+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

14

Март 2024

1150

Как са защитени всички данни във вашия автомобил? (част 2)

Любопитно Светозар Димитров

Прочете първа част ТУК.

Как се защитават данните по въздуха?

Свързаната кола е точно като всяко друго устройство – прави го директно най-често се случва с вграден модем в автомобила. Повече от 91% от всички нови автомобили съдържат интегрирани модеми, 4G LTE и все повече 5G, което означава, че могат да качват и изтеглят директно към и от интернет с висока скорост. Тази свързаност обикновено се управлява чрез компонент, наречен телематичен контролен блок или TCU. Например, ако колата има 5G модул данните идват отвън, ролята на TCU е да декриптира и дешифрира.

Тези протоколи за криптиране са подобни на това, което се използва за всяка друга защитена онлайн транзакция, включително използването на криптиране с частен ключ или оторизирани токени. Всеки, който се опитва да научи тези данни, докато преминават през интернет, няма да види нищо друго освен безсмислени цифри. Може да заключим, че колата остава защитена, ако приемем, че системите в колата и сървърите, получаващи данните, остават некомпрометирани защото е много трудно, ако не и невъзможно трета страна да дешифрира тези цифри. Как обаче тези сървъри, разположени физически в самия автомобил остават защитени? Отново е сложно.

Как се защитават данните на сървърите на производителите?

След като данните бъдат върнати от облака и към сървърите на производителите на автомобили (които сами по себе си може всъщност да са „в облака“), вие навлизате в царството на сигурността на корпоративната мрежа. Тази индустрия за 25 милиарда долара, която има пръст във всяка глобална компания с всякакъв вид онлайн присъствие.

Има множество методологии, които се различават значително в зависимост от мрежовата инфраструктура, но три общи концепции се прилагат за почти всяко приложение за сигурност:

  • Поверителност: Това е общата идея, че данните трябва да се пазят защитени от неоторизирана употреба. Това се прилага според принципа на най-малката привилегия, където на всеки потребител се предоставя достъп само до данни, от които той абсолютно се нуждае. Така например система, която следи лизинговите плащания, не би трябвало да има достъп до GPS координатите на дадена кола – поне докато някой не е изостанал с плащанията си и дилърът не трябва да знае къде е колата.
  • Цялост: Това е концепцията за гарантиране, че даден набор от данни не е модифициран. Това може да означава например, предотвратяване на неоторизиран потребител от промяна на тези лизингови плащания до нула.
  • Наличност: Последната основна концепция на киберсигурността е просто идеята, че тези системи и потребители, които изискват достъп до данни, трябва да разполагат с тези данни. В крайна сметка системата за мрежова сигурност не е добра, ако предотвратява използването на мрежата.

Тези три обикновено се наричат „триадата на ЦРУ“*, но има друг термин, свързан с киберсигурността, който често се използва от компаниите, които се опитват да спечелят доверието на клиентите, и това е „анонимизирането“.

Колко сигурна е технологията на „анонимизирането“ на данните, ще има ли краш тестове и за автомобилната киберсигурност и какво е бъдещето на личните данни в колите, които използваме ежедневно са въпроси, чиито отговори ще научите скоро в третата част.

*В английския език първите три букви от думите Confidentiality - Поверителност , Integrity – Цялост, Availability – Наличност образуват същата абревиатура на английски, която съвпада с тази на Централната разузнавателна агенция на САЩ – CIA – Central Intelligence Agency.




Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

16.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – ефекти от пътнотранспортните сблъсъци (последна част)

Когато говорим за пътния травматизъм задължително трябва да споменем и крайния резултат, който се изразява в пътнотранспортни наранявания и последствия.

12.06.2025
Избраха нов вицепрезидент по спорта на ФИА

Това се случи по време на извънредно общо събрание на ФИА в Макао.

10.06.2025
Проблеми и решения на пътния травматизъм – причини за ПТП (част 3)

В трета част от материала описваме състоянието на пътищата и поведението на водачите, като причини за ПТП.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.