+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

04

Февруари 2016

12419

Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Словакия?

СБА СБА

В Словакия: До 5 г. без книжка, ако те хванат с под 1 промила алкохол Наричат Словакия „Тигърът от Татрите”. И това не е случайно: 23 години след като получи своята независимост от социалистическа Чехословакия, днес тази държава е сред най-бързо развиващите се икономики в Централна и Източна Европа. Реформите, умното усвояване на средства от Европейския съюз и целенасоченото инвестиране в инфраструктура и благоустройствено развитие правят Словакия добър пример за напредък. Особено за нас, българите. С население от близо 5,5 милиона жители и площ от почти 49 000 кв.км. тази държава е постигнала много. Там се срещат удивителни гледки. Много селца са запазили своя автентичен вид. Старинната част на столицата Братислава (над 450 000 жители) е особено красива и величествена, запазила в себе си невероятния дух на миналото. Истинско удоволствие е човек да се разходи по малките улички, където никой за никъде не бърза. Братислава е известна и с това, че живее сгушена между други забележителни европейски столици – Виена (на час път с кола), Будапеща (два часа път) и Прага (4 часа път). Ако случайно ви се случи да пътувате дотам с кола, трябва да познавате някои основни законови правила, както и други характерни особености за живота там. Нивото на престъпност не е по-високо от средното за ЕС, съобщават от българското Външно министерство. Оттам обаче призовават за повишена бдителност, тъй като не са изключени кражби на документи или ценности при пътуване в обществения транспорт или при разходки в тъмната част на денонощието. Българите трябва да знаят, че там кримиконтингентът прилага същите трикове, както у нас. Бандити дебнат шофьорите на бензиностанции, повреждат гумите им, а после ги обират. Както и у нас, там също крадат предните номера на автомобили, които после се използват при извършване на престъпления. От 1 януари 2016 г. Словакия, подобно на Унгария, въведе електронни винетки за леките автомобили. Винетките важат за магистралите и първокласните пътища като цените се запазват: 10-дневна – 10 евро; 30-дневна – 14 евро; годишна – 50 евро. През 2014 г. транспортното министерство на Словакия промени обхвата на пътищата, за които МПС и композициите от МПС с тегло над 3,5 т дължат пътна такса под формата на „електронно мито”. Взето е решение за 4 участъка, които са включени в чертите на Братислава, да бъде събирана нулева ставка на митото, с което на практика те са изключени от мрежата на пътни участъци, за които са дължи такса. Размерът на глобата, налагана за шофиране без техническо устройство за отчитане на изминатите километри или без заплащане на „електронно мито”, се увеличава от 700 евро на 1500 евро, а в случаите на оспорване на нарушението – 2250 евро. Бордовото устройство за отчитане на километрите се наема от специални пунктове или бензиностанции. В Словакия е абсолютно забранено шофирането след употреба дори и на една капка алкохол. Законът предвижда нула промила за всички категории водачи. През цялата година е задължително да се кара на къси светлини. Пътните полицаи са строги и към изискването за използването на всички предпазни колани в колата. В населените места разрешената допустима скорост е 50 км/ч, извън населените - 90 км/ч, а на магистралите 130 км/ч. Глобите, предвидени в местния Закон за движение на пътищата, не са щадящи за нарушителите. Така например санкцията при липса на винетки е от 50 до 200 евро на място с фиш и от 100 до 500 евро – с акт и наказателно постановление. Пътните полицаи не могат сами, без служител на Националната магистрална агенция, да налагат глоби за липса на винетки. Това се отнася за превозни средства с общо тегло до 3.5 тона. Останалите возила заплащат електронно магистрално мито. За едно от най-честите нарушения – неспиране на знак „Стоп”, санкцията е 150 евро. За навлизане в забранена скорост - 100 евро, за използване на антирадар – 150 евро. В случай, че не дадете предимство на пешеходец, стъпил на зебра, наказанието е 50 евро, а ако създадете опасност за живота му – 150 евро. При използване на джиесем по време на шофиране санкцията е 50 евро, а за използване на нецензурни думи спрямо други участници в движението – 30 евро. Ако моторист бъде хванат да яде, пуши или пие дори вода, докато управлява возилото си, го очаква 50 евро глоба. За шофиране без колан или в насрещното – наказанието е 50 евро. Шофьор с до 1 промила алкохол се наказва след доклад на полицейски орган. Ако нарушението не предвижда наказателна отговорност, водачът ще бъде санкциониран по административен ред. Глобата е от 200 до 1000 евро и забрана за шофиране до 5 години. Над 1 промила водачът носи наказателна отговорност като в общия случай го заплашва до 1 г. затвор. При управление на автомобил с от 55 до 60 км над разрешената скорост санкцията е 650 евро. Над 60 км превишение вече случаят се разглежда от разследващите органи. Изброените по-горе нарушения се наказват по административен ред, като размерът на глобите важи само ако водачът не го оспорва. Когато има възражения, Инспекторат по транспорта определя каква да бъде санкцията. При най-тежките провинения наказанията се определят след разследване, а при случаите, когато се носи наказателна отговорност, наказанията се определят от съда. От нашето Външно министерство уточняват още няколко много важни подробности:
  • Водачите имат право да поискат акта, който им е представен за подписване, да бъде на български език или да бъде повикан преводач.
Служителите на специализираната полиция имат право да задържат шофьорската му книжка само ако:
  • водачът е пиян, превозва опасни предмети, наркотици и т.н.
  • Съставен му е акт за глоба и той го е подписал, но отказва да заплати глобата веднага.
автор: Ваня Георгиева Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Франция? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Италия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Германия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Македония? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Гърция? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Сърбия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Австрия? Какво трябва да знаем, ако пътуваме до или през Унгария?


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

08.05.2025
Делегация на СБА в Мароко

Делегацията на СБА проведе ползотворни срещи с президента на ФИА и ръководители на отдели и комисии във федерацията.

23.04.2025
Как да паркираме на заден ход? По-сложните маневри (част 2)

В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.

15.04.2025
Дигиталната шофьорска книжка - какво знаем до момента

Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.