+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

19

Януари 2016

11453

Колко скъпо излиза да имаш собствен автомобил?

СБА СБА

Да си собственик на автомобил, дори и евтин, всъщност си е едно скъпо удоволствие в България. Малцина са шофьорите, които си правят точна сметка какви средства поглъща ежегодно автомобила им. Много хора си мислят, че разходът за гориво е основен, но те забравят за многото други неща, за които плащат, но не им обръщат внимание. Обикновено в края на годината, когато отново дойде ред за голямото вадене на средства за такси и застраховки, темата за това колко пари „яде” колата ни хваща за гърлото и неусетно си припомняме старата поговорка: „Колата е ГОЛЯМ БИРНИК”. Тази година разходите ни ще набъбнат още повече заради по-високата цена на винетката и очакваното близо 10-процентно увеличение на задължителната застраховка „Гражданска отговорност”. Говореше се, че покрай промените в Кодекса на застраховането стойността на този вид полица ще се понижи. Експерти обаче очакват леко поскъпване. Колко струва удоволствието на притежаваш свой автомобил? Ще се опитаме да направим приблизителна сметка с уговорката, че все пак шофьорите карат различен клас и марка возило, с различна година на производство и съответно амортизираност, изминават различни километри и др. Едни ползват МПС в столицата, където трафикът е ужасяващ, а други в провинцията. Има съботно-неделни шофьори, както и такива, които не слизат от превозното си средство. От съществено значение е също дали колата е току-що купена (тогава разходите са многократно по-високи) или пък се ползва отдавна. На практика трудно можем да поставим всички под общ знаменател, но истината е, че дори да стои само пред блока колата пак гълта пари. Все пак всеки сам може да си направи сметка за своя автомобил, за да види колко пари от семейните доходи му поглъща това удоволствие и дали то отговаря на бюджета му. След като изчислите всичките си разходи и пропътуваните разстояниия през годината, ще можете да пресметнете и колко пари в действителност ви излиза един километър пробег. Защото обикновено шофьорите си правят сметки колко да речем струва едно пътуване от София до морето и пресмятат, че е примерно към 20-30 ст. на километър. Когато калкулирате всички разходи по заплащането на задължителните такси и полици, на прегледите, купуването на консумативи, гориво и ги разделите на изминатите годишно километри, ще видите, че всъщност един 1 км пробег излиза в пъти повече. Да не забравяме също, че с всяка измината година превозното средство се обезценява с едно 10-20 %. Тоест ако сте го купили за 7000 лв. миналата година, тази ще е с поне 700 лв. по-евтино. Или казано по друг начин, направили сте вложение, което с всяка изнивата година губи от стойността си. Но както се казва, всяко удоволствие си има цена. За какво „гълта” пари един автомобил
  1. Застраховка „Гражданска отговорност” + Автокаско 2. Данък МПС + Винетка 3. Годишно обслужване + евентуални ремонти 4. Гориво + автомивки + аксесоари
В България масово се карат по-стари коли, затова като база за нашите изчисления ще вземем един 10-годишен автомобил. За да сте напълно изряден и без притеснение да изкарате колата на улицата, на първо място трябва да платите Гражданската отговорност. Различните брокери предлагат различни цени, но горе-долу сумата за този вид полица е приблизително към 200 лв. Относно другата полица „Автокаско” има шофьори, които я избягват точно, защото смятат, че старичката им кола не заслужава да се прави такъв голям разход. Други обаче не пропускат да сключат и такава застраховка, защото особено в голям град като София  рискът да ти ожулят бронята или не дай боже да претърпиш по-голяма щета при катастрофа не е малък. Този вид застраховка е към 400-500 лв. Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка. Както знаете, от тази година цената на годишния стикер за леки автомобили е вече с 45 % по-висока – 97 лв. вместо досегашните 67 лв. за правото да ползваме републиканската пътна мрежа. Отделно шофьорите плащат в общините по местоживеене и т.нар. пътен данък (това е вид местен данък върху превозното средство, който се обслужва от общинската администрация). В сайта на НАП има калкулатор, с който може да изчислите такъв данък за автомобила си дължите. Необходимо е само да нанесете данните за общината, годината на производство, киловатите, дали има катализатор и др. (Виж  http://nap.bg/page?id=529) За 10-годишен автомобил без катализатор и мощност от 74 kW в столицата ще платите близо 75,50 лв. А  в Пазарджик под 60 лв. Ако колата е примерно към 120 kW – то данъкът ще бъде близо 280 лв. в столицата, а в Пазарджик – 360 лв. Оттук нататък следва вадене на пари за:
  • Смяна на масла и филтри - между 50 и 100 лв. за среден клас кола (веднъж годишно при пробег от 10 000 км). Марката на колата също има значение, защото консумативите например  за „Фолксваген Голф” са едни, а за „Тойота” – други.
  • -Гориво – минимум 2000 лв. при пробег 10 000 км (ако колата е на бензин).
  • Годишен технически преглед – 40-50 лв.
  • Комплект зимни (те не са задължителни у нас, но се готвят законови промени в тази посока) и комплект летни гуми –  над 500 лв. за по-евтините модели. Експертите съветват  през 4-5 години гумите да се подменят, дори да не са с много изтрит грайфер, защото променят своите качества. При срок за ползване от 5 г. и цена от  500 лв., излиза, че гумите ни излизат годишно по 100 лв.
  • Акумулатор – стотина лева. Той се сменя пак на около 3-4 г. (средно по 25 лв. на година).
  • Поне веднъж годишно смяна на свещи, крушки, антифриз, спирачна течност – около 100 лв. с труда
  • Диагностика ( веднъж годишно) – 30 лв. единична цена
След като калкулирахме всичките разходи, сметката по поддръжката на автомобила излезе близо 720 лв. и то взимайки под внимание минималните, а не максималните суми за услугите и консумативите. На месец това прави средно по около 60 лв. А сега направете сметка от колко години притежавате своя автомобил и умножете по толкова разходите, за да видите колко ви тежи на бюджета колата. По-нагоре отбелязахме ориентировъчните  разходи, които се правят за гориво и Автокаско (те са най-големи). Те обаче са изключени от нашата сметка. Ако ги добавите към калкулацията за вашия автомобил, ще видите, че той поглъща още по-голям дял от месечния ви бюджет. Не са сложени още разходите за автомивка, за купуването например на чистачки, за препоръчителните профилактични прегледи преди началото на зимата и преди потеглянето на дълъг път за морето или пък например за ваканция в Гърция. Разбира се, най-много човек се харчи, ако изникне някакъв ремонт, което е ежедневие при остарелия автопарк у нас. Сметката скача с поне още толкова, ако сега сте си купили кола и отивате да я регистрирате в КАТ. Това също е съпроводено с харчене на средства, защото освен  табели се заплаща още екотакса, сменят се консумативи, поставя се аларма и какво ли още не. Притежаването на автомобил наистина е скъпо удоволствие в най-бедната страна от Европейския съюз. В днешно време обаче да имаш превозно средство е не глезотия, а необходимост. Заради това хората са готови да се лишат от много други неща в ежедневието си, но не и от колата! автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.