+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

07

Декември 2015

14054

Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Германия?

СБА СБА

Добре дошли в Германия. Шофьорските глоби в България са по-солени, отколкото в Германия В България е всеизвестен митът, че Германия - страната на автомобилните гиганти, е рай за любителите на високите скорости. На теория това е вярно, но на практика не винаги е така. Преди месеци български бизнесмен пусна в интернет клип, за да демонстрира как шофира ”Ауди” с 333 км в час по двулентов път. Видеото отприщи вълна от недоволство, а търговецът чрез медиите се опита да успокои обществеността, като обясни, че то може да е правено в държава, където няма ограничение на скоростта. Например в Германия, където и с 400 км да караш, не нарушаваш закона. Това може и да е така, но се отнася само за аутобаните, стига да няма табела, която да обозначава някаква определена скорост. За останалите пътища в западноевропейската страна за неспазването на скоростните режими глобите са солени. Правилото, че по магистралите в Германия няма горна граница на скоростта, е в сила от 1953 година. Общата дължина на шосетата в тази държава е над 650 000 км. Междуградските пътища са над 231 000 км, като от тях близо 13 000 км са магистрали. Само на една част от тях обаче може да се кара без ограничения, с посочена препоръчителна скорост. В много повече участъци има поставени табели с фиксирана максимална скорост и всеки, който я превиши, „гори” с глоба и отнемане на точки от талона. Пътните ограничения в Германия за леки коли са 50 км/ч в населените и 100 км/ч в извън населените места. Трябва да се има предвид също, че край пътищата има монтирани около 3500 стационарни и над 14 000 мобилни радарни системи. Ежегодно чрез тях се събират милиони евро от шофьорски глоби. В Германия периодично възниква дебат дали да се въведе ограничение на скоростта или не. Повечето граждани и политици са против, тъй като статистиката отчитала, че най-много катастрофи ставали не по аутобаните, а по националната и регионалната пътна мрежа. Тоест скоростта, според тях, не е най-силният фактор за автомобилните злополуки. За германците много по-силен аргумент за приемане на допустима скорост по аутобаните е, че така биха се намалили вредните емисии във въздуха. Все пак и досега тази страна е единствената в Европа, в която в определени участъци няма ограничение в километрите. Иначе, ако сравняваме размерът на глобите в България и Германия, се оказва, че у нас за някои нарушения ни бъркат по-дълбоко в джоба. Разбира се, когато се прави подобно сравнение не трябва да се взима предвид само стойността на парите, а да се отчете и стандартът на живот в двете държави. Според европейската статистическа служба „Евростат” минималната работна заплата в България е към 200 евро, а в Германия – близо 1500 евро.   Ето и няколко примера за по-скъпите глоби у нас. Използването на джиесем по време на шофиране или превозването на деца без да са добре обезопасени там се наказва със 70 евро глоба (предишната глоба е била 40 евро), а у нас - с 50 лв. (25 евро). Преминаване на червен сфетофар се наказва с 90 евро, а в България със 100 лв. (близо 50 евро). Преминаване при над 1 секунда светещ червен сфетофар с нанасяне на щета на друг участник в движението се санкционира с 360 евро, 1 месец без книжка и отнемане на 4 точки от талона (лимитът е 18 контролни точки). В нашия Закон за движение по пътищата (ЗДвП) няма подобен текст.   При неправилно паркиране или престояване у нас санкцията е 20 лв. (чл.183, ал.2), в Германия – 10 евро за неправилно паркиране до половин час. Пак с 20 лв. се наказва шофьор, който не спира на пътен знак „Спри”, отнеме предимство или неправилно изпреварва. В Германия за неспазеното предимство санкцията е доста по-висока - 80 евро. А за неспиране на знак „Стоп” - 50 евро, става ясно от информация на външното ни министерство. Според немския закон превишаването на допустимата скорост в населени места с 10 км се наказва с 15 евро, а в България – с 20 лв. Превишението с до 50 км пък се санкционира с 200 евро, един месец без книжка и отнемане на 4 точки. А у нас – с глоба от 300 лв. Превишаването на допустимата скорост в населени места с над 70 км/ч се наказва с 680 евро, отнемане на 4 точки и на свидетелството за управление за срок от 3 месеца. Според сега действащия закон у нас за такава скорост водачът би трябвало да отнесе 550 лв. глоба и да остане без книжка за три месеца. Експерти от МВР искат за подобно провинение шофьорът да бъде наказван със затвор. В Германия през зимния сезон зимните гуми са задължителни, а при нарушение на изискването глобата е 70 евро. В страната ни все още зимните гуми не са вкарани в закона, но предстои това предложение да бъде разгледано и гласувано в парламента. В немския закон има описани още много нарушения, каквито в българския няма. Тази констатация се отнася както за шофьори на автомобили, така и за велосипедисти. Така например колоездачите се наказват с 25 евро, ако по време на движение говорят по джиесем. За движение в пешеходна зона глобата е между 15 и 30 евро. За преминаване на червено санкцията е 45 евро, за велосипед без фарове - 20 евро, а без звънец - 15 евро. Пешеходците пък следва да знаят, че трябва да спазват предимството на колоездачите на специално маркираните за тях ленти на пешеходните пътеки (обикновено са маркирани в червен цвят). „Направете всичко необходимо да се запознаете с местните правила за движение”, съветват от Външно министерство. Ако все пак смятате, че може да ви се размине, знайте, че пътните глоби преследват шофьорите в целия Европейски съюз. Преди месеци в изпълнение на евродиректива българските депутати вкараха в пътния закон текст (чл.189а от ЗДвП), който предвижда административната санкция, наложена в която и да е страна от Съюза, да се изтърпява от лицето в държавата, в която живее. Директивата се отнася за осем нарушения – шофиране под въздействието на алкохол или наркотици, преминаване на червен светофар, превишаване на скоростта, шофиране в буслента, използване на джиесем по време на управление на МПС и др. Така че не се учудвайте, ако някой ден ви повикат в КАТ, за да платите глоба от примерно 100 евро, която ви е била наложена в Германия или някоя друга страна-членка на ЕС. автор: Ваня Георгиева Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Македония? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Гърция? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Сърбия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Австрия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Унгария?


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.