+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

01

Септември 2015

5389

КАТ: Мотористи, колоездачи и пешеходци са сред най-уязвимите на пътя!

СБА СБА

За много любители на силни усещания мотоциклетът е символ на свобода, начин на живот, скъпо хоби, адреналин. Лятото пък е сезонът, в който миризма на „изгорели” гуми и рев на мощни мотори и превземат улици и булеварди. biker-407123_1280 Мотористите и пътниците на двуколесни моторни превозни средства (МПС) попадат в групата на уязвимите участници в пътното движение и точно заради това Законът за движението по пътищата (ЗДвП) е категоричен, че водачите им трябва да бъдат внимателни и предпазливи към тях. Мотопедистите и особено мотоциклетистите са особено застрашени от попадане в опасна ситуация поради това, че превозните им средства са изключително маневрени и бързо развиват по-висока скорост, предупреждват от Националната полиция. 19 мотористи и четирима пътници са загинали в катастрофи за първите шест месеца на тази година, а други 222-ма са били ранени, сочи статистиката на Пътна полиция. Трябва да се отбележи обаче, че най-тежките месеци са от юли до септември, когато рокерите са много по-активни, пътуват по-често, натискат газта и съответно травмата е по-голяма.  За последните три месеца обаче още няма обобщени данни. Често пътната настилка е неравна, а след дъжд и особено опасна. У водачите на мотоциклети и мотопеди се създава лъжовното усещане за стабилност, а оттам и подценяване на пътните условия. В сезона на ремонтите пътната настилка и недоброто й почистване след тях също са изключително опасни. Остатъците от пясък, кал и малки камъчета особено в краищата на платното и на завои крият риск от подхлъзване и падане. За това спомагат и различните течности, отделяни от превозните средства и попадащи върху асфалта. В населените места се изграждат изпъкнали изкуствени неравности и повдигнати кръстовища и пешеходни пътеки за предпазване на минувачите. Затова от КАТ съветват мотористите да бъдат особено внимателни на завои и при движение до края на платното. А при преминаване през неравности да намалят скоростта и се да огледат за пешеходци. Преди да извършат маневра трябва да включат достатъчно рано мигачите, да се убедят, че другите участници в движението ще им осигурят безопасно преминаване. Поради малките си габарити, макар със запален фар, мотоциклетът е по-трудно забележим, а поради високата си скорост се озовава за секунди на мястото на сблъсъка с предприелия завиването. Не се движете непосредствено зад автомобила пред вас, препоръчват още от КАТ. При внезапното му спиране неминуемо ще се блъснете в него. Особено опасно е, когато мотоциклетист с намерение да изпреварва, се движи на минимална дистанция зад едрогабаритни товарни автомобили с ремаркета и полуремаркета, които закриват видимостта напред. Не забравяйте, че водачите на автомобили започват маневри завиване наляво или в обратна посока с погрешното убеждение, че приближаващият мотоциклет е достатъчно далече. Също както водачите на автомобили, така и управляващите двуколесни превозни средства, трябва редовно да проверяват спирачките, светлините, състоянието на гумите, амортисьорите, веригата и другите системи, които гарантират тяхната сигурност от гледна точка на техническата изправност. Да си на две колела те прави по-уязвим от онези, които са в кола. Водачът е изправен пред по-голям риск от тежко нараняване или фатален край. Най-често ударът се понася от главата на мотоциклетиста, затова той, както и спътникът му, трябва да носят задължително каски. Не са за подценяване и другите защитни елементи като протектори за гърба, колената, ръцете. Глобата са шофиране без каска е 50 лв., за пътниците размерът на санкцията е същият. От 100 до 300 лв. пък е глобата за мотоциклетист, който кара без да притежава съответното свидетелство за управление или пък то му е било отнето. Между 100 и 200 лева  пък ще трябва да плати онзи, който причини катастрофа заради несъобразена скорост или неспазване на дистанция, стига злополуката да се е разминала без убити и пострадали. cyclists-885609_1280 Велосипедистите са друга застрашена група участници в движението по пътищата, особено през лятото, когато броят на хората на колела се увеличава чувствително в селата и градовете. Малкият габарит и липсата на задължителните светлоотразители на велосипедите, както и неизползването на светлоотразителни жилетки от водачите ги прави почти невидими за останалите участници в движението. 