат правилно охлаждане.
  2. Вентилирани ротори – вероятно най-ефективният начин за охлаждане на спирачките, са тези, които позволяват въздушен поток в центъра на спирачния ротор. Това на свой ред води до значително по-добро охлаждане. Почти всички спортни автомобили имат вентилирани ротори за предните дискове, тъй като по-голямата част от спирането се извършва от предните спирачки.
  3. Шлицови и пробити ротори – целта на прорезите или пробитите спирачки е да позволят преминаването на газове и други неща, създадени от спирачните накладки по време на употреба. При обикновените ротори този слой от газове може да предотврати идеалния контакт между накладките и роторите. Роторите с прорези са предпочитаният метод тук, тъй пробитите ротори са склонни да се повредят преждевременно поради нарастването на напрежението, свързано с пробитите отвори. Освен при дрифт (където спирането е минимално), няма да видите пробити ротори в моторния спорт.
  4. Избор на спирачна накладка – изключително важно е да изберете спирачни накладки въз основа на приложението. Някои спирачни накладки са с висок коефициент на триене при ниски температури (много захапвания, преди да бъдат загрети), докато други ще бъдат по-ефективни при по-високи температури. Спирачните накладки могат да бъдат закупени за различни работни температурни диапазони и това трябва да се вземе предвид в зависимост от приложението. Накладките на обикновените автомобили имат висока начална захапка, но губят производителност, докато загряват. Състезателните накладки са склонни да работят при по-високи коефициенти на триене за по-широк диапазон от високи температури, което ги прави идеални при интензивно спиране.
  5. Спирачни въздуховоди – изключително често срещани в състезанията и набиращи популярност в обикновените автомобили, спирачните въздуховоди са просто вентилационни отвори, които насочват въздушния поток, удрящ колата, така че да вдухва хладен въздух в гнездата на колелата и в идеалния случай към спирачните ротори.
  6. Цвят – разбира се, червено боядисаните спирачни апарати изглеждат хубаво. Но, до там… Най-важно е да не подценявате техническата изправност на спирачната система.

 

* Уточняваме, че всякакви технически намеси по спирачната система (и не само) трябва да бъдат правени от професионалисти!  




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

10.10.2025
СБА Кърджали няма да работи на 13.10.2025г.

Пункт за ГТП на СБА гр. Кърджали няма да работи на 13.10.2025г.

08.10.2025
Всичко, което трябва да знаем за контрола осъществяван от тол системата - обобщено

Тъй като информацията е разпокъсана във времето - обобщаваме всичко, което се промени и влезе в сила в следващите редове.

19.09.2025
Злополука с пътник в колата – има ли обезщетение? (продължението)

В продължението ще прочетете, какво е съпричинително поведение и как се определя размерът на обезщетение и неговото изплащане.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.