28
Май 2025
Както споменахме и в първата част, дебелината на асфалта може да има значение, но не е ключов фактор, когато говорим за превенцията на пътния травматизъм. Безспорно пътните условия играят важна роля за безопасността на шофьорите по улиците и магистралите.
Когато пътищата са зле поддържани или проектирани, те могат да създадат опасности за шофьорите. Недоброто или липсващо осветление и знаци също могат да увеличат риска от сблъсъци, през нощта или при лоши метеорологични условия. Инфраструктурни недостатъци като тесни платна, остри завои, грешни наклони и липса на мантинели могат да допринесат за произшествия, особено по магистрали и второкласни и третокласни пътища. Лошо проектираните кръстовища и сливането на ленти също могат да крият риск от объркване и заблуда сред шофьорите, увеличавайки вероятността от сблъсъци.
Ако пътищата са лоши в обикновения ден с ясна видимост, тогава те ще да бъдат по-лоши при неблагоприятни метеорологични условия. В комбинация със съществуващите пътни дефекти, лошото време може да създаде рецепта за бедствие по пътищата. Времето може да усложни нещата, защото въпреки че нямате контрол върху заледените пътища, все пак може да бъдете виновен за инцидент, ако загубите контрол и се ударите в някого.
Какви са инцидентите, причинени от лоши пътни условия?
Лошите пътни условия могат да доведат до нещо повече от некомфортно возене. Пътищата могат да се влошат до ниво, при което да станат опасни.
Дупки — Ако голяма част от пътя е в особено лошо състояние, автомобилната гума може да се спука, докато колата минава през дупка на пътя, което да доведе до загуба на контрол над превозното средство водача и катастрофа. Дори и да не се спука гумата, ударът от шофиране през дупка може да доведе до загуба на контрол от страна на шофьора и отново да се стигне до ПТП.
Дъжд, сняг и лед — Мокрите или заледени пътища представляват сериозна заплаха за безопасността на водачите, защото затрудняват спирането на превозните средства, особено ако водачите не коригират поведението си при шофиране и не спазват нужната дистанция. Освен това колите могат да се движат на хидроплан върху мокър път, което затруднява водача в маневрите на превозното средство.
Маслени и химически разливи — Маслото и други химикали, които се разливат по пътя, могат да имат подобен ефект като дъжд или лед, карайки шофьорите да загубят контрол. Така се стигна до верижната катастрофа с 50 коли и жертви на тунел Витиня през есента на 2015 г.
Строителни зони — Шофьорите, преминаващи през строителни зони трябва да се съобразяват с по-тесни ленти, липсващи мантинели, строителни превозни средства, оборудване и други опасности.
Какви са често срещаните наранявания при злополука?
Опасните пътни произшествия могат да доведат до сериозни, животозастрашаващи наранявания. Това включва травма на главата, мозъчно нараняване, нараняване на врата или гърба, счупени кости, наранявания на очите и вътрешни наранявания. Това може да изпрати пострадалите до спешното отделение, операция, медицинско лечение и продължителен болничен престой. Някои наранявания може да изискват скъпи доживотни медицински грижи! Да си спомним за случая с пияния Максим Стависки.
Дори лек инцидент може да доведе до наранявания. След много инциденти с ниска скорост водачът и пътниците може първоначално да се чувстват добре. Въпреки това, няколко дни по-късно те може да осъзнаят, че са били по-сериозно засегнати, отколкото първоначално са се почувствали. Те могат да страдат от болки във врата, главоболие, изтръпване на крайниците и липса на подвижност, обикновено причинени от наранявания на шиените прешлени от т.н. „камшичен удар“. Ако има някаква вероятност да сте пострадали при инцидент, трябва да потърсите медицинска помощ! Не отлагайте!
Пътищата ли обаче са основната причина да се стига до тежки пътни произшествия? Търсим отговорите в следващата част от статията. Междувременно прочетете първата статия.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Рали пилотът Николай Грязин и неговият навигатор Константин Александров, пристигнаха в София по покана на Автомобилна федерация на България и СБА.
Наскоро Гърция въведе сериозни ограничения при къмпингуването, които след отрицателен обществен отзвук облекчи.