+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

10

Ноември 2015

44055

Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Сърбия?

СБА СБА

Добре дошли в Сърбия. В Сърбия прошка няма: Два месеца затвор, ако караш със 120 км в Белград Преди време българската Пътна полиция се похвали как е засякла пловдивско „Ауди ТТ” с рекордната скорост от над 250 км на магистрала „Тракия”. Сигурно се питате какво наказание понесе шофьорът? Никакво! Отърва глобата, след като електронният му фиш бе отменен от съда заради това, че в него липсват важни данни. У нас може и да е така, но българските водачи трябва да знаят, че щом минат Калотина и влязат на сръбска територия, прошка няма. Паричните санкции там не са непоносимо високи, но затова пък за много провинения зад волана може да бъдеш отведен пред съда. Трябва да се знае, че за шофиране с над 2 промила алкохол, над 70 км в населено място или за каквато и да е агресия зад волана, която застрашава живота на останалите участници в движението, наказанието е едно: задължителен затвор. Сръбското законодателство предвижда по-строги санкции както за шофьори, така и за пешеходци, ако нарушението, което са извършили, е било в присъствието на дете под 12 години. В последно време много българи пътуват в посока към съседната страна. Затова е добре да бъдат запознати с правилата и наказанията по отношение на пътната безопасност, за да не осъмнат в ареста. Сърбия не е член на ЕС, но гражданите на България могат да влязат на тяхна територия с валидна лична карта или паспорт. Разрешеният престой е до 90 дни в рамките на 6 месеца, а един лев се разменя за около 60 динара. Добре е да обмените пари още преди да потеглите, защото в чуждата страна курсът не е съвсем изгоден. Друга интересна подробност е, че след 22 ч продажбата на алкохол, поне в белградските магазини, е забранена. Първият голям град след границата е Ниш. В момента по тази отсечка тече ремонт - строи се магистрален път, който трябва да свърже аутобана от Белград до Ниш със сръбско-българската граница. По тази причина, който е тръгнал по тази дестинация е добре да мине през участъка преди началото на работния ден. После движението е по-трудно и бавно. Сънародниците ни трябва да знаят също, че разрешената скорост по магистралата е 120 км/ч, независимо, че състоянието на асфалта е направо отлично спрямо например нашата магистрала „Хемус”. Всъщност, ако сравняваме пътната мрежа у нас и в съседната държава, някой би помислил, че преди 16 години не Сърбия, а България е била бомбардирана. В извън населените места ограничението на скоростта е 80 км, а в населените - 50 км.  Има въведена и т.нар. Зона "10" - зона със забавено движение с ограничение на скоростта 10 км/ч. В  Зона "30" и зона "Училище" пък разрешената скорост е 30 км/ч. В столицата Белград е разрешено да се кара само с до 50 км в час. За сравнение в София ограничението е 50 км, но има участъци, където може да вдигаш законно и до 80 километра. В Белград впечатление прави уличното движение – там големи задръствания по улиците и булевардите няма. Причината за това може да е в по-малкия брой автомобили, отколкото в нашата столица. По-вероятно обаче това се дължи на добрата инфраструктура. Над реките Сава и Дунав има издигнати мостове, част от които имат по няколко нива и поемат голяма част от автомобилния поток. Трябва да се знае, че през 1999 г. някои от тези пътни съоръжения са били разрушени при натовските бомбардировки, но след това са били изградени наново. В Сърбия през цялата година е задължително шофирането с включени къси светлини. Важна подробност, която нашенците трябва да знаят особено през този сезон. е, че в периода от 1 ноември до 1 април автомобилите трябва да са оборудвани с четири зимни гуми. Местни полицаи обясниха пред СБА, че това правило важи от 2010 г. насам. Правилникът обаче допуска при липсата на лед или сняг моторното превозно средство да бъде и с летни гуми. Дебелината на протектора в този случай трябва да е най-малко 4 мм. У нас в момента няма изискване за зимни гуми, а дълбочината на грайфера е едва 1,6 мм. Всяко возило трябва да притежава и комплект за спешна помощ, а за зимния период – вериги за сняг, както и резервни крушки. На територията на Сърбия е задължително поставянето на светлоотразителна жилетка при излизане на водача от автомобила извън населените места, информират от нашето Външно министерство. Както вече стана ясно, там задължително наказват със затвор шофьорите за превишаване с над 70 км в градове и села. Същото е наказанието и за управление МПС без необходимата за това категория, за превишение с над 60 км в Зона „30”, за движение нощем без включени светлини и др. У нас затвор за висока скорост няма, но има предложение, внесено в парламента, с лишаване от свобода да се наказва управлението на автомобил с над 60 км над допустимата скорост. В момента най-строго се санкционира превишаването с над 50 км - глобата е 350 лв. и три месеца лишаване от правоуправление, като за всеки следващи 5 км/ч над позволеното глобата се увеличава с по 50 лв. В Сърбия глоба от 15 000 до 30 000 динара (125-250 евро) или 30 дни лишаване от свобода застрашава онзи шофьор, който си позволи да премине през жп прелез при спусната бариера. Същото е наказанието при спиране или обратен завой на магистрала или автомобилен път, преминаване на червен сигнал на светофара, возене на предната седалка на дете под 12 години, неспазване сигналите на регулировчика, управление на нерегистрирано МПС, изпреварване в тунел или на непрекъсната осева линия. 5000 динара глоба се налага за управление с прекалено ниска скорост, с което се пречи на движението, както и за неизползване на предпазни колани, които са задължителни и за задните седалки. В България санкцията за непоставени колани е 50 лв. При шофиране с алкохол от 0,3 до 0,5 промила наказанието е 5000 динара (над 40 евро). А с 0,5-1,2 промила глобата е между 6000 и 20 000 динара. Освен това се отнемат 10 точки от талона, а книжката се взима за период от 6 до 12 месеца. За повече от 2 промила наказанието е 15 дни затвор и 14 точки. В България за шофирането с над 1,2 промила по закон предвижда от 1 до 3 г. затвор. На практика обикновено нарушителите се разминават с пробация или условна присъда. Само при рецидиви, причиняване на телесни повреди или смърт магистратите могат да дадат ефективна присъда. В съдебната практика обаче често и при толкова тежки случаи присъдата е условна. В съседната страна за агресивно управление се дава затвор от 30 до 60 дни, а ако това е довело до ПТП - затвор от 45 до 60 дни и 17 т. За пешеходците преминаване на червен сигнал струва 5000 динара, а ако е в присъствието на дете до 12 години – от 15 000 до 30 000 динара. Използване на мобилен телефон при преминаване на пешеходна пътека се наказва с 3000 динара (25 евро), а ако е в присъствието на дете до 12 години – от 6000 до 20 000 динара. В случай, че минувачът е със слушалки в двете уши – санкцията е 3000 динара, а ако е в присъствието на дете до 12 години - 6000-20 000 динара. У нас такива текстове в закона няма. Българите трябва да знаят, че полицията не взема пари, а само пише констативен протокол (акт) на място. Наказателно постановление се издава от съдия за нарушения. Камерите на полицията са с фискални модули и няма възможност да се правят компромиси, съобщават още от Външно министерство. Местните хора твърдят, че тамошните полицаи не се крият в храстите с патрулките като българските си колеги. За съжаление, и с тях понякога има начин да се оправиш без да стигаш до глоба и съд. Сърбите обаче съветват българите да не рискуват с даването на рушвети, за да не приключат ваканцията си в килията на някои полицейски арест. автор: Ваня Георгиева Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Австрия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Унгария?


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.