+359-2-9357935
info@uab.org
  • flagBG
    • flagEN
  • Вход
logo
  • Новини
  • Членство
  • Абонамент
  • Пътна обстановка
  • Услуги
    • Членство и абонамент
    • Пътна помощ
    • Технически прегледи
    • Застраховане
    • Учебна дейност
    • Допълнително обучение
    • Международни документи
  • За членове
    • Подновяване на карта
    • Активиране на карта
    • Проверка на карта
    • Отстъпки
    • Често задавани въпроси
  • Контакти
Fia
ARC

09

Февруари 2016

7668

КАТ иска глобите с електронен фиш да се обявяват в интернет

СБА СБА

Глобите с електронни фишове да се качват в интернет, ако нарушителят не е открит на адреса си.  По този начин шофьорът няма да може да се измъква с обяснението, че не си е платил санкцията, защото не му е била връчена и той не е знаел за съществуването й. Водачът ще ползва по-голяма отстъпка за плащане в срок до 14 дни – вместо 70 %, той ще дължи само 50 на сто от предвидената в закона парична санкция. Предложенията са включени в проект за изменение на Закона за движение по пътищата, внесен в Народното събрание. Важните промените, които целят да увеличат събираемостта на глобите и да дисциплинират шофьорите, са записани в  чл. 189 от ЗДвП. Сега съществуващият текст на ал. 5 за електронния фиш се допълва в края с ново изречение, което описва каква ще бъде процедурата на връчване на фиша след гласуването в парламента и влизането в сила на закона. Първо, на водача, чието нарушение е записано от камера, му се изпраща електронен фиш по пощата с обратна разписка. Той има 14-дневен срок да плати. Проектозаконът предвижда, ако не е намерен на постоянния му адрес, а новият му адрес не е известен, след връщане на обратната разписка, да се извършва нова проверка от служител на съответната областна дирекция на МВР по настоящия му адрес. Ако нарушителят отново не е открит, полицаят съставя протокол за извършено посещение на адреса. В този случай, електронният фиш се поставя на таблото за обявления и в интернет страницата на съответната областна дирекция на МВР или се оповестява по друг обичаен начин. Така той ще се счита за връчен от момента на обявяването му. Другият съществен момент е, че водачът отново ще има двуседмичен срок за внасяне на санкцията, но ще ползва по-голяма отстъпка. Вместо 70 % “в срок от 14 дни от датата на връчване се дължи 50 на сто”. Тоест ако в закона за извършеното нарушение например е предвидено 200 лв. глоба, той ще дължи само 100 лева. При неплащане на глобата задължението ще бъде изпращано в НАП, където ще се образува изпълнително дело. Ако един водач бъде хванат с неплатена глоба, книжката му ще бъде временно отнемана до плащането на сумата. Идеята на МВР и на депутатите е с тези промени да запушат дупката в нормативните документи, които позволяват на водачите масово да не си плащат глобите. В момента почти всеки втори водач избягва да си внася паричните санкции. МВР ползва курирески фирми, които връчват фишовете на нарушителите, но половината от тях се връщали неподписани. “Имаме проблем със събираемостта на глобите с електронни фишове и това не е тайна. 50% се връщат, защото нарушителите не са открити на адреса, глобата не им е връчена и наказателното постановление не може да влезе в сила. След това МВР изпада в омагьосан кръг. Започва процедура по издирване, разходите за която често са по-големи от санкцията”, неведнъж е признавал и шефът на Пътна полиция Бойко Рановски. На кръгла маса по въпросите за пътната безопасност и за промените в ЗДвП пък шефът на Националната полиция Христо Терзийски в присъствието на главния прокурор Сотир Цацаров, на министри и депутати каза, че подчинените му са като пощальони, които обикалят адреси да връчват електронни фишове. На всичкото отгоре те не успяват да открият водачите, които се крият от органите на реда и чакат да изтече давността на санкцията. През 2011 г и 2012 г. са били наложени на шофьорите глоби за 172 милиона лева. В същото време са били събрани около 90 милиона. През  2010 г. КАТ е наложил  над  55 милиона лева глоби, а са събрани едва 21 милиона. По закон санкциите имат двегодишна давност. Ако в рамките на този период спрямо виновния шофьор е започнала процедура по събиране на дължимото, този срок става 3 години. МВР  не води статистика за отпадналите по давност санкции. При всички случаи за период от пет години държавата губи стотици милиони, които могат да отидат в закупуването на най-елементарна техника като още снимащи радари за контрол на движението по пътищата, тестове за наркотици, камери за патрулките, които да следят действията на полицаите при проверките на пътя и др. Решаването на проблема с неплащането на глобите е важно и заради  онези шофьори, които са нарушили правилата за движение, но са били достатъчно честни да отидат и да си платят санкцията. Тази явна несправедливост  боде очите и дразни изрядните – едни си плащат, а други тарикатски „заобикалят” закона и  не се издължават. МВР иска също така за се разшири обхватът от нарушения, за които се пише фиш, а не акт, защото процедурата е по-тромава. В момента хартиен фиш се издава за маловажни нарушения, за които се предвижда до 50 лв. глоба (тя не се обжалва). Идеята е занапред актове да се пишат само за най-тежките нарушения като много висока скорост, катастрофи с ранени, алкохол, дрога и др. А за случаите, в които не се предвижда отнемане на книжка, да се издават фишове. Обмисля се също така пътните полицаи, вместо да пишат на ръка, да издават обикновените фишове или актовете  чрез таблет. Това ще става  още на пътя, където се извършва проверката. На място те ще попълват данните на водача, ще описват какво е  извършеното нарушение. След това информацията ще бъде предавана на други служители, които ще вкарват данните в системата на КАТ. автор: Ваня Георгиева


Категории

СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуване

Последни публикации

07.07.2025
СБА Перник няма да работи от 9 до 16.07.2025 г.

СБА клон Перник, няма да работи от 9 до 16.07.2025 г. (вкл.).

04.07.2025
Нов пункт за ГТП на територията на гр. София

Пунктът на "Технотест" АД извършва прегледи на членове и абонати на СБА, като партньор на Съюза.

23.06.2025
Петър Дойчинов е новият Най - добър млад шофьор на България!

Тази година домакин на финала на кампанията беше гр. Кюстендил, където сили премериха 20 финалисти.

 

За нас


СБА е член на Международната автомобилна федерация ФИА още от създаването си, като от 1992 г. е пълноправен член и на Европейската организация за Пътна помощ – ARC Europe.


logo

Контакти


  • София, 1000, пл. “Позитано” № 3
  • info@uab.org
  • (+359) 2 935 79 35
  • (+359) 2 981 61 51

 


  • Начало
  • Пътна помощ
  • Технически прегледи
  • Застраховане
  • Учебна дейност
  • Общи условия
  • Декларация информационна сигурност НСПП
  • Образци на искания от субектите на данни
  • Пътна обстановка
  • Членство
  • Активиране на карта
  • Проверка на карта
  • Отстъпки
  • Често задавани въпроси
  • Контакти
  • Уведомление за поверително третиране
  • Политика за защита на личните данни
  • Отчети
© 1998 - 2025 All rights reserved | Съюз на българските автомобилисти | powered by: www.btisoft.com

Вход за потребители

Разбрах
Използваме cookies в нашия уебсайт, за да поддържаме техническите характеристики, които подобряват работа с потребителите. Използваме и средства за анализ (Google Analytics, HubSpot).
Продължавайки да използвате нашия сайт се съгласявате с нашата политика за cookies.