26
Април 2024
Естественият отговор веднага е: „Нужно е предварителното планиране на следващото зареждане между началната и крайната дестинация, за да не изпадате в тази неприятна ситуация“. Ако сметките не се окажат верни – добре е да има на кого да се обадите, за да ви прибере. Всъщност затова може да разчитате на пътна помощ специално за електромобили от СБА. Екип ще дойде да зареди колата ви и да се погрижи спокойно да продължите по пътя си. Но тази статия не е за нашата услуга, а за това как да не се налага да я използвате.
Какъв е максимумът?
Всеки електромобил има своя праг – моментът, когато водача бива предупреждаван за изтощена батерия. За разлика от бензинов или дизелов двигател, батерията ограничава мощността, когато зарядът се изтощи. С някои електромобили може да продължите да шофирате още 40 до 50 км след като посоченият пробег достигне нула. В други обаче нула наистина означава нула. За това е добре да знаете как системата на колата отчита оставащия заряд.
Какво да включите и изключите в колата?
Превключете на еко или друг подобен режим, дори ако електрическата кола вече автоматично е в състояние на ниска мощност. Това притъпява реакциите на педала на газта, ограничава мощността и намалява ефективността на климатичния контрол. Климатроникът трябва да е изключен, независимо колко студено или горещо е навън. Ако прозорците се запотят – отворете ги малко. Изключете радиото. Трябва да спестите всеки оставащ киловат.
Как да шофирате?
Това е най-старият трик за пестене на енергия и винаги работи. Ускорете леко и плавно. Стойте под обявените ограничения на скоростта, но се придържайте минимум към 80 км/ч, ако сте на магистрала. Ако скоростта ви е осезаемо ниска, преценете дали да не включите и аварийните светлини, за да предупредите всички останали участници в движението възможно най-рано за необичайното ви поведение на пътя. Пътно произшествие, при което сте ударен отзад е много по-лошо и опасно от това да изчерпате напълно заряда на батерията.
При електромобилите регенеративното спиране забавя превозното средство, като използва електрическия мотор или двигателите като генератор, за да върне малко енергия обратно в батерията. Повечето електромобили имат регулируеми нива. Използвайте лостчетата за смяна на превключвателите или настройките на екрана, за да намерите правилния баланс между твърде агресивното спиране и свободното движение по инерция. Когато наближавате стоп знаци или светофари, натиснете педала на спирачката по-рано и забавяйте постепенно, за да увеличите регенерацията. Това избягва използването на спирачните ротори до последните няколко метра на движение. В някои случаи настройването на регенерацията на нула и оставянето на автомобила да се движи по инерция може да бъде най-ефективният начин за ‚хайпърмайлинг“ дори и при електрическите коли.
Как да търсите зарядна станция?
Ако основният проблем е намирането на съвместима станция за зареждане, не трябва да разчитате изцяло на навигационната система на автомобила. Причината – може да липсват не само точки, но и цели станции за зареждане или маршрутите да са неточни. По-добре използвайте мобилни приложения.
Когато става дума за публични зарядни станции, България е в интересно положение. В сравнение с целия континент, в Югоизточна Европа има най-малко зарядни станции, а в Бенелюкс – най-много. Макар България да не прави изключение от тази тенденция, мнението на свързания с този сектор бизнес, неправителствени организации и ентусиастите на електрическата мобилност посочват, че зарядните точки у нас са напълно достатъчни, за да осигурят безпроблемно придвижване от точка А до точка Б, включително и без необходимост от специално предварително планиране на маршрута. Нови обществени зарядни точки стават налични на все повече места, включително и закономерно нарастват с увеличаване на броя на собствениците на такива превозни средства. По информация от наши източници има и бизнес намерения за приложение, което да обединява много повече информация за наличните зарядни станции, което допълнително да улесни използването на тази инфраструктура.
Какво да правите, когато зарядът наистина свърши?
Навсякъде в страната екипите на СБА са пръв приятел на шофьора вече повече от 65 години. За целта е най-добре да имате членска карта. Ако се намирате в гр. София, към вас ще бъде изпратена кола с генератор, за да зареди електромобила Ви, за да можете да стигнете до най-близката станция или пък да ви репатрира до нея.
Ако наистина се притеснявате да не останете без ток насред нищото, помислете за преносима електроцентрала в багажника. Макар, че ще трябва да отделите сериозна сума за покупката ѝ, все пак няма да останете блокирани край пътя.
Не се обвинявайте обаче твърде много, ако се случи батерията да се изчерпа. По-лесно е, ако живеете в еднофамилна къща със специално зарядно устройство, където колата да се зарежда бавно и икономически по-изгодно през нощта. Това обаче не винаги е възможно. Също така в студена сутрин системите в превозното средство може да отчитат драстично по-нисък пробег, тъй като електромобила използва енергия, за да поддържа батерията изправна.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Информацията в тази статия няма характер на правен съвет. Всичко посочено се базира на законодателството, което подлежи на изменение от институциите със законодателна инициатива. При нужда от правна помощ се обърнете към адвокат.
В продължението на статията, ще разгледаме причините за очакваното бъдещо поевтиняване на електромобилите.
Двамата покориха на две и четири колела 47-ото издание на рали Дакар 2025 и 6-ото в Саудитска Арабия.