+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

12

Януари 2016

8866

СБА обучава шофьори от 56 години

СБА СБА

СБА разполага със собствени полигони за обучение на шофьори От 1 октомври 2015 г. теоретичните изпити за шофьори в страната се провеждат вече единствено на таблети. Електронното решаване на листовки от кандидат-водачите бе въведено основно по две причини: за да се пресече корупцията и за да се подобри безопасността на движението. Промяна във въпросите няма, те са като в хартиените листовки, уверяват от автомобилната администрация. Паралелно с въвеждането на тази новост обаче предприемчиви ИТ специалисти разработиха уж за улеснение на курсистите програми с електронни листовки, които се разпространяват в интернет. В тях се срещат и неточности, така че хората трябва да бъдат много внимателни, да се допитват до компетентни инструктори и най-вече да не правят компромис с школата, в която са избрали да се обучават. Според сега действащите наредби в България обучението за придобиване на шофьорска книжка за най-масовата категория Б (леки, лекотоварни и товарни автомобили с тегло включително и товари до 3,5 тона и до 8 места) включва 40 учебни часа по теория и 31 учебни часа практика. За водачите, които имат категория Б, но искат да придобият и категория А, А1 или А2 трябва да минат 4 учебни часа по теория и 20 учебни часа практика. От тях 16 учебни часа са на полигон, а 4 часа - задължително каране в градски условия. Полигонът не е задължителен за категория Б, разясни Ивайло Славков, управител на клона на Съюза на българските автомобилисти в столичния квартал „Лозенец”. В последните месеци, особено през миналото лято, в учебните центрове на СБА се забелязва бум на желаещи да изкарат курсовете за мотористи. Прави впечатление, че все повече жени се записват за придобиване на категория А, А1 или А2 (за управление на мотоциклети с различен обем на двигателя). Една от причините хората да предпочитат СБА, за да изкарат курсовете, е, че там се предлага отлична подготовка от преподаватели с дългогодишен стаж. Друга важна причина е, че Съюзът е сред малкото, които притежават собствени полигони за обучаване на водачи. СБА обучава шофьори на моторни превозни средства от 1960 г. насам. В момента организацията разполага с над 23 обучителни центъра с учебни автомобили в цялата страна. Само в София те са три: в ж.к. „Младост”, в кв. „Лозенец” и в ж.к. „Овча Купел”, като първите два разполагат с полигони. Преподавателите в школите са с по 20-30 години трудов стаж като инструктори, а това е сигурна гаранция, че имат достатъчно стабилен опит и знания зад гърба си, които да предадат на своите курсисти. Марките на учебните автомобили са „КИА”, „Сузуки”, „Рено”, „Шкода Октавия”, "Опел". А на мотоциклетите - „Хонда”, „Ямаха”, „Кавазаки”. „Девизът в работата ни е: „Да научим водачите да управляват добре на съвременно ниво. Да карат така че във всеки момент да избягват ПТП и да бъдат толерантни на пътя”, единодушни са инструкторите от учебния център в „Лозенец”. Това да попаднеш на добър и компетентен преподавател, който да ти даде важни практически съвети при кормуването и тълкуването на закона, е не просто полезно, а задължително. В теоретичната част от обучението инструкторите на СБА разясняват на курсистите правилата за движение и закона, рисуват кръстовища и ситуации, дават препоръки. В крайна сметка учителите се чувстват удовлетворени от своята работа, защото много често учениците им водят при тях други курсисти, което означава, че самите те са останали доволни. След задължителните часове по теория и практика следват вътрешни изпити. Който изкара препитването в учебния център, се явява на същинския изпит пред комисия от ИААА (позната като ДАИ). Важно е да се знае, че за разлика от други школи, СБА не събира допълнителни средства за теоретичното и практическото обучение в рамките на курса, както и за вътрешните изпити. „Курсистите, които научат хартиените листовки, в 99 % от случаите изкарват изпита и на таблет. На електронното устройство можеш да правиш корекции, докато на листа - не”, казва Ивайло Славков. Той не е съгласен, че подготовката на новопридобилите книжки шофьори е слаба и това е причината за многото катастрофи с убити хора у нас. „Най-големият проблем е слабият контрол от страна на полицията, смята Славков. - Шофьорът прави нарушение, когато види, че другите водачи също нарушават закона и после никой не ги санкционира. Той си казва: „Онзи гази правилата и никой не го глобява. Защо тогава аз да ги спазвам?!” Според Славков новите шофьори сега са много по-подготвени теоретично и имат много по-добри умения зад волана, отколкото преди едно десетилетие например. В последните години са се завишили критериите. Днес доста повече време отнема да се научат листовките и да се вземе книжка. При електронното решаване на листовки въпросите могат да бъдат поне 1200. Някои от тях се повтарят, но компютърът ги конфигурира по различен начин. Един въпрос пък може да съдържа един, два или три верни отговора от общо четири възможни. Всичко това прави теоретичния изпит много по-сложен, изисква повече четене и тренировъчно решаване. На вечния въпрос мъжете или жените са по-добри шофьори инструкторът с над 30 г. стаж, отговоря: „Първо, какво значи добър шофьор?! Един човек може да кара с 40 км в час, но да не може да се справи с обикновена ситуация на пътя. Друг пък може да кара по-бързо, но пък да притежава добри рефлекси, за да избегне рискова ситуация и  катастрофа. За мен добрият шофьор трябва да спазва закона, да е толерантен към другите на пътя, да избягва ситуации, които застрашават живота на останалите”. Преподавателите на СБА съветват шофьорите никога да не пренебрегват тези три простички правила и пожелават на всички на добър път през Новата година. Още информация за учебната дейност на СБА може да откриете на сайта на организацията, където има поместена информация с адреси и контакти за всеки обучителен център в страната. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.