+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

01

Февруари 2016

4868

Закон или бяла захар срещу катастрофите?

СБА СБА

„Лада Нива” на Гражданска защита пъпли с бавна скорост, а от прозореца на автомобила плахо подава глава млада жена и ръси асфалта на Нова Загора с бяла захар. Кратко съобщение, публикувано на официалния сайт на общината, обяснява донякъде необичайната гледка. А именно: във връзка със зачестилите катастрофи със смъртни случаи в региона кметът Николай Грозев разпоредил главните пътища в Новозагорско да бъдат поръсени с 50 кг захар. Случката е от миналата пролет, а поводът – две тежки катастрофи в рамките на една седмица, при които загинаха двама гранични полицаи и двама младежи. "Чувал съм, че има древно предание, не знам дали и Баба Ванга не го е казала, че когато се поръси със захар се гони лошата прокоба. Както хората ходят в църквата да запалят свещ, така в Нова Загора ще ръсят захар по пътищата”, бе обяснението на кмета. Водосвети, молебени, курбани и древни поверия от години се изпълняват по пътищата на страната, покраи които страшно стърчат мраморни паметници на хиляди мъже, жени и деца, станали жертви на  войната по пътищата. Чудно е само какви начини измислят в мъката си хората, за да спрат безумството. Връщат се векове назад в опит да озаптят бесовете на някои шофьори, след като държавата в лицето на всички компетентни органи и институции, представена от незнайно колко на брой представители на трите власти очевидно не успява. „Всеки подценява проблема „пътна безопасност“, а това трябва да е перманентна тема в обществото” - думите са на бившия шеф на КАТ Алекси Стратиев и сякаш най-точно описват ситуацията. У нас по темата с тежките катастрофи и лошите шофьори се говори обикновено след някоя жестока трагедия или по повод на някоя безогледна агресия. Предизвиква се обществена дискусия, която после бързо утихва. Мнозина се правят на реформатори, създават се работни групи, предлага се дежурният пакет от мерки, но всичко е някак си хаотично, спорадично и ниско ефективно. Такива са и законодателните промени, както и подзаконовите такива. Ето пример: Миналото лято в наредба бе записано, че специални знаци ще сигнализират шофьорите за дебнещите ги камери на КАТ, а сега вече се заговори, че тези табели ще бъдат отменени, тъй като било безсмислено да се предупреждават водачите. А какво да кажем за писания „на коляно” текст в ЗДвП, отнасящ се за електронния фиш, който стана причина съдии от цялата страна масово да отменят наказанията за превишена скорост. Е, наложи се през 2014-та да бъде пренаписан, за да има смисъл от него. Законът за движение по пътищата (ЗДвП) е променян близо 60 пъти от неговото приемане през 1999 г. до днес. Само през 2015 г. народните представители го прекрояваха два пъти. В края на годината бяха внесени цели три нови проекта за изменения и допълнения, но времето не стигна да влязат в пленарна зала. Няколко пъти досега е дописван и Наказателният кодекс, където са вкарани сурови наказания за пияни водачи или шофьори убийци. Всичко това  уж е в името на затягане на контрола и за намаляване на пътния травматизъм. Резултатът от напъните на парламентаристите и на службите за контрол обаче засега е повече от тревожен. 2015-та завърши с 680 души загинали и 8946 ранени. А това е с 20 повече, отколкото през 2014 г., и със 79 повече, отколкото през 2013 и 2012 г. Статистически се връщаме пет години назад вместо да вървим напред. Тоест отдалечаваме се от Националната стратегия за подобряване на безопасността на движение по пътищата за периода 2011-2020 г., която предвижда намаляване с 50 % на жертвите в катастрофи. Излиза, че наливаме от пусто в празно. Коват се закони, пишат се наредби, изсислят се стратегии, за да се вдига дим в публичното пространство. Единствено само истински компетентните експерти по пътна безопасност настояват да се напише един изцяло нов закон, а не да се правят кръпки по стария. Хубаво е съдържанието в него да е написано от разбиращи експерти, а не от случайно попаднали „калинки” в Народното събрание. Както стана ясно, в парламента ред за гласуване чакат три нови законопроекта. Депутатите вече са на работа след почти месец ваканция и вероятно в скоро време ще се заемат отново да преправят сега съществуващия Закон за движение по пътищата. В проектите присъстват и няколко много важни идеи, облечени като законови текстове най-вече заради обществената нетърпимост. Накратко най-важните предложения на работните групи предвиждат: затвор от една до три години за превишение на скоростта с над 60 км/ч, служебно спиране от движение на коли, които са карани от шофьори без книжка или употребили алкохол, криминализиране на гонките и увеличаване на глобите за най-тежките нарушения. Предвижда се  повишаване на санкциите за алкохол и наркотици. В определени случаи - например, ако бъде отказана проба от водач, който вози пътници, санкцията ще достигат до 4000 лв. (сега максимумът е 2000 лв.). На шофьорите и на собствениците, които са им предоставили автомобилите си, ще бъдат налагани и непознати досега у нас принудителни мерки - сваляне на табелите и отнемане на регистрацията за срок от 6 месеца до 1 година. Въвежда се също понятието млад водач – със стаж под 2 години, както и други допустими норми за алкохол. Иска се също зимните гуми да станат задължителни през зимния сезон. Няма спор, че част от текстовете са добри и полезни, по други ще има дебат. Лошото обаче е, че не се предлага решение за няколко много съществени проблема: за лошата подготовка на кандидат-шофьорите, за ниската събираемост на глобите, за скъсяване на времето между провинението и наказанието на виновните шофьори и т.н. Другият голям проблем  е контролът. Ще има ли воля перманентно обвиняваната в корупция Пътна полиция да изпълнява буквата на закона или ще използва палката-слънчоглед като хранилка. Честно би било да споменем също, че въпреки желанието на всички институции да ограничат войната по пътищата,  държавата не извади нужните пари, за да се купи още техника за контрол на пътя. В момента КАТ има  едва 25 стационари камери и 148 мобилни снимащи радари, които трябва да покриват около 20 000 км пътна мрежа. Пари не бяха дадени и за единен център за обработка на електронните фишове. Пътна полиция  разполага с около 2000 служители в страната, които имат право да спират и да проверяват по Закона за движение по пътищата. Срещу скромния брой униформени  стои армия от над 3 милиона шофьори. По-голямата част от тези водачи са изрядни, но да не забравяме, че между тях има и друга категория водачи -  агресори, хулигани и т.н. Да припомним също, че всяка седмица полицията залавя по 1000 пътни „джихадисти”, които карат пияни, дрогирани или без книжки. Можем само да гадаем на колко други им се разминава! автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.