+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

01

Септември 2015

5134

КАТ: Мотористи, колоездачи и пешеходци са сред най-уязвимите на пътя!

СБА СБА

За много любители на силни усещания мотоциклетът е символ на свобода, начин на живот, скъпо хоби, адреналин. Лятото пък е сезонът, в който миризма на „изгорели” гуми и рев на мощни мотори и превземат улици и булеварди. biker-407123_1280 Мотористите и пътниците на двуколесни моторни превозни средства (МПС) попадат в групата на уязвимите участници в пътното движение и точно заради това Законът за движението по пътищата (ЗДвП) е категоричен, че водачите им трябва да бъдат внимателни и предпазливи към тях. Мотопедистите и особено мотоциклетистите са особено застрашени от попадане в опасна ситуация поради това, че превозните им средства са изключително маневрени и бързо развиват по-висока скорост, предупреждват от Националната полиция. 19 мотористи и четирима пътници са загинали в катастрофи за първите шест месеца на тази година, а други 222-ма са били ранени, сочи статистиката на Пътна полиция. Трябва да се отбележи обаче, че най-тежките месеци са от юли до септември, когато рокерите са много по-активни, пътуват по-често, натискат газта и съответно травмата е по-голяма.  За последните три месеца обаче още няма обобщени данни. Често пътната настилка е неравна, а след дъжд и особено опасна. У водачите на мотоциклети и мотопеди се създава лъжовното усещане за стабилност, а оттам и подценяване на пътните условия. В сезона на ремонтите пътната настилка и недоброто й почистване след тях също са изключително опасни. Остатъците от пясък, кал и малки камъчета особено в краищата на платното и на завои крият риск от подхлъзване и падане. За това спомагат и различните течности, отделяни от превозните средства и попадащи върху асфалта. В населените места се изграждат изпъкнали изкуствени неравности и повдигнати кръстовища и пешеходни пътеки за предпазване на минувачите. Затова от КАТ съветват мотористите да бъдат особено внимателни на завои и при движение до края на платното. А при преминаване през неравности да намалят скоростта и се да огледат за пешеходци. Преди да извършат маневра трябва да включат достатъчно рано мигачите, да се убедят, че другите участници в движението ще им осигурят безопасно преминаване. Поради малките си габарити, макар със запален фар, мотоциклетът е по-трудно забележим, а поради високата си скорост се озовава за секунди на мястото на сблъсъка с предприелия завиването. Не се движете непосредствено зад автомобила пред вас, препоръчват още от КАТ. При внезапното му спиране неминуемо ще се блъснете в него. Особено опасно е, когато мотоциклетист с намерение да изпреварва, се движи на минимална дистанция зад едрогабаритни товарни автомобили с ремаркета и полуремаркета, които закриват видимостта напред. Не забравяйте, че водачите на автомобили започват маневри завиване наляво или в обратна посока с погрешното убеждение, че приближаващият мотоциклет е достатъчно далече. Също както водачите на автомобили, така и управляващите двуколесни превозни средства, трябва редовно да проверяват спирачките, светлините, състоянието на гумите, амортисьорите, веригата и другите системи, които гарантират тяхната сигурност от гледна точка на техническата изправност. Да си на две колела те прави по-уязвим от онези, които са в кола. Водачът е изправен пред по-голям риск от тежко нараняване или фатален край. Най-често ударът се понася от главата на мотоциклетиста, затова той, както и спътникът му, трябва да носят задължително каски. Не са за подценяване и другите защитни елементи като протектори за гърба, колената, ръцете. Глобата са шофиране без каска е 50 лв., за пътниците размерът на санкцията е същият. От 100 до 300 лв. пък е глобата за мотоциклетист, който кара без да притежава съответното свидетелство за управление или пък то му е било отнето. Между 100 и 200 лева  пък ще трябва да плати онзи, който причини катастрофа заради несъобразена скорост или неспазване на дистанция, стига злополуката да се е разминала без убити и пострадали. cyclists-885609_1280 Велосипедистите са друга застрашена група участници в движението по пътищата, особено през лятото, когато броят на хората на колела се увеличава чувствително в селата и градовете. Малкият габарит и липсата на задължителните светлоотразители на велосипедите, както и неизползването на светлоотразителни жилетки от водачите ги прави почти невидими за останалите участници в движението. 