+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

23

Септември 2015

5281

Кошмар на пътя: КАТ хваща по 1000 неправоспособни и пияни шофьори всяка седмица

СБА СБА

Ваня Георгиева „Неправоспособен водач от Луковит уби на място двама студенти, а тяхна колежка почина по-късно в болница.” „17-годишен взел без разрешение БМВ-то на втория си баща и с трима приятели заминал на дискотека. На връщане шофьорът изгубил контрол над колата и се блъснал с висока скорост в цистерна за вода край Карнобат. На място загинали и четирима.” „Шофьор без книжка, седнал зад волана след употреба на алкохол, бе заловен в Каспичан. Мъжът карал с 1,44 промила, автомобилът бил чужд и без задължителната полица „Гражданска отговорност.” Подобни сюжети от полицейските хроники ежедневно стават водещи новини на вестникарските страници. Не минава ден без някоя подобна случка с пиян или неправоспособен шофьор да не напомни по възможно най-кървавия и трагичен начин за войната по пътищата у нас, при която се самоизтребваме. Притеснителното е, че в случаи като гореизброените очевидно става дума не за друго, а за липсата на страх пред закона, на респект пред органите на реда, на чувство за самосъхранение и най-вече за човешка глупост. А най-лошото е, че това се превръща в някаква „емидемия” на пътя, в заразна болест, с която засега МВР не може да се справи. Всяка седмица Пътна полиция хваща по 600 шофьори без книжки и още над 300 с алкохол зад волана. Само за август и първата половина на септември са заловени общо над 3600 без свидетелства за правоуправление. Това са хора, на които са им били отнети книжките заради алкохол, наркотици или пък са с изчерпани контролни точки. Заловените с промилите пък надхвърлят 1500. Ежедневните полицейски хайки очевидно не стряскат нарушителите – статистиката и за последната седмица отчита, че те си остават постоянна величина. Пак според анализите на КАТ водачите без свидетелства са два пъти по-опасни от тези с алкохол. Загиналите в катастрофи, причинени от пиян шофьор, са под 5%. А по вина на водач без книжка – над 11 на сто. Цифрите са стряскащи. Тази категория шофьори са потенциални убийци, които си играят на руска рулетка с останалите пътници в движението - деца, майки, бащи, опасни са за другите шофьори и за пешеходците. Те се превръщат в потенциални екзекутори не само на самите себе си, но и на техните спътници, които най-често са техни приятели, роднини. Учудващо е колко толерантни могат на бъдат хората към беззаконието. Едва ли има някой, седнал в колата на пиян или неправоспособен шофьор, който да не знае, че най-малкото е в несигурни ръце. Не е ли безразсъдно да повериш толкова лесно живота си на човек с 3 промила алкохол?! Или на такъв, който е с отнета книжка заради това, че преди това е хващан на две-три ракии или да шофира например с 200 км/ч. Как изобщо на някой може да му хрумне да се качи в кола на неопитен шофьор, който няма изградени реакции зад волана и майсторството му се изчерпва с това да е карал няколко пъти по шосето от едното до другото село. Очевидно е, че КАТ има проблем не само с тежките катастрофи и високата скорост, но и точно с тези джигити. Първопричината те да станат толкова много май се крие в това, че неспазването на закона у нас за съжаление вече не е изключение, а норма. Особено за подрастващите и по-младата част от населението. Няма как да се оправдаваме, че закон няма. Има, но доколко наказанията за автоджигитите са адекватни на престъпленията, извършвани от тях?! Законът предвижда сходни наказания за неправоспособните и пияните, което също потвърждава, че те са еднакво опасни за хората. По принцип е голяма рядкост пиян или шофьор без книжка да получи ефективна присъда, стига да не е убил човек. Съдебната практика показва, че магистратите не прилагат закона в цялата му строгост. Обикновено тези нарушители получават пробация или условно наказание. „За почти всеки нарушител е ясно, че е почти безнаказан”, възкликна по този повод наскоро и главният прокурор Сотир Цацаров на дискусия за пътната безопасност в парламента. По съдебните процеси за пътните дела първо се налага пробация, при второ нарушение – условна присъда и едва при шестото нарушение и присъда може да се стигне до някакво по-тежко наказание, подчерта обвинител №1. На същия форум той предложи и супер бърза процедура срещу пияните шофьори и дори провокира дебат дали не трябва те да се арестуват, както е било преди. Става дума за отменен текст от ЗДвП, според който хванатите да карат с между 0,5 и 1,2 промила незабавно били отвеждани в съда и наказвани с до 15 дни арест. Процедурата и сега съществува по Указа за борба с дребното хулиганство, но почти не се прилага. Проблемът е толкова голям, че повече не може да го подминаваме с лека ръка. Може би измина вече цяло десетилетие откакто депутати и пътни експерти лансират разни идеи в търсене на ефективно решение срещу пияните и неправоспособните. Неведнъж дори се е искала незабавна конфискация на автомобила, с който е спипан виновника, независимо дали е бил негов или чужд. Миналата година по предложение на ГЕРБ парламентът прие на първо четене по-сурови наказания за пияни, дрогирани и неправоспособни водачи, независимо дали са причинили катастрофа или не. Мотивът на депутатите за исканата промяна бе черната статистика на КАТ с броя на убитите деца и възрастни. Новите текстове в Наказателния кодекс минаха на второ четене едва преди дни и ще влязат в сила след обнародването им в Държавен вестник. Депутатите решиха шофьор, на когото КАТ е взел книжката за определен период, но въпреки това той продължава да кара, да бъде пращан в затвора не за две, а за 3 години. Освен това се добавя и глоба до 1200 лв. Ако водачът бъде хванат с над 1,2 промила зад волана, се присъждат до 3 г., вместо сегашната 1 година. При концентрация в кръвта между 0,5 и 1,2 промила  глобата за водача се вдига от 300 на 1500 лв. Ако обаче той вече има влязла в сила присъда за същото нарушение, може да бъде пратен в затвора до 2 г. С година повече - от 2 на 3, се увеличава и присъдата за каращите след употреба на наркотици. За причиняване на смърт при катастрофа при особено тежки случаи наказанието се увеличава от 15 на 20 години решетки. Ще вразумят ли новите промени хулиганите на пътя?! Едва ли! Неотдавна обвинител №1 Сотир Цацаров обяви, че не непременно драстичните санкции ще дисциплинират шофьора. Според него водачите ще станат по-отговорни, ако за всяка своя грешка понасят отговорност и то веднага. За престъплението и наказанието думата вече имат прокуратурата и съдът.


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.