14 колоездачи са били убити в периода януари-юни тази година, което е с четирима повече от същия период на миналата година. Други 168 души са били ранени в общо 179 пътни злополуки. Най-много уязвими са хората от възрастовата група между 24 и 64 години – шестима убити и 85 пострадали. До 18 г. – загиналите колоездачи са двама, а ранените – 55. От Пътна полиция припомнят, че като велосипедист сте водач на пътно превозно средство. За по-голяма безопасност трябва да се използват изградените велосипедни алеи, които обаче почти липсват у нас.  Тротоарите и пешеходните пътеки не са велосипедни алеи. Често колоездачите използват именно тях за придвижване и то с немалка скорост, което пък се превръща в опасност за пешеходците и най-вече за малките деца. Не навършили 12 години деца може да карат колелото си по тротоара, а на пътното платно те могат да управляват велосипеда си само с придружител, навършил 16 години! Помнете, че ако бутате велосипеда, сте пешеходец! На автомагистрали и скоростни пътища е забранено движението на велосипеди! Всеки велосипед трябва да има изправни: спирачки, звънец, устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад, бели или жълти светлоотразители или светлоотразяващи елементи отстрани на колелата, а също светлоотразителна жилетка. Малцина знаят, че за велосипедистите ЗДвП също предвижда парични наказания. С глоба от 50 до 150 лв. се наказват онези, които не спазват предписанието на пътните знаци, маркировката и другите средства за сигнализиране, правилата за предимство, за разминаване, за изпреварване или за заобикаляне, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението. От 20 до 150 лв. санкция пък може да отнесе водач, който няма светлини на колелото. Десет лева е санкцията за управление на велосипед без светлоотразителна жилетка. sign-731314_1280 Пешеходците също са сред най-потърпевшите през летния сезон. На пешеходната пътека или движейки се по тротоара или банкета, пешеходецът може неочаквано да се окаже в критична ситуация и да попадне в катастрофа! Като участници в движението по пътищата пешеходците имат права, но и задължения, които са изрично регламентирани в Закона за движението по пътищата. 917 катастрофи с пешеходци са станали през първите шест месеца на тази година, като загиналите са 62-ма, а ранените - 907 души. В сравнение с този период на миналата година има седем убити по-малко. Високият процент на загиналите при този вид пътни инциденти се дължи преди всичко на високата конфликтност между пешеходното и автомобилното движение, особено в големите градове, на пропуски и недостатъци  в организацията на движението и необезопасяване на най-рисковите участъци и кръстовища в населените места, както и на изключително ниското ниво на транспортна култура и дисциплина на пешеходците. За намаляване на броя на жертвите от КАТ съветват пешеходците да се движат винаги по тротоарите или банкетите. Ако няма изградени такива, минувачите трябва да вървят най-отляво по платното, срещу движението, за да ги забелязват. Пресичайте на пешеходните пътеки, използвайте изградените алеи, подлези и надлези, съветват от МВР. При възможност трябва да се използва светлоотразителна жилетка. Законът предвижда финансови наказания и за пешеходците. От 50 до 150 лв. може да отнесе минувач, който изхвърля, оставя или разпилява по пътя предмети; не спазва предписанието на пътните знаци, маркировка, правилата за предимство и др. С глоба 50 лв. се наказва пешеходец, който преминава през загражденията от парапети или вериги, не спазва сигналите на светофара или на регулировчика.    


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

10.09.2025
СБА Карнобат няма да работи 15.09.2025 до 26.09.2025г.

СБА клон гр. Карнобат, няма да работи 15.09.2025 до 26.09.2025г. (вкл.)

09.09.2025
СБА Троян няма да работи от 9 до 12.09.2025 г.

СБА клон гр. Троян, няма да работи от 9 до 12.09.2025 г. (вкл.).

09.09.2025
ГТП в СБА Овча купел временно не работят

Двете линии за ГТП прегледи в СБА Овча купел, временно не работят.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.