24
Август 2015
97 процента от катастрофите в България стават по вина на шофьорите. В резултат на извършени от водача нарушения са издъхнали 292-ма души (96 %) от общо 307 жертви на пътни произшествия през първото полугодие на тази година. Това става ясно от анализ на Националната полиция за пътната безопасност.
Най-фатални са уикендите, когато броят на загиналите е с 51 % по-висок спрямо останалите дни на седмицата. Повечето смъртни случаи по пътищата пък стават между 16 и 20 часа.
Всеки пети убит в катастрофа (63-ма от общо 307) е издъхнал в резултат на челен удар между два автомобила, сочи още анализа на КАТ. В масовия случаи тези хора са жертви на неразумно и агресивно шофиране, неправилно изпреварване и преценка на ситуацията на пътя и др., нерядко и по тяхна вина. В сравнение със същия период на миналата година убитите по този начин са с 16 повече.
Въпреки че КАТ впрегна целия си технически и човешки ресурс и не спира с проверките на пътя, има ръст и в общия брой на жертвите - загиналите са с 20 дши повече от миналата година.
Почти половината от жертвите (149) през шестмесечието на 2015 г. са шофьори. А други 95 са били пътници в превозните средства. В повечето случаи това са деца, съпрузи, родители и близки на водача, причинил смъртоносната катастрофа.
Това е особено обезпокоително, тъй като се оказва, че шофьорите не се съобразяват и натискат газта дори, когато возят собствените си деца и най-близките си.
Превишената и несъобразена скорост продължава да е с най-голям дял за катастрофите по вина на шофьорите, става ясно от анализа на КАТ. Поради тази причина са настъпили 1120 (35,47%) от тежките пътни произшествия, при които са загинали 138 (47,26%) и са ранени 1402 (35,51%) човека.
Следващата по тежест причина за тежки катастрофи това са неправилното изпреварване и маневри, както и навлизането в лентите за насрещно движение. По този начин са станали 550 (17,41%) от тежките произшествия с 68 (23,29%) загинали и 750 (19 %) ранени. Само при неправилно изпреварване са настъпили 368 катастрофи, загинали са 25 души и са ранени 427, като починалите през същия период на 2014 г. са били почти два пъти по-малко – 17.
Изненадващо твърде нисък е процентът на автомобилните инциденти, причинени след употреба на алкохол от водачите. Регистрирани са 100 (3,17%) пътни произшествия с петима загинали, двама по-малко от миналата година.
63-ма са убитите пешеходци, което е със седем по-малко от първото полугодие на 2014-та. От МВР отчитат, че високият процент на загиналите е поради ниската транспортна култура и на пешеходците, и на шофьорите. Обръща се внимание и на това, че съществуват пропуски в организацията на движението и необезопасяване на най-рисковите участъци и кръстовища в населените места.
Пешеходците над 64-годишна възраст продължават да са най-уязвимата възрастова група участници в пътното движение, като за шестте месеца на 2015 г. са загинали 36 и са ранени 272.
Над 70% от регистрираните пътнотранспортни произшествия са настъпили в населените места. Особено остър е конфликтът „пешеходец-моторно превозно средство“ в градове и села. С малки изключения инфраструктурата в населените места не е пригодена за съвместно участие в пътното движение на автомобили, пешеходци, велосипедисти. Стана практика след тежки катастрофи с участие на деца да се предприемат промени в инфраструктурата, което би могло да стане и преди катастрофата, отбелязват критично в отчета си пътните полицаи.
Автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Тъй като информацията е разпокъсана във времето - обобщаваме всичко, което се промени и влезе в сила в следващите редове.
В продължението ще прочетете, какво е съпричинително поведение и как се определя размерът на обезщетение и неговото изплащане.
ФИА РЕГИОН I И СБА СТАРТИРАТ КАМПАНИЯТА СИ ПО ПЪТНА БЕЗОПАСНОСТ ЗА 2025 – 2026 г.