+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

21

Октомври 2015

6445

Зимните гуми стават задължителни?

СБА СБА

ОБНОВЕНА КЪМ 24 НОЕМВРИ 2016: От 15 ноември до 1 март шофьорите ще са длъжни да карат с гуми, предназначени за зимни условия или с гуми, чийто протектор е равен или по-голям от 4 мм. Това стана, след като депутатите приеха изменение в Закона за движение по пътищата (ЗДП) на второ четене днес. Компромисният вариант бе избран, за да могат шофьорите да ползват и летните си гуми, стига да не са много изтъркани, тъй като в някои части на България зимата е по-мека.
Законопроект, внесен в деловодството на Народното събрание, предвижда задължаването на шофьорите да използват зимни гуми в периода от 1 ноември до 1 март. Той е внесен от група народни представители от ГЕРБ, Реформаторски блок, АБВ, БДЦ (бившата "България без цензура) и Патриотичен фронт на 8 октомври. Ако законопроектът се приеме, което е напълно възможно, имайки предвид големия брой вносители и подкрепящи, той ще внесе промени в Закона за движението по пътищата и по-специално чл. 139, който вече ще задължава водачите да шофират със зимни гуми. Използването на гуми, предназначени за зимни условия ще бъде в периода от 1 ноември до 1 март. Според вносителите това изискване е съобразено, от една страна, с метеорологичните условия в Република България, а от друга - с притежаваните от този вид гуми характеристики, които при ниска температура се запазват и позволяват по този начин да се увеличи устойчивостта на МПС при движение по заснежен или заледен път. Припомняме ви, че досега единственото изискване бе дълбочината на грайфера да е минимум 1.6 мм. Тази условност даваше на много шофьори увереността, че могат да изкарат зимата и с летни гуми с по-дебел грайфер. Основанието – така ще спестят пари, без да нарушават буквата на закона. В други държави обаче също е въведено изискване за задължителни зимни гуми, например, Австрия, Германия, Италия, Швеция, страните от Прибалтика и дори съседна Румъния. Гроздан Караджов, който е председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в Народното събрание, коментира за Съюза на българските автомобилисти, че "Всички промени в предложения пакет са насочени към намаляване на жертвите по пътищата". Той защити предложения законопроект с довода, че "Причините за честите злополучни случаи по нашите пътища са както превишената скорост, но дори и летните гуми. Затова ние взимаме съответните мерки и даваме шанс на зимните гуми да се намали травматизма по пътищата. Губим над 770 живота годишно и се опитваме да спасим всеки живот със законови мерки". Председателят на Съюза на българските автомобилисти инж. Емил Панчев също се включи в широката напоследък дискусия за зимните гуми, пояснявайки, че "Необходимо е всички да карат със зимни гуми, тъй като шофьорите с летни гуми през зимата са опасни за себе си и другите. Лятната гума не е пригодена за зимни условия, увеличава спирачния път, намалява се коефициента на сцепление и трудно могат да бъдат преодолявани всякакви наклони, дори най-малките. Така автомобилът трудно може да бъде задържан на пътя при сняг и лед. Не трябва да забравяме, че гумите не бива да бъдат по-стари от 5 години, тъй като каучукът остарява и с износването на гумата качествата ѝ намаляват". Всички предложени промени в законопроекта може да прочетете тук. Статията е публикувана на 21.10.2015г.


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.