14 колоездачи са били убити в периода януари-юни тази година, което е с четирима повече от същия период на миналата година. Други 168 души са били ранени в общо 179 пътни злополуки. Най-много уязвими са хората от възрастовата група между 24 и 64 години – шестима убити и 85 пострадали. До 18 г. – загиналите колоездачи са двама, а ранените – 55. От Пътна полиция припомнят, че като велосипедист сте водач на пътно превозно средство. За по-голяма безопасност трябва да се използват изградените велосипедни алеи, които обаче почти липсват у нас.  Тротоарите и пешеходните пътеки не са велосипедни алеи. Често колоездачите използват именно тях за придвижване и то с немалка скорост, което пък се превръща в опасност за пешеходците и най-вече за малките деца. Не навършили 12 години деца може да карат колелото си по тротоара, а на пътното платно те могат да управляват велосипеда си само с придружител, навършил 16 години! Помнете, че ако бутате велосипеда, сте пешеходец! На автомагистрали и скоростни пътища е забранено движението на велосипеди! Всеки велосипед трябва да има изправни: спирачки, звънец, устройство за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и червен светлоотразител отзад, бели или жълти светлоотразители или светлоотразяващи елементи отстрани на колелата, а също светлоотразителна жилетка. Малцина знаят, че за велосипедистите ЗДвП също предвижда парични наказания. С глоба от 50 до 150 лв. се наказват онези, които не спазват предписанието на пътните знаци, маркировката и другите средства за сигнализиране, правилата за предимство, за разминаване, за изпреварване или за заобикаляне, ако от това е създадена непосредствена опасност за движението. От 20 до 150 лв. санкция пък може да отнесе водач, който няма светлини на колелото. Десет лева е санкцията за управление на велосипед без светлоотразителна жилетка. sign-731314_1280 Пешеходците също са сред най-потърпевшите през летния сезон. На пешеходната пътека или движейки се по тротоара или банкета, пешеходецът може неочаквано да се окаже в критична ситуация и да попадне в катастрофа! Като участници в движението по пътищата пешеходците имат права, но и задължения, които са изрично регламентирани в Закона за движението по пътищата. 917 катастрофи с пешеходци са станали през първите шест месеца на тази година, като загиналите са 62-ма, а ранените - 907 души. В сравнение с този период на миналата година има седем убити по-малко. Високият процент на загиналите при този вид пътни инциденти се дължи преди всичко на високата конфликтност между пешеходното и автомобилното движение, особено в големите градове, на пропуски и недостатъци  в организацията на движението и необезопасяване на най-рисковите участъци и кръстовища в населените места, както и на изключително ниското ниво на транспортна култура и дисциплина на пешеходците. За намаляване на броя на жертвите от КАТ съветват пешеходците да се движат винаги по тротоарите или банкетите. Ако няма изградени такива, минувачите трябва да вървят най-отляво по платното, срещу движението, за да ги забелязват. Пресичайте на пешеходните пътеки, използвайте изградените алеи, подлези и надлези, съветват от МВР. При възможност трябва да се използва светлоотразителна жилетка. Законът предвижда финансови наказания и за пешеходците. От 50 до 150 лв. може да отнесе минувач, който изхвърля, оставя или разпилява по пътя предмети; не спазва предписанието на пътните знаци, маркировка, правилата за предимство и др. С глоба 50 лв. се наказва пешеходец, който преминава през загражденията от парапети или вериги, не спазва сигналите на светофара или на регулировчика.    


